Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MORFOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Prof.Dr. İlknur KESKİN, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER, Doç.Dr. Mehmet Şerif AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Esra Nur YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anatomi , fizyoloji ve histoloji çerçevesinde bazı temel sistemlerin gelişimi, yapıları ve fonksiyonlarının kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epitel bağ, yağ doku,Anatomik terimler, eksenler,düzlemler, hareketler, üst ve alt ekstremite kemikleri, columna vertebralis, toraks,Kafa kemikleri eklemler hakkında genel bilgi, vücudun önemli eklemleri,Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi, embriyonik gelişim,Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi anatomisi,Kaslar hakkında genel bilgi, üst ve alt ekstremite kasları, sırt göğüs kasları, mimik çiğneme kasları, pelvis döşemesi,Düz çizgili kas, kalp kasları,Düz çizgili kas, kalp kasları,Sinir sitemi hakkında genel bilgi, santral sinir siteminin bölümleri: omurilik, beyin sapı,Diencephalon, telencephalon, korteks, beyin zarları, BOS,Periferik sinir sitemi ve pleksuslar, otonom sinir sistemi,Sinir sistemi histolojisi,Sinir sistemi fizyolojisi,Sinir sistemi fizyolojisi-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Merkezi sinir sisteminin gelişimini, yapılarını ve özelliklerini açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.1. Merkezi sinir sistemine ait anatomik yapıları açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.2. Sinir sistemi gelişiminin embriyolojisini tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.3 Santral sinir sisteminin fizyolojik yapısını tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2. Lokomotor sistemin embriyolojik gelişimini, anatomik yapılarını ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. | 11, 16, 9 | A |
2.1 Kas fizyolojisini açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2.2 Tüm vücuda ait kemikleri bilir, kaslar sayar, yüz bölgesinin sinir ve arterlerini tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2.3 Epitel doku, kas dokusu, kıkırdak doku, kalp kasının özelliklerini bilir, farklarını tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epitel bağ, yağ doku | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.1-2 |
2 | Anatomik terimler, eksenler,düzlemler, hareketler, üst ve alt ekstremite kemikleri, columna vertebralis, toraks | Ozan Anatomi S.I-XXXII, S. 1-45 |
3 | Kafa kemikleri eklemler hakkında genel bilgi, vücudun önemli eklemleri | Ozan Anatomi S. 45-72, S. 75-112 |
4 | Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi, embriyonik gelişim | Anatomi-Kaplan Arıcı S.1-5 |
5 | Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi anatomisi | Functional Anatomy by Cael, Christy Published by Lippincott Williams & Wilkins S.40-59 |
6 | Kaslar hakkında genel bilgi, üst ve alt ekstremite kasları, sırt göğüs kasları, mimik çiğneme kasları, pelvis döşemesi | Ozan Anatomi S.115-218 |
7 | Düz çizgili kas, kalp kasları | Ozan Anatomi S.115-119 |
8 | Düz çizgili kas, kalp kasları | Ozan Anatomi S.115-119 |
9 | Sinir sitemi hakkında genel bilgi, santral sinir siteminin bölümleri: omurilik, beyin sapı | Anatomi-Kaplan Arıcı S.211-288 |
10 | Diencephalon, telencephalon, korteks, beyin zarları, BOS | Anatomi-Kaplan Arıcı S.288-322 |
11 | Periferik sinir sitemi ve pleksuslar, otonom sinir sistemi | Anatomi-Kaplan Arıcı S.129-209 |
12 | Sinir sistemi histolojisi | Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner S.1-13 |
13 | Sinir sistemi fizyolojisi | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.19-44 |
14 | Sinir sistemi fizyolojisi-II | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.19-44 |
Kaynak |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Afifi AK, Bergman RA: Functional Neuroanatomy, 2nd edition, The McGraw-Hill Companies, 2005 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall. Köylü H., Tıbbi Fizyoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri, 2016, İstanbul. |
Ders notu öğrenciye verilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | ||||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | ||||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 9 | 126 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 62 | 62 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 270 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(270/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MORFOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Prof.Dr. İlknur KESKİN, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER, Doç.Dr. Mehmet Şerif AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Esra Nur YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anatomi , fizyoloji ve histoloji çerçevesinde bazı temel sistemlerin gelişimi, yapıları ve fonksiyonlarının kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epitel bağ, yağ doku,Anatomik terimler, eksenler,düzlemler, hareketler, üst ve alt ekstremite kemikleri, columna vertebralis, toraks,Kafa kemikleri eklemler hakkında genel bilgi, vücudun önemli eklemleri,Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi, embriyonik gelişim,Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi anatomisi,Kaslar hakkında genel bilgi, üst ve alt ekstremite kasları, sırt göğüs kasları, mimik çiğneme kasları, pelvis döşemesi,Düz çizgili kas, kalp kasları,Düz çizgili kas, kalp kasları,Sinir sitemi hakkında genel bilgi, santral sinir siteminin bölümleri: omurilik, beyin sapı,Diencephalon, telencephalon, korteks, beyin zarları, BOS,Periferik sinir sitemi ve pleksuslar, otonom sinir sistemi,Sinir sistemi histolojisi,Sinir sistemi fizyolojisi,Sinir sistemi fizyolojisi-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Merkezi sinir sisteminin gelişimini, yapılarını ve özelliklerini açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.1. Merkezi sinir sistemine ait anatomik yapıları açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.2. Sinir sistemi gelişiminin embriyolojisini tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
1.3 Santral sinir sisteminin fizyolojik yapısını tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2. Lokomotor sistemin embriyolojik gelişimini, anatomik yapılarını ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. | 11, 16, 9 | A |
2.1 Kas fizyolojisini açıklar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2.2 Tüm vücuda ait kemikleri bilir, kaslar sayar, yüz bölgesinin sinir ve arterlerini tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
2.3 Epitel doku, kas dokusu, kıkırdak doku, kalp kasının özelliklerini bilir, farklarını tanımlar. | 11, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epitel bağ, yağ doku | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.1-2 |
2 | Anatomik terimler, eksenler,düzlemler, hareketler, üst ve alt ekstremite kemikleri, columna vertebralis, toraks | Ozan Anatomi S.I-XXXII, S. 1-45 |
3 | Kafa kemikleri eklemler hakkında genel bilgi, vücudun önemli eklemleri | Ozan Anatomi S. 45-72, S. 75-112 |
4 | Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi, embriyonik gelişim | Anatomi-Kaplan Arıcı S.1-5 |
5 | Kıkırdak kemik, kemik yenilenmesi anatomisi | Functional Anatomy by Cael, Christy Published by Lippincott Williams & Wilkins S.40-59 |
6 | Kaslar hakkında genel bilgi, üst ve alt ekstremite kasları, sırt göğüs kasları, mimik çiğneme kasları, pelvis döşemesi | Ozan Anatomi S.115-218 |
7 | Düz çizgili kas, kalp kasları | Ozan Anatomi S.115-119 |
8 | Düz çizgili kas, kalp kasları | Ozan Anatomi S.115-119 |
9 | Sinir sitemi hakkında genel bilgi, santral sinir siteminin bölümleri: omurilik, beyin sapı | Anatomi-Kaplan Arıcı S.211-288 |
10 | Diencephalon, telencephalon, korteks, beyin zarları, BOS | Anatomi-Kaplan Arıcı S.288-322 |
11 | Periferik sinir sitemi ve pleksuslar, otonom sinir sistemi | Anatomi-Kaplan Arıcı S.129-209 |
12 | Sinir sistemi histolojisi | Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner S.1-13 |
13 | Sinir sistemi fizyolojisi | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.19-44 |
14 | Sinir sistemi fizyolojisi-II | Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji- Halis Köylü S.19-44 |
Kaynak |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Afifi AK, Bergman RA: Functional Neuroanatomy, 2nd edition, The McGraw-Hill Companies, 2005 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall. Köylü H., Tıbbi Fizyoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri, 2016, İstanbul. |
Ders notu öğrenciye verilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | ||||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | ||||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |