Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KOGNİTİF NÖROBİLİM VE GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dil ve konuşma bozukluklarına müdahalede kullanılan Kognitif Nörobilim yöntem ve teknikleri hakkında bilgi kazandırmak, özellikle beyin uyarım yöntemlerinin dil ve konuşma bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DKT ve Kognitif Nörobilim ilişkisi,Kognitif Nörobilimde kullanılan kayıt ve uyarım yöntemlerine genel bakış,Dil ve konuşma bozuklukları ve fMRI,Dil ve konuşma bozuklukları ve EEG/ERP'ler,Transkraniyal manyetik uyarım, çalışma prensibi ve güvenlik,Transkraniyal manyetik uyarımın afazi rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal manyetik uyarımın akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı,Transkraniyal manyetik uyarımın DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.),Transkranial doğru akım uyarımı, çalışma prensibi ve güvenlik ,Transkraniyal doğru akım uyarımının afazi rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal doğru akım uyarımının akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal doğru akım uyarımının DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.),Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DKT ve Kognitif Nörobilim ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
2 | Kognitif Nörobilimde kullanılan kayıt ve uyarım yöntemlerine genel bakış | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Dil ve konuşma bozuklukları ve fMRI | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Dil ve konuşma bozuklukları ve EEG/ERP'ler | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Transkraniyal manyetik uyarım, çalışma prensibi ve güvenlik | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Transkraniyal manyetik uyarımın afazi rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Transkraniyal manyetik uyarımın akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Transkraniyal manyetik uyarımın DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.) | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Transkranial doğru akım uyarımı, çalışma prensibi ve güvenlik | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Transkraniyal doğru akım uyarımının afazi rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Transkraniyal doğru akım uyarımının akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | Transkraniyal doğru akım uyarımının DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.) | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Öğrenci sunumları |
Kaynak |
1- Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. 2- Gazzaniga, M., & Ivry, R. B. (2013). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind: Fourth International Student Edition. WW Norton. 2- Ward, J. (2015). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(176/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KOGNİTİF NÖROBİLİM VE GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dil ve konuşma bozukluklarına müdahalede kullanılan Kognitif Nörobilim yöntem ve teknikleri hakkında bilgi kazandırmak, özellikle beyin uyarım yöntemlerinin dil ve konuşma bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DKT ve Kognitif Nörobilim ilişkisi,Kognitif Nörobilimde kullanılan kayıt ve uyarım yöntemlerine genel bakış,Dil ve konuşma bozuklukları ve fMRI,Dil ve konuşma bozuklukları ve EEG/ERP'ler,Transkraniyal manyetik uyarım, çalışma prensibi ve güvenlik,Transkraniyal manyetik uyarımın afazi rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal manyetik uyarımın akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı,Transkraniyal manyetik uyarımın DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.),Transkranial doğru akım uyarımı, çalışma prensibi ve güvenlik ,Transkraniyal doğru akım uyarımının afazi rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal doğru akım uyarımının akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı ,Transkraniyal doğru akım uyarımının DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.),Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DKT ve Kognitif Nörobilim ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
2 | Kognitif Nörobilimde kullanılan kayıt ve uyarım yöntemlerine genel bakış | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Dil ve konuşma bozuklukları ve fMRI | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Dil ve konuşma bozuklukları ve EEG/ERP'ler | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Transkraniyal manyetik uyarım, çalışma prensibi ve güvenlik | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Transkraniyal manyetik uyarımın afazi rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Transkraniyal manyetik uyarımın akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Transkraniyal manyetik uyarımın DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.) | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Transkranial doğru akım uyarımı, çalışma prensibi ve güvenlik | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Transkraniyal doğru akım uyarımının afazi rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Transkraniyal doğru akım uyarımının akıcılık bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanımı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | Transkraniyal doğru akım uyarımının DKT ile ilişkili diğer alanlarda kullanımı (disfaji, disleksi, otizm vs.) | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Öğrenci sunumları |
Kaynak |
1- Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. 2- Gazzaniga, M., & Ivry, R. B. (2013). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind: Fourth International Student Edition. WW Norton. 2- Ward, J. (2015). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |