Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RİSKLİ DOĞUM YÖNTEMİ | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğumda görülebilecek risklerin neler olduğunu kavramalı, doğum sürecinde normalden sapmaları erkenden tanıyıp ebelik yaklaşımında bulunabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. Doğum sonrası görülebilecek riskleri lohusalık izlemlerinde zamanında saptayıp gerekli bakımı verebilecek bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğum eylemine ilişkin riskli durumlar,Uterus kontraksiyonlar ile ilgili distosiler,Doğum objesi ile ilgili distosiler,Doğum kanalı ile ilgili distosiler,Annenin psikoloji ile ilgili distosiler,Zor doğum eyleminin anne ve bebek açısından tehlikeleri, Komplikasyonlu doğumda annenin bakımı, ,Doğum girişimleri ve ebenin rolü, ,Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar,Doğum sonu kanamalar ve bakım,Doğum sonu dönemde tromboembolik durumlar ve bakım,Doğum sonu enfeksiyonlar ve bakım, ,Doğum sonu dönemde meme ile ilgili sorunlar ve bakımı, ,Doğum sonu dönemde üriner sistem enfeksiyonları ve bakım, ,Doğum sonu dönemde emosyonel sorunlar ve yaklaşım; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gebelik doğum ve doğum sonrasında risk değerlendirmesi yapabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Anne olma sürecinde görülebilecek riskli durumlarda anne adayına ve aileye önerilerde bulunabilmesi ve izlemlerini yapabilmesi | 1, 12, 2, 3 | A |
Gebelikte, doğumda ve doğum sonrasında, sürecin normalden saptığını erkenden tanıyabilmesi ve uygun yaklaşımda bulunabilmesi | 1, 15, 18, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Doğum eylemine ilişkin riskli durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Uterus kontraksiyonlar ile ilgili distosiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğum objesi ile ilgili distosiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğum kanalı ile ilgili distosiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Annenin psikoloji ile ilgili distosiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Zor doğum eyleminin anne ve bebek açısından tehlikeleri, Komplikasyonlu doğumda annenin bakımı, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum girişimleri ve ebenin rolü, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğum sonu kanamalar ve bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğum sonu dönemde tromboembolik durumlar ve bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğum sonu enfeksiyonlar ve bakım, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum sonu dönemde meme ile ilgili sorunlar ve bakımı, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum sonu dönemde üriner sistem enfeksiyonları ve bakım, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum sonu dönemde emosyonel sorunlar ve yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Ebelerin Travay ve Doğum El Kiabı, Ed. Vicky Chapman, Cathy Charles Çeviri Edi. Hafize Öztürk Can, Ummühn Yücel, Aytül Hadımlı, 3. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. 2. Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum, Meltem Demirgöz Bal Sema Dereli Yılmaz, Akademisyen Kitabevi, 2017. 3. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Lale Taşkın, 13. Basım, Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Doğum Öncesi Dönem ve Bakım, Hacer Karanisoğlu, Saadet Yazıcı, Tülay Yılmaz,Güneş Kitabevleri, 2017. 5. Doğum Ağrısı ve Yönetimi, Edi. Nuran Kömürcü, 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. 6. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Edi. Nezihe Kızılkaya Beji, 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 7. Doğum Süreci El Kitabı, 3. Basım, Editör(ler) Penny Simkin, Ruth Ancheta,Çeviri Editörü Samiye Mete, Nobel Tıp Kitabevleri, 2016. 8. Klinikte Obstetrik ve Jinekoloj. M.Nedim Çiçek, M.Tamer Mungan, Günek Tıp Kitabevleri, Ankara, 2007. 9. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Neville F.Hacker, J. George Moore, Joseph C. Gambone. Çev. Edi. Cazip Üstün, İdris Kocak. 4. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, istanbul, 2009. 10. Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Ayten Taşpınar, Ayden Çoban, Zekiye Karaçam, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |