Öğrencileri yaşlılıkta besin ögesi gereksinimi, beslenmenin önemi, beslenme durumunun değerlendirilmesi, yaşlılıkta beslenme programları ve politikalar hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Geriatri Tanımı,Geriatri tanımı, kavramlar,WHO’ya göre yaşlılık,Yaşlılıkta fizyolojik değişiklikler,Yaşlıların beslenmesinin özellikleri,Yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörler,Yaşlılıkta besin ve besin öğesi gereksinimleri,Yaşlı sağlığının korunması,Yaşlı sağlığının iyileştirilmesi,Yaşlı sağlığının geliştirilmesi,Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme,Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme,Sunum,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk grubu içerisinde yer alan yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörleri açıklar.
10, 16, 9
A, D
2. Yaşlı sağlığının korunması, iyileştirilmesi, geliştirilmesi ve kronik hastalıkların önlenmesi, tedavisi ile ilişkili beslenme bilgilerini ifade eder.
10, 16, 9
A, D
3. Yaşlılarda sağlıklı beslenmeyi sağlayabilecek plan ve programları uygular.
10, 16, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Geriatri Tanımı
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
Geriatri tanımı, kavramlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
WHO’ya göre yaşlılık
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Yaşlılıkta fizyolojik değişiklikler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Yaşlıların beslenmesinin özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Yaşlılıkta besin ve besin öğesi gereksinimleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Yaşlı sağlığının korunması
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Yaşlı sağlığının iyileştirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Yaşlı sağlığının geliştirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunum
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Değerlendirme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Geriatric Nutrition: The Health Professional's Handbook 4th Edition by Ronni Chernoff
Yaşlılıkta Beslenme Prof. Dr. Ayşe Baysal Hatipoğlu Yayınevi
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Geriatri ve Gerontoloji, (Ed:Arıoğul S) MN Medikal & Nobel, Özyurt Matbacılık, Ankara, 2006.
2. Nutrition For The Older Adult. Bernstein M., Luggen A. Jones & Bartlett Learning, 2009.
3. Nutrition for Middle Aged and Elderly. Bernhardt N., Kasko A. Nova Biomedikal, 2008.
4. Nutrition for the Middle Aged And Elderly. Bernhardt N., Kasko A. Nova Publishers, 2008.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
6
84
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
3
15
45
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
3
5
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
3
5
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
201
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(201/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YAŞLI BESLENMESİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Gülgün ERSOY
Dersi Verenler
Prof.Dr. Gülgün ERSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencileri yaşlılıkta besin ögesi gereksinimi, beslenmenin önemi, beslenme durumunun değerlendirilmesi, yaşlılıkta beslenme programları ve politikalar hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Geriatri Tanımı,Geriatri tanımı, kavramlar,WHO’ya göre yaşlılık,Yaşlılıkta fizyolojik değişiklikler,Yaşlıların beslenmesinin özellikleri,Yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörler,Yaşlılıkta besin ve besin öğesi gereksinimleri,Yaşlı sağlığının korunması,Yaşlı sağlığının iyileştirilmesi,Yaşlı sağlığının geliştirilmesi,Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme,Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme,Sunum,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk grubu içerisinde yer alan yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörleri açıklar.
10, 16, 9
A, D
2. Yaşlı sağlığının korunması, iyileştirilmesi, geliştirilmesi ve kronik hastalıkların önlenmesi, tedavisi ile ilişkili beslenme bilgilerini ifade eder.
10, 16, 9
A, D
3. Yaşlılarda sağlıklı beslenmeyi sağlayabilecek plan ve programları uygular.
10, 16, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Geriatri Tanımı
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
Geriatri tanımı, kavramlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
WHO’ya göre yaşlılık
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Yaşlılıkta fizyolojik değişiklikler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Yaşlıların beslenmesinin özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Yaşlıların beslenmesini etkileyen faktörler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Yaşlılıkta besin ve besin öğesi gereksinimleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Yaşlı sağlığının korunması
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Yaşlı sağlığının iyileştirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Yaşlı sağlığının geliştirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Kronik hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde beslenme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunum
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Değerlendirme
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Geriatric Nutrition: The Health Professional's Handbook 4th Edition by Ronni Chernoff
Yaşlılıkta Beslenme Prof. Dr. Ayşe Baysal Hatipoğlu Yayınevi
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Geriatri ve Gerontoloji, (Ed:Arıoğul S) MN Medikal & Nobel, Özyurt Matbacılık, Ankara, 2006.
2. Nutrition For The Older Adult. Bernstein M., Luggen A. Jones & Bartlett Learning, 2009.
3. Nutrition for Middle Aged and Elderly. Bernhardt N., Kasko A. Nova Biomedikal, 2008.
4. Nutrition for the Middle Aged And Elderly. Bernhardt N., Kasko A. Nova Publishers, 2008.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.