Bu ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olup Osmanlı tıbbını anlamak için gerekli olan Hekimbaşılık müessesesi ve Darüşşifalar işlenecektir. Öğrenim çıktıları yazılı sınav ile ölçülecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar ,Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak,Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni,Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri,Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler,Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri,ara sınav,Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi,Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu,Hekimbaşıların saraydaki yeri,Hekimbaşının görevleri ,Önemli hekimbaşılarımız,Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbını daha iyi anlamak için darüşşifaları tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Sağlık alanının önemli müesseselerinden olan Hekimbaşılık müessesesini açıklamak.
10, 16, 9
A
Darüşşifalardaki sağlık organizasyonu, tedavi şekli ve hazırlanan ilaçları tanımlamak.
10, 16, 9
A
Darüşşifalarda yapılan tıp eğitimi ve hekim ve diğer sağlıkçıların bilgi ve ahlaki değerlerini göstermek.
10, 16, 9
A
Hekimbaşının görevleri ve Osmanlıdaki önemli hekimbaşıları değerlendirmek.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar
İlgili kaynağın okunması
2
Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak
İlgili kaynağın okunması
3
Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni
İlgili kaynağın okunması
4
Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri
İlgili kaynağın okunması
5
Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler
İlgili kaynağın okunması
6
Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri
İlgili kaynağın okunması
7
ara sınav
8
Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi
İlgili kaynağın okunması
9
Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu
İlgili kaynağın okunması
10
Hekimbaşıların saraydaki yeri
İlgili kaynağın okunması
11
Hekimbaşının görevleri
İlgili kaynağın okunması
12
Önemli hekimbaşılarımız
İlgili kaynağın okunması
13
Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları
İlgili kaynağın okunması
14
Final
Kaynak
1. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
2. Yılmaz, C. & Yılmaz, N. Osmanlı Hastane Yönetmelikleri, Vakfiyelerde Osmanlı Dârüşşifâları. in Osmanlılarda Sağlık (eds. Yılmaz, C. & Yılmaz, N.) 41–65 (Biofarma, 2006).
3. Sajadi, mohammad m., Mansouri, D. & Sajadi, mohamad-reza m. History of medicine. Ann. Intern. Med. 150, 640–43 (2009).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
7
5
35
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
5
35
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
6
24
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
4
5
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
4
8
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
236
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HEKİMBAŞILIK VE DARÜŞŞİFALAR
-
Bahar Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olup Osmanlı tıbbını anlamak için gerekli olan Hekimbaşılık müessesesi ve Darüşşifalar işlenecektir. Öğrenim çıktıları yazılı sınav ile ölçülecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar ,Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak,Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni,Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri,Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler,Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri,ara sınav,Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi,Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu,Hekimbaşıların saraydaki yeri,Hekimbaşının görevleri ,Önemli hekimbaşılarımız,Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbını daha iyi anlamak için darüşşifaları tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Sağlık alanının önemli müesseselerinden olan Hekimbaşılık müessesesini açıklamak.
10, 16, 9
A
Darüşşifalardaki sağlık organizasyonu, tedavi şekli ve hazırlanan ilaçları tanımlamak.
10, 16, 9
A
Darüşşifalarda yapılan tıp eğitimi ve hekim ve diğer sağlıkçıların bilgi ve ahlaki değerlerini göstermek.
10, 16, 9
A
Hekimbaşının görevleri ve Osmanlıdaki önemli hekimbaşıları değerlendirmek.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı dönemindeki önemli darüşşifalar
İlgili kaynağın okunması
2
Darüşşifaların mimarisi, kullanılan odalar ve bölümleri tanımak
İlgili kaynağın okunması
3
Darüşşifaların vakfiyeleri, banileri ve işleme düzeni
İlgili kaynağın okunması
4
Darüşşifalarda çalışan tabip, cerrah, kehhalin nitelikleri
İlgili kaynağın okunması
5
Darüşşifalarda çalışan aşçı, edviyeküp, kiler emini ve diğer görevliler
İlgili kaynağın okunması
6
Sağlık çalışanlarının ahlaki özellikleri
İlgili kaynağın okunması
7
ara sınav
8
Darüşşifalarda hasta teşhisi ve tedavisi
İlgili kaynağın okunması
9
Osmanlıda hekimbaşılık müessesesinin kuruluşu
İlgili kaynağın okunması
10
Hekimbaşıların saraydaki yeri
İlgili kaynağın okunması
11
Hekimbaşının görevleri
İlgili kaynağın okunması
12
Önemli hekimbaşılarımız
İlgili kaynağın okunması
13
Hekimbaşılarımızın katkıları ve kitapları
İlgili kaynağın okunması
14
Final
Kaynak
1. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
2. Yılmaz, C. & Yılmaz, N. Osmanlı Hastane Yönetmelikleri, Vakfiyelerde Osmanlı Dârüşşifâları. in Osmanlılarda Sağlık (eds. Yılmaz, C. & Yılmaz, N.) 41–65 (Biofarma, 2006).
3. Sajadi, mohammad m., Mansouri, D. & Sajadi, mohamad-reza m. History of medicine. Ann. Intern. Med. 150, 640–43 (2009).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.