Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı nöropsikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerinin kavranmasını sağlamak; farklı bilişsel işlevleri (bellek, dil, dikkat, görsel-mekânsal beceriler, vs.) ölçen testleri uygulayabilme ve bu testlerle elde edilen nöropsikolojik profilin, ilgili nöro-psikiyatrik sendromlarla ilişkisini kurabilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş,Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi,Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri,Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi,Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek,Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama,Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol,Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA,Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği,Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR,Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri,Rapor yazma ve etik ilkeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihin-beyin araştırma yöntemlerini bilir | 9 | A |
Nöropsikolojik değerlendirmenin işlevini açıklar | 9 | A |
Testlerde normların kullanım ilkelerini kavrar | 9 | A |
Bilişsel yeti kümelerini ve bilişsel yetileri sınıflandırabilir | 9 | A |
Her bir testin amacını bilir, uygular, puanlar, yorumlar ve raporlar | 8 | A, H |
Test uygulamada etik kuralları içselleştirir | 10, 9 | A |
Nöropsikiyatrik hastalıkların profillerini tanır | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş | Davranışsal Nöroloji - Tanrıdağ - Bölüm 1 |
2 | Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi | Davranışsal Nöroloji - Tanrıdağ - Bölüm 1 |
3 | Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri | Ders notu |
4 | Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
5 | Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
6 | Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
7 | Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
8 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
9 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
10 | Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
11 | Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
12 | Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
13 | Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
14 | Rapor yazma ve etik ilkeler | TPD Etik Yönetmeliği |
Kaynak |
Davranış Nörolojisi (Oğuz Tanrıdağ) --- Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri (M.Marsel Mesulam) --- Bilnot Bataryası (Sirel Karakaş) --- https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | X | |||||
2 | İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir. | X | |||||
3 | Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir. | X | |||||
4 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
5 | Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir. | X | |||||
7 | Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 10 | 140 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 241 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı nöropsikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerinin kavranmasını sağlamak; farklı bilişsel işlevleri (bellek, dil, dikkat, görsel-mekânsal beceriler, vs.) ölçen testleri uygulayabilme ve bu testlerle elde edilen nöropsikolojik profilin, ilgili nöro-psikiyatrik sendromlarla ilişkisini kurabilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş,Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi,Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri,Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi,Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek,Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama,Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol,Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA,Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği,Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR,Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri,Rapor yazma ve etik ilkeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihin-beyin araştırma yöntemlerini bilir | 9 | A |
Nöropsikolojik değerlendirmenin işlevini açıklar | 9 | A |
Testlerde normların kullanım ilkelerini kavrar | 9 | A |
Bilişsel yeti kümelerini ve bilişsel yetileri sınıflandırabilir | 9 | A |
Her bir testin amacını bilir, uygular, puanlar, yorumlar ve raporlar | 8 | A, H |
Test uygulamada etik kuralları içselleştirir | 10, 9 | A |
Nöropsikiyatrik hastalıkların profillerini tanır | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş | Davranışsal Nöroloji - Tanrıdağ - Bölüm 1 |
2 | Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi | Davranışsal Nöroloji - Tanrıdağ - Bölüm 1 |
3 | Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri | Ders notu |
4 | Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
5 | Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
6 | Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
7 | Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
8 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
9 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
10 | Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
11 | Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
12 | Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
13 | Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri | https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
14 | Rapor yazma ve etik ilkeler | TPD Etik Yönetmeliği |
Kaynak |
Davranış Nörolojisi (Oğuz Tanrıdağ) --- Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri (M.Marsel Mesulam) --- Bilnot Bataryası (Sirel Karakaş) --- https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | X | |||||
2 | İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir. | X | |||||
3 | Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir. | X | |||||
4 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
5 | Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir. | X | |||||
7 | Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |