Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSLAM VE SELÇUKLU DÖNEMİ TIP TARİHİ | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Genel Tıp Tarihinin gelişimi içinde önemli bir yer alam İslam Tıbbını tanımak, anlamak, Selçuklu Devletlerinin İslam ve Anadolu Tıbbına etkisini kavramak. İslam Tıbbının önemli hekimlerini, önemli tıp kitaplarını tanıtmak, Örnek olarak İbn-i Sina’ yı ve Kanun kitabını tanıtarak daha iyi anlamaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıp,İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşünceler,İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleri,Tercümeler dönemi ,Telif dönemi ve tıpta yenilikler,Selçukluların İslam Medeniyetine etkisi,vize,Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları,Anadolu Selçuklularında Tıp,İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yenilikler,İbni Sina ve Tıp Kitabı,Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısı,İslam Tıbbının Batıya Etkisi,final; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olan bu derste İslam ve Seçuklu tıbbı konuları işlenecektir. Öğrenim kazanımları vize ve final sınavları ile ölçülecektir. | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıp | İlgili kaynağın okunması |
2 | İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşünceler | İlgili kaynağın okunması |
3 | İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleri | İlgili kaynağın okunması |
4 | Tercümeler dönemi | İlgili kaynağın okunması |
5 | Telif dönemi ve tıpta yenilikler | İlgili kaynağın okunması |
6 | Selçukluların İslam Medeniyetine etkisi | İlgili kaynağın okunması |
7 | vize | |
8 | Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları | İlgili kaynağın okunması |
9 | Anadolu Selçuklularında Tıp | İlgili kaynağın okunması |
10 | İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yenilikler | İlgili kaynağın okunması |
11 | İbni Sina ve Tıp Kitabı | İlgili kaynağın okunması |
12 | Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısı | İlgili kaynağın okunması |
13 | İslam Tıbbının Batıya Etkisi | ilgili kaynağın okunması |
14 | final |
Kaynak |
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940 2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020). 3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956). 5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007). 6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005). 7. Jo, H. U. & Sel, A. Ortaçağ’da Anadolu’nun Eğitim Mekânları: Selçuklu Medreseleri- Darüşşifalarından Örnekler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 28, 429–443 (2013). 8. Tez, S. SELÇUKLU VE BİZANS DÖNEMLERİNDE TABABET ( KARŞILAŞTIRMALI BİR ÇALIŞMA ). (2019). 9. Anadolu Selçukluları döneminde bilim ve sanat dilinin Arapça ve Farsça olması nedeniyle geri planda kalan Türkçe , 13 . yüzyıldan sonra Anadolu ’ da Oğuz ağzına dayalı telif ve tercüme birçok eser meydana getirmiştir . 14 . ve 15 . yüzyıllarda Anadolu sah. (2017). 10. Okumuş, M. İbn-i Sina’nın Hayatı, Eserleri ve Düşünce Sistemi Üzerine. in Eş-Şeyhu’r-Reis İbn-i Sina 17–45 (Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2015). 11. Ibn Sina, H. Canon of Medicine Book I General Principles of Medicine. (1993). 12. Kahya, E. İbn-i Sînâ El-Kânûn Fi’t-Tıbb. (Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1995). 13. Afshar, A., Steensma, D. P. & Kyle, R. A. Ibn Sina (Avicenna): The “Prince of Physicians.” Mayo Clin. Proc. 95, e31–e32 (2020). 14. Saffari, M. & Pakpour, A. H. Avicenna’s canon of medicine: A look at health, public health, and environmental sanitation. Arch. Iran. Med. 15, 785–789 (2012). 15. Önder, B. Orta Çağ İslam Tıbbı ve Tibbi Tedaviler. (Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 2017). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir. | ||||||
0 | Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir. | ||||||
0 | Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir. | ||||||
0 | Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir. | ||||||
0 | Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir. | ||||||
0 | Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir. | ||||||
0 | Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |