Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL BİLİŞSEL REHABİLİTASYON UYGULAMALARI-Bahar Dönemi2+448
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilişsel rehabilitasyonun temel ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili kavramları tanımak, yorumlamak, uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilişsel rehabilitasyonun temeli,Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar, Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı),Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) ,Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma),Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar,Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı ,Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) , Psikoeğitim ,Literatür taraması ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1- Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.9
2- Global bilişsel beceri değerlendirme ölçeklerini tanıması, bilişsel işlev bozukluklarının günlük yaşam alanları üzerindeki etkileri ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve algılar. Bilişsel becerilerin yaşam kalitesi ve toplumsal faaliyetler üzerindeki etkisini algılar. 10, 16, 9
3- Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu (planı)oluşturabilmek için gerekli teorik alt yapıyı kazanır.Bilişsel rehabilitasyon değerlendirmelerini ve hasta analizini yapar. Hastanın önceki yaşamı ve şimdiki yaşamını karşılaştırabilir ve yeni bir yol haritası belirleyebilir. İnterdisipliner olarak eğitimci eşliğinde bilişsel rehabilitasyon protokollerini çizebilir.12, 19, 4
4- Bilişsel rehabilitasyon protokollerini interdisipliner olarak belirler. Bağımsız olarak yol haritasını çizer. Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu hazırlar ve içselleştirir.12, 16, 4
6- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımları karşılaştırarak klinikte kullanıldığı durumlara karar verebilir.Hastaya uygun yaklaşımı planlayıp eğitimci eşliğinde uygulayabilir.4, 6
8--Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini tanımlar.Temel prensipleri, özellikleri ve içeriğini belirleme konusunda sorumluluk alabilir. Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir.14, 4
9- Kişinin bilişsel beceriler ile ilişkili günlük rutini içerisindeki bozuklukları keşfedebilir. Rehabilitasyon kazanımlarını günlük yaşama aktarmaya hazır hale gelir ve sürekliliğini sağlama yolları bilir.3, 4
10- Bilişsel bozukluklar için risk faktörlerini tanımlamaya isteklidir. Risk altındaki bireyleri saptayabilir ve koruyucu yaklaşımları oluşturabilir.12, 13, 9
11- Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı oluşturabilir, oluşturduğu programlar ile sürekliliği sağlayabilir ve bireyin yaşam tarzına uygun öneriler sunabilir.16, 9
12- Hasta ve yakını ile iletişimdeki problemleri fark eder ve etkin iletişim sağlanma yolunu bulur.12, 13
13- Hasta ve yakınları için problemleri açıklayabilir. Hasta ve yakınlarına anımlanan klinik problemlere uygun stratejileri ve telafi yöntemlerini öğretilebilir.4, 9
14- Literatür taramasını yapılabilir. Güncel yaklaşımları ve dünyadaki farklı uygulamaları takip edilebilir.Toplanan verileri analiz edebilir, bir sentez oluşturabilir, yeni fikirler geliştirilebilir ve her yeni hasta için bunu bir alışkanlık haline getirebilir.14, 19
7- Bilgisayar temelli yaklaşımlar ve telerehabilitasyon uygulamalarını benimser, hastaya özel bilgisayar temelli egzersizlerini ve bilişsel telerehabilitasyon programını oluşturulabilir ve eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir.13, 19, 2
5- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan ana yaklaşımları, özelliklerini ve farklılıklarını bilir. Yaklaşımları birbirleri ile karşılaştırabilir. Klinik duruma göre tercih edilme durumlarını fark eder ve uygulamaya hazır hale gelir.13, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilişsel rehabilitasyonun temeli
2Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme
3Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması
4Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma)
5Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar
6 Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı)
7Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma)
8Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma)
9Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma)
10Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar
11Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı
12Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma)
13 Psikoeğitim
14Literatür taraması
Kaynak
Ders notu verilecektir.
Nöropsikolojik Rehabilitasyon. Medipol Yayınları 2018/İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme148112
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler13030
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13131
Genel Sınav ve Hazırlığı14242
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)243
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(243/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL BİLİŞSEL REHABİLİTASYON UYGULAMALARI-Bahar Dönemi2+448
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilişsel rehabilitasyonun temel ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili kavramları tanımak, yorumlamak, uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilişsel rehabilitasyonun temeli,Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar, Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı),Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) ,Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma),Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar,Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı ,Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) , Psikoeğitim ,Literatür taraması ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1- Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.9
2- Global bilişsel beceri değerlendirme ölçeklerini tanıması, bilişsel işlev bozukluklarının günlük yaşam alanları üzerindeki etkileri ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve algılar. Bilişsel becerilerin yaşam kalitesi ve toplumsal faaliyetler üzerindeki etkisini algılar. 10, 16, 9
3- Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu (planı)oluşturabilmek için gerekli teorik alt yapıyı kazanır.Bilişsel rehabilitasyon değerlendirmelerini ve hasta analizini yapar. Hastanın önceki yaşamı ve şimdiki yaşamını karşılaştırabilir ve yeni bir yol haritası belirleyebilir. İnterdisipliner olarak eğitimci eşliğinde bilişsel rehabilitasyon protokollerini çizebilir.12, 19, 4
4- Bilişsel rehabilitasyon protokollerini interdisipliner olarak belirler. Bağımsız olarak yol haritasını çizer. Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu hazırlar ve içselleştirir.12, 16, 4
6- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımları karşılaştırarak klinikte kullanıldığı durumlara karar verebilir.Hastaya uygun yaklaşımı planlayıp eğitimci eşliğinde uygulayabilir.4, 6
8--Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini tanımlar.Temel prensipleri, özellikleri ve içeriğini belirleme konusunda sorumluluk alabilir. Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir.14, 4
9- Kişinin bilişsel beceriler ile ilişkili günlük rutini içerisindeki bozuklukları keşfedebilir. Rehabilitasyon kazanımlarını günlük yaşama aktarmaya hazır hale gelir ve sürekliliğini sağlama yolları bilir.3, 4
10- Bilişsel bozukluklar için risk faktörlerini tanımlamaya isteklidir. Risk altındaki bireyleri saptayabilir ve koruyucu yaklaşımları oluşturabilir.12, 13, 9
11- Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı oluşturabilir, oluşturduğu programlar ile sürekliliği sağlayabilir ve bireyin yaşam tarzına uygun öneriler sunabilir.16, 9
12- Hasta ve yakını ile iletişimdeki problemleri fark eder ve etkin iletişim sağlanma yolunu bulur.12, 13
13- Hasta ve yakınları için problemleri açıklayabilir. Hasta ve yakınlarına anımlanan klinik problemlere uygun stratejileri ve telafi yöntemlerini öğretilebilir.4, 9
14- Literatür taramasını yapılabilir. Güncel yaklaşımları ve dünyadaki farklı uygulamaları takip edilebilir.Toplanan verileri analiz edebilir, bir sentez oluşturabilir, yeni fikirler geliştirilebilir ve her yeni hasta için bunu bir alışkanlık haline getirebilir.14, 19
7- Bilgisayar temelli yaklaşımlar ve telerehabilitasyon uygulamalarını benimser, hastaya özel bilgisayar temelli egzersizlerini ve bilişsel telerehabilitasyon programını oluşturulabilir ve eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir.13, 19, 2
5- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan ana yaklaşımları, özelliklerini ve farklılıklarını bilir. Yaklaşımları birbirleri ile karşılaştırabilir. Klinik duruma göre tercih edilme durumlarını fark eder ve uygulamaya hazır hale gelir.13, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilişsel rehabilitasyonun temeli
2Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme
3Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması
4Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma)
5Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar
6 Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı)
7Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma)
8Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma)
9Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma)
10Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar
11Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı
12Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma)
13 Psikoeğitim
14Literatür taraması
Kaynak
Ders notu verilecektir.
Nöropsikolojik Rehabilitasyon. Medipol Yayınları 2018/İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:13Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:14