Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Perşembe 08:00-08:45 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuran AYDIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nuran AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmek, öğrencinin aile merkezli, bütüncü yaklaşımla yaklaşımla yenidoğanın izleminin ve bakımını yapabilmesini sağlamak, öğrencinin yenidoğanın ve ailesinin haklarını ve memnuniyetlerini savunabilecek eğitim ve uygulama bilgi becerisine sahip olmasını sağlamak, yenidoğan yoğun bakım ünitesinde ekip anlayışı içinde bebek ve aile merkezli profesyonel bakımın parametreleri ile ilgili bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve sınıflandırmalar,Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve sınıflandırmalar,Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Yenidoğana ilişkin sağlık verileri,Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Yenidoğana ilişkin sağlık verileri,Doğum Öncesi Dönem İzlem ve Bakım ; Fetal-Maternal İlişki, Prenatal Çevrenin Fetus ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi,Doğum Öncesi Dönem İzlem ve Bakım ; Fetal-Maternal İlişki, Prenatal Çevrenin Fetus ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi,Doğum sonrası izlem ve Bakım; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon,Doğum sonrası izlem ve Bakım; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon,Doğum Odası İzlem ve Bakımı; Doğum Odasında İlk Değerlendirme ve Bakım,Doğum Odası İzlem ve Bakımı; Doğum Odasında İlk Değerlendirme ve Bakım,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci yenidoğan hemşiresinin rol ve sorumluluklarını sınıflandırır | 1, 11, 2, 3 | A |
Öğrenci yenidoğan sağlığını etkileyen faktörleri açıklar | 1, 11 | A |
Öğrenci yenidoğan değerledirmesi, izlemi ve bakımını yapar. | 1, 12, 18, 2, 20, 21, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 20: Bakım Planı, 21: Video, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve sınıflandırmalar | http://ekutuphane.sagem.gov.tr/kitaplar/saglik_istatistikleri_yilligi_2015.pdf |
2 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve sınıflandırmalar | http://ekutuphane.sagem.gov.tr/kitaplar/saglik_istatistikleri_yilligi_2015.pdf |
3 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Yenidoğana ilişkin sağlık verileri | Aslan, G., & Şenol, S. (2006). Türkiye’de bebek ve çocukların durumuna ilişkin sorunlar ve ebenin rolü. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 64-72. Eroğlu, K., & Koç, G. (2012). Dünden Bugune Sağlık Mevzuatında Kadın Sağlığı Kapsamında Ana Çocuk Sağlığı Hemşirelik Hizmetleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 15(2). |
4 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Yenidoğana ilişkin sağlık verileri | Aslan, G., & Şenol, S. (2006). Türkiye’de bebek ve çocukların durumuna ilişkin sorunlar ve ebenin rolü. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 64-72. Eroğlu, K., & Koç, G. (2012). Dünden Bugune Sağlık Mevzuatında Kadın Sağlığı Kapsamında Ana Çocuk Sağlığı Hemşirelik Hizmetleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 15(2). |
5 | Doğum Öncesi Dönem İzlem ve Bakım ; Fetal-Maternal İlişki, Prenatal Çevrenin Fetus ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi | Turan, T., Ceylan, S. S., & Teyikçi, S. (2008). Annelerin düzenli prenatal bakım alma durumları ve etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(9), 157-172. Sönmez, Y. (2007). Doğum öncesi bakım hizmetleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 16(1), 9-12. |
6 | Doğum Öncesi Dönem İzlem ve Bakım ; Fetal-Maternal İlişki, Prenatal Çevrenin Fetus ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi | Turan, T., Ceylan, S. S., & Teyikçi, S. (2008). Annelerin düzenli prenatal bakım alma durumları ve etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(9), 157-172. Sönmez, Y. (2007). Doğum öncesi bakım hizmetleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 16(1), 9-12. |
7 | Doğum sonrası izlem ve Bakım; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon | ÖZTÜRK, S. (2014). Annelerin doğum sonu dönemde yaşam kalitesi ve desteklerinin değerlendirilmesi (Doctoral dissertation). Duman, N. B. (2009). Pospartum Erken Taburculuk Sonrası Evde Bakım. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1). |
8 | Doğum sonrası izlem ve Bakım; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon | ÖZTÜRK, S. (2014). Annelerin doğum sonu dönemde yaşam kalitesi ve desteklerinin değerlendirilmesi (Doctoral dissertation). Duman, N. B. (2009). Pospartum Erken Taburculuk Sonrası Evde Bakım. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1). |
9 | Doğum Odası İzlem ve Bakımı; Doğum Odasında İlk Değerlendirme ve Bakım | Özbek, E., Genel, F., Atlıhan, F., Güngör, İ., Malatyalı, R., Menteş, J., & Berk, T. (2011). Yenidoğan yoğun bakım ünitemizde prematüre retinopatisi insidansı, risk faktörleri ve izlem sonuçları. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 1(1), 7-12. World Health Organization. (2013). Essential nutrition actions: improving maternal, newborn, infant and young child health and nutrition. |
10 | Doğum Odası İzlem ve Bakımı; Doğum Odasında İlk Değerlendirme ve Bakım | Özbek, E., Genel, F., Atlıhan, F., Güngör, İ., Malatyalı, R., Menteş, J., & Berk, T. (2011). Yenidoğan yoğun bakım ünitemizde prematüre retinopatisi insidansı, risk faktörleri ve izlem sonuçları. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 1(1), 7-12. World Health Organization. (2013). Essential nutrition actions: improving maternal, newborn, infant and young child health and nutrition. |
11 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu | CAN, H. Ö. (2015). Doğum Sonrası Bakım Rehberlerinin Kanıt Temelli Çalışmalarla Gözden Geçirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 40-47. Yearley, C., Rogers, C., & Jay, A. (2017). Including the newborn physical examination in the pre-registration midwifery curriculum: National survey. British Journal of Midwifery, 25(1). |
12 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu | CAN, H. Ö. (2015). Doğum Sonrası Bakım Rehberlerinin Kanıt Temelli Çalışmalarla Gözden Geçirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 40-47. Yearley, C., Rogers, C., & Jay, A. (2017). Including the newborn physical examination in the pre-registration midwifery curriculum: National survey. British Journal of Midwifery, 25(1). |
13 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu | Visscher, M. O., Adam, R., Brink, S., & Odio, M. (2015). Newborn infant skin: physiology, development, and care. Clinics in dermatology, 33(3), 271-280. Anderzen-Carlsson, A., Lamy, Z. C., & Eriksson, M. (2014). Parental experiences of providing skin-to-skin care to their newborn infant-Part 1: A qualitative systematic review. International journal of qualitative studies on health and well-being, 9. |
14 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi ve yoğun bakım adaptasyonu | Visscher, M. O., Adam, R., Brink, S., & Odio, M. (2015). Newborn infant skin: physiology, development, and care. Clinics in dermatology, 33(3), 271-280. Anderzen-Carlsson, A., Lamy, Z. C., & Eriksson, M. (2014). Parental experiences of providing skin-to-skin care to their newborn infant-Part 1: A qualitative systematic review. International journal of qualitative studies on health and well-being, 9. |
Kaynak |
American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | X | |||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |