Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER, Doç.Dr. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | ||||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | ||||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | ||||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | ||||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | ||||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | ||||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | ||||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | ||||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | ||||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | ||||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | ||||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 2 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER, Doç.Dr. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | ||||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | ||||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | ||||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | ||||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | ||||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | ||||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | ||||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | ||||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | ||||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | ||||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | ||||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |