Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEKİMBAŞILIK VE DARÜŞŞİFALAR | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı tıbbını daha iyi anlamak için darüşşifaları tanımak ve Sağlık alanının önemli müesseselerinden olan Hekimbaşılık müessesesini bilmektir. Darüşşifalardaki sağlık organizasyonu, tedavi şekli ve hazırlanan ilaçları tanımalıdır. Darüşşifalarda yapılan tıp eğitimi ve hekim ve diğer sağlıkçıların bilgi ve ahlaki değerlerini öğrenmektir. Hekimbaşının görevleri ve Osmanlıdaki önemli hekimbaşıları tanımalıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar ,Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak,Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni,Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri,Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler,Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri,ara sınav,Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi,Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu,Hekimbaşıların saraydaki yeri,Hekimbaşının görevleri ,Önemli hekimbaşılarımız,Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları,Final; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olup Osmanlı tıbbını anlamak için gerekli olan Hekimbaşılık müessesesi ve Darüşşifalar işlenecektir. Öğrenim çıktıları yazılı sınav ile ölçülecektir. | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar | İlgili kaynağın okunması |
2 | Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak | İlgili kaynağın okunması |
3 | Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni | İlgili kaynağın okunması |
4 | Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri | İlgili kaynağın okunması |
5 | Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler | İlgili kaynağın okunması |
6 | Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri | İlgili kaynağın okunması |
7 | ara sınav | |
8 | Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi | İlgili kaynağın okunması |
9 | Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu | İlgili kaynağın okunması |
10 | Hekimbaşıların saraydaki yeri | İlgili kaynağın okunması |
11 | Hekimbaşının görevleri | İlgili kaynağın okunması |
12 | Önemli hekimbaşılarımız | İlgili kaynağın okunması |
13 | Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları | İlgili kaynağın okunması |
14 | Final |
Kaynak |
1. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 2. Yılmaz, C. & Yılmaz, N. Osmanlı Hastane Yönetmelikleri, Vakfiyelerde Osmanlı Dârüşşifâları. in Osmanlılarda Sağlık (eds. Yılmaz, C. & Yılmaz, N.) 41–65 (Biofarma, 2006). 3. Sajadi, mohammad m., Mansouri, D. & Sajadi, mohamad-reza m. History of medicine. Ann. Intern. Med. 150, 640–43 (2009). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir. | ||||||
0 | Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir. | ||||||
0 | Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir. | ||||||
0 | Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir. | ||||||
0 | Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir. | ||||||
0 | Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir. | ||||||
0 | Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |