Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEKİMBAŞILIK VE DARÜŞŞİFALAR-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olup Osmanlı tıbbını anlamak için gerekli olan Hekimbaşılık müessesesi ve Darüşşifalar işlenecektir. Öğrenim çıktıları yazılı sınav ile ölçülecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar ,Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak,Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni,Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri,Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler,Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri,ara sınav,Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi,Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu,Hekimbaşıların saraydaki yeri,Hekimbaşının görevleri ,Önemli hekimbaşılarımız,Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbını daha iyi anlamak için darüşşifaları tanımlamak.10, 16, 9A, E
Sağlık alanının önemli müesseselerinden olan Hekimbaşılık müessesesini açıklamak. 10, 16, 9A
Darüşşifalardaki sağlık organizasyonu, tedavi şekli ve hazırlanan ilaçları tanımlamak. 10, 16, 9A
Darüşşifalarda yapılan tıp eğitimi ve hekim ve diğer sağlıkçıların bilgi ve ahlaki değerlerini göstermek. 10, 16, 9A
Hekimbaşının görevleri ve Osmanlıdaki önemli hekimbaşıları değerlendirmek. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar İlgili kaynağın okunması
2Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımakİlgili kaynağın okunması
3Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeniİlgili kaynağın okunması
4Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleriİlgili kaynağın okunması
5Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevlilerİlgili kaynağın okunması
6Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleriİlgili kaynağın okunması
7ara sınav
8Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisiİlgili kaynağın okunması
9Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşuİlgili kaynağın okunması
10Hekimbaşıların saraydaki yeriİlgili kaynağın okunması
11Hekimbaşının görevleri İlgili kaynağın okunması
12Önemli hekimbaşılarımızİlgili kaynağın okunması
13Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitaplarıİlgili kaynağın okunması
14Final
Kaynak
1. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 2. Yılmaz, C. & Yılmaz, N. Osmanlı Hastane Yönetmelikleri, Vakfiyelerde Osmanlı Dârüşşifâları. in Osmanlılarda Sağlık (eds. Yılmaz, C. & Yılmaz, N.) 41–65 (Biofarma, 2006). 3. Sajadi, mohammad m., Mansouri, D. & Sajadi, mohamad-reza m. History of medicine. Ann. Intern. Med. 150, 640–43 (2009).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14570
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme7535
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi7535
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler4624
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer4520
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı4832
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)236
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEKİMBAŞILIK VE DARÜŞŞİFALAR-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olup Osmanlı tıbbını anlamak için gerekli olan Hekimbaşılık müessesesi ve Darüşşifalar işlenecektir. Öğrenim çıktıları yazılı sınav ile ölçülecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar ,Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak,Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni,Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri,Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler,Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri,ara sınav,Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi,Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu,Hekimbaşıların saraydaki yeri,Hekimbaşının görevleri ,Önemli hekimbaşılarımız,Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbını daha iyi anlamak için darüşşifaları tanımlamak.10, 16, 9A, E
Sağlık alanının önemli müesseselerinden olan Hekimbaşılık müessesesini açıklamak. 10, 16, 9A
Darüşşifalardaki sağlık organizasyonu, tedavi şekli ve hazırlanan ilaçları tanımlamak. 10, 16, 9A
Darüşşifalarda yapılan tıp eğitimi ve hekim ve diğer sağlıkçıların bilgi ve ahlaki değerlerini göstermek. 10, 16, 9A
Hekimbaşının görevleri ve Osmanlıdaki önemli hekimbaşıları değerlendirmek. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar İlgili kaynağın okunması
2Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımakİlgili kaynağın okunması
3Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeniİlgili kaynağın okunması
4Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleriİlgili kaynağın okunması
5Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevlilerİlgili kaynağın okunması
6Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleriİlgili kaynağın okunması
7ara sınav
8Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisiİlgili kaynağın okunması
9Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşuİlgili kaynağın okunması
10Hekimbaşıların saraydaki yeriİlgili kaynağın okunması
11Hekimbaşının görevleri İlgili kaynağın okunması
12Önemli hekimbaşılarımızİlgili kaynağın okunması
13Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitaplarıİlgili kaynağın okunması
14Final
Kaynak
1. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 2. Yılmaz, C. & Yılmaz, N. Osmanlı Hastane Yönetmelikleri, Vakfiyelerde Osmanlı Dârüşşifâları. in Osmanlılarda Sağlık (eds. Yılmaz, C. & Yılmaz, N.) 41–65 (Biofarma, 2006). 3. Sajadi, mohammad m., Mansouri, D. & Sajadi, mohamad-reza m. History of medicine. Ann. Intern. Med. 150, 640–43 (2009).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:04