Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PROFESYONEL SES BOZUKLUKLARI | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere profesyonel ses bozuklukları, semptomları, sınıflandırması ve tedavisine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Profesyonel ses bozukluklarına giriş,2. Kapsamlı vaka anamnezi toplanması,3. Ses kullanım modelleri,4. Performans çalışmaları I,5. Performans çalışmaları II,6. İşitsel-algısal değerlendirme,7. Opera ve klasik şarkıcılar için geleneksel sınıflandırma,8. Akustik ve aerodinamik değerlendirme,9. Boyun ön kısmı palpasyonu,10. Endirekt larengoskopi,11. Profesyonel ses bozukluklarının tedavisi,12. Cerrahi endikasyonlar,13. Sürekli eğitim önerileri,14. Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- profesyonel ses bozukluklarını tanır ve tanımlar, | 1, 12, 3 | A, B, C |
- profesyonel ses bozukluklarında vaka anemnezinin nasıl toplanacağını bilir, | 1, 12, 3 | A, B |
- profesyonel ses bozukluklarını sınıflandırır ve değerlendirir, | 1, 12 | A, B |
- profesyonel ses bozukluklarında uygulanan tedavi yöntemlerini bilir, | 1, 10 | A, B |
- profesyonel ses bozukluklarında işitsel değerlendirme yapar, | 1, 12 | A, B, C |
- profesyonel ses bozukluklarında akustik değerlendirme yapar, | 1 | A, B, C |
- profesyonel ses bozukluklarında larengoskopi kullanır, | 1, 12, 18 | A, B |
- profesyonel ses bozukluklarında cerrahi endikasyonları açıklar, | 1, 12 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Profesyonel ses bozukluklarına giriş | Ses bozuklukları alanını internetten araştırarak bu alanın araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | 2. Kapsamlı vaka anamnezi toplanması | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | 3. Ses kullanım modelleri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | 4. Performans çalışmaları I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | 5. Performans çalışmaları II | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | 6. İşitsel-algısal değerlendirme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | 7. Opera ve klasik şarkıcılar için geleneksel sınıflandırma | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | 8. Akustik ve aerodinamik değerlendirme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | 9. Boyun ön kısmı palpasyonu | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | 10. Endirekt larengoskopi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | 11. Profesyonel ses bozukluklarının tedavisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | 12. Cerrahi endikasyonlar | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | 13. Sürekli eğitim önerileri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | 14. Genel değerlendirme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
PowerPoint sunum dosyaları |
Aronson, Arnold E., and Diane Bless. Clinical voice disorders. Thieme, 2011. Benninger, M., Jacobson, B., & Johnson, A. (1994). Vocal arts medicine: the care and prevention of professional voice disorders. Thieme. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
0 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
0 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
0 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
0 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
0 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
0 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
0 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
0 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
0 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
0 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
0 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
0 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
0 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
0 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
0 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |