Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANSER BİYOLOJİSİ VE GENETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanser hücrelerinin özellikleri ve kanser oluşumunu etkileyen faktörler, Onkogenler, Tümör süpressör genler, DNA tamir genleri, DNA instabilitesi, frajil bölge genleri ve kansere genetik yatkınlık, kanserlerin oluşum mekanizmaları ve Kanserde gen terapi konularında temel kavramların öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanser Biyolojisine Giriş,DNA replikasyonu ve hücre döngüsü,Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri,Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri,Kanserde rol alan sinyal yolakları,Kanserde rol alan sinyal yolakları,P53, Apoptoz, Otofaji (Programlanmış hücre ölümü),Hücre ölümsüzlüğü ve Tümörleşme ,Anjiyogenezin Biyolojisi,Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş,Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş,Kanserde gen terapi,Kanserde güncel tedavi yöntemleri,Kanser tedavisinde güncel konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanser oluşumu ve biyolojisi ile ilgili temel kavramları anlamak Kanser oluşum süreci ile ilişkili moleküler mekanizmaları anlamak | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanser Biyolojisine Giriş | |
2 | DNA replikasyonu ve hücre döngüsü | |
3 | Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri | |
4 | Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri | |
5 | Kanserde rol alan sinyal yolakları | |
6 | Kanserde rol alan sinyal yolakları | |
7 | P53, Apoptoz, Otofaji (Programlanmış hücre ölümü) | |
8 | Hücre ölümsüzlüğü ve Tümörleşme | |
9 | Anjiyogenezin Biyolojisi | |
10 | Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş | |
11 | Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş | |
12 | Kanserde gen terapi | |
13 | Kanserde güncel tedavi yöntemleri | |
14 | Kanser tedavisinde güncel konular |
Kaynak |
The Biology of Cancer; Robert A. Weinberg, 2013 |
The Molecular Biology of Cancer: A Bridge from Bench to Bedside; Stella Pelengaris, Mike Khan, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | X | |||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | X | |||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 10 | 140 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 3 | 21 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 4 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 239 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(239/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANSER BİYOLOJİSİ VE GENETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanser hücrelerinin özellikleri ve kanser oluşumunu etkileyen faktörler, Onkogenler, Tümör süpressör genler, DNA tamir genleri, DNA instabilitesi, frajil bölge genleri ve kansere genetik yatkınlık, kanserlerin oluşum mekanizmaları ve Kanserde gen terapi konularında temel kavramların öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanser Biyolojisine Giriş,DNA replikasyonu ve hücre döngüsü,Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri,Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri,Kanserde rol alan sinyal yolakları,Kanserde rol alan sinyal yolakları,P53, Apoptoz, Otofaji (Programlanmış hücre ölümü),Hücre ölümsüzlüğü ve Tümörleşme ,Anjiyogenezin Biyolojisi,Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş,Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş,Kanserde gen terapi,Kanserde güncel tedavi yöntemleri,Kanser tedavisinde güncel konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanser oluşumu ve biyolojisi ile ilgili temel kavramları anlamak Kanser oluşum süreci ile ilişkili moleküler mekanizmaları anlamak | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanser Biyolojisine Giriş | |
2 | DNA replikasyonu ve hücre döngüsü | |
3 | Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri | |
4 | Onkogenler, Tümör baskılayıcı genler ve tümör virüsleri | |
5 | Kanserde rol alan sinyal yolakları | |
6 | Kanserde rol alan sinyal yolakları | |
7 | P53, Apoptoz, Otofaji (Programlanmış hücre ölümü) | |
8 | Hücre ölümsüzlüğü ve Tümörleşme | |
9 | Anjiyogenezin Biyolojisi | |
10 | Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş | |
11 | Metastaz ve Epitel Mezenkimal Geçiş | |
12 | Kanserde gen terapi | |
13 | Kanserde güncel tedavi yöntemleri | |
14 | Kanser tedavisinde güncel konular |
Kaynak |
The Biology of Cancer; Robert A. Weinberg, 2013 |
The Molecular Biology of Cancer: A Bridge from Bench to Bedside; Stella Pelengaris, Mike Khan, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | X | |||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | X | |||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |