Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERİNATOLOJİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uluslararası sosyal, etik konular ve politikalar bağlamda üreme ve maternal sağlık politikaları, kanıt temelli uygulamalar ve araştırma metodları hakkında bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının paylaşılması,Perinatolojiye giriş,Perinatolojide danışmanlık,Perinatal hasta güvenliği,Perinatal bakım yaklaşımı,Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar,Dünyada temel perinatolojik sorunlar,Perinatolojide kanıt temelli uygulamalar,Perinatolojide erken ve etkili bakım,Anne-baba-bebek bağlanma süreci,Perinatal hizmet sunumunda etik yaklaşımlar,Doğum korkusu ve sezaryen oranlarına etkisi,Anne isteği ile sezaryen ve etik,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar olan süreçte ebelik bakımını planlayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Gebelik ve doğumla ilgili kadının doğasını etkileyebilecek sağlık yaklaşımlarını eleştirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Türkiye ve dünyada sezaryene yönelik yaklaşımları karşılaştırabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Sezaryen sonrası vajinal doğumu politikalar ve kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda açıklar. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Perinatolojiye giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Perinatolojide danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Perinatal hasta güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Perinatal bakım yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dünyada temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Perinatolojide kanıt temelli uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Perinatolojide erken ve etkili bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Anne-baba-bebek bağlanma süreci | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Perinatal hizmet sunumunda etik yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum korkusu ve sezaryen oranlarına etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Anne isteği ile sezaryen ve etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dönem sonu değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi . Coşkun A (Ed). İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008, 2. Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2003, 3. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Gürgan T., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K.. Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi, 2008, 4. Fogel CI., Woods NF. Women's Health Care in Advanced Practice Nursing. Springer Publishing Company; 1 edition, 2008, 5. Mckinney ES, James SR, Murray SS, Ashwill J. Maternal-Chıld Nursıng - Text And Mosby's Maternal-Newborn & Womens Health Nursıng Vıdeo Skılls. Saunders; 2 Edition 2007, 6. Tharpe N. Clinical Guidelines For Midwifery & Women's Health, Jones & Bartlett Publishers; 3 edition. 2008, 7. Netter MD, Frank H. The Ciba Collection of Medical Illustrations. Volume:2, Reproductive System, New Jersey. (Anatomi Atlası), 1961, (Anatomi Atlası), 1961, 8. Arısan K. Propedötik Kadın Doğum, Çelçüt Matbaası, İstanbul, 1993, 9. Coşkun A, Beji NK ve Ark. Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul, 2002, 10. Orshan SA. Maternal, Newborn & Women's Health Nursıng: Comprehensıve Care Across The Lıfespan Text & Onlıne Study Guıde. Lippincott Willams & Wilkins, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |