Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTODONTİK MUAYENE VE TANI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kliniğe başvuran hastaların ortodontik muayenesinde dikkat edilecek hususların bilinmesini ve ortodontik düzensizliklerin teşhisini ve mevcut düzensizliğin muhtemel etiyolojilerinin belirlenip yorumlanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Soy geçmişin İncelenmesi,Özgeçmişin incelenmesi I (Doğum şekli, Konuşma ve yürümeye başlayış dönemi ve Bebeklik dönemindeki beslenme şekli),Özgeçmişin incelenmesi II (Genel sağlık durumu ve Geçirdiği hastalıklar, Çocuğun sürekli aldığı ilaçlar),Özgeçmişin incelenmesi III (Geçirilen ameliyat ve yaralanmalar, Çocuğun alerjileri, Kötü alışkanlıkların varlığı, Sistemik veya lokal flor alınıp alınmadığı),Klinik muayenede hastanın genel görünüşünün ve davranışlarının incelenmesi,Yüz yapılarının ve dudakların incelenmesi,Solunum şeklinin incelenmesi,Yutkunmanın değerlendirilmesi ve yutkunma çeşitleri,Konuşmanın değerlendirilmesi,Çene fonksiyonun incelenmesi,Ağız içi yapılardan alveol kemiğinin incelenmesi,Dişetinin ve frenilumların ve boğaz bölgesinin incelenmesi,Dilin genel incelenmesi ve dil postürünün ayırıcı tanısı,Dişlerin, oklüzal ilişkisinin ve fonksiyonel oklüzal ilişkinin incelenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gelişim bozukluğunun genetik geçişli olup olmadığını anlar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın medikal ve dental özgeçmişi ile ortodontik bozuklukların etiyolojisi arasındaki ilişkileri ortaya koyar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın ortodontik tedavi için uygun olup olmadığını değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Yüz yapıları ve kafa-yüz bölgesindeki fonksiyonlar ile ortodontik bozukluklar arasında ilişki kurar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın solunum, yutkunma, konuşma ve çene fonksiyonları ile ortodontik bozukluklar arasındaki ilişkileri değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Ağız içinde yer alan yapıların şekil ve fonksiyonlarında ortaya çıkan değişiklikler ile ortodontik bozukluklar arasındaki ilişkileri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Soy geçmişin İncelenmesi | |
2 | Özgeçmişin incelenmesi I (Doğum şekli, Konuşma ve yürümeye başlayış dönemi ve Bebeklik dönemindeki beslenme şekli) | |
3 | Özgeçmişin incelenmesi II (Genel sağlık durumu ve Geçirdiği hastalıklar, Çocuğun sürekli aldığı ilaçlar) | |
4 | Özgeçmişin incelenmesi III (Geçirilen ameliyat ve yaralanmalar, Çocuğun alerjileri, Kötü alışkanlıkların varlığı, Sistemik veya lokal flor alınıp alınmadığı) | |
5 | Klinik muayenede hastanın genel görünüşünün ve davranışlarının incelenmesi | |
6 | Yüz yapılarının ve dudakların incelenmesi | |
7 | Solunum şeklinin incelenmesi | |
8 | Yutkunmanın değerlendirilmesi ve yutkunma çeşitleri | |
9 | Konuşmanın değerlendirilmesi | |
10 | Çene fonksiyonun incelenmesi | |
11 | Ağız içi yapılardan alveol kemiğinin incelenmesi | |
12 | Dişetinin ve frenilumların ve boğaz bölgesinin incelenmesi | |
13 | Dilin genel incelenmesi ve dil postürünün ayırıcı tanısı | |
14 | Dişlerin, oklüzal ilişkisinin ve fonksiyonel oklüzal ilişkinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Dajani AS, Bisno AL, Chung KJ, Durack DT, Freed M, Gerber MA, et al. Prevention of bacterial endocarditis. recommendations by The American Heart Association. J Am Med Assoc 1990; 264: 2919-22. 2. Graber TM. Orthodontics: Principles and practice. Philadelphia-London-Toronto: W B Saunders Co. Third Ed. 1972: 397-467. 3. Moyers RE. Handbook of orthodontics. Chicago-London: Yearbook Medical Publishers Incorporated Third Ed. 1979: 275-346. 4. Nishikawa S, Tada H, Yamasaki A, Kasahara S, Kido J, Nagata T, Ishida H, and Wakano Y. Nifedipine-Induced Gingival Hyperplasia: A Clinical and in Vitro Study. J Of Periodontology 1991; 62(1): 30-35. 5. Proffit WR and Ackerman JL. Diagnosis and treatment planning in orthodontics. In: Graber TM and Swain BF, ed. Orthodontics: Current Principles and Techniques. St Louis, Toronto, Princeton: The CV Mosby Co 1985: 3-100. 6. Proffit WR and Ackerman JL. Orthodontic diagnosis: The development of a problem list. In: Proffit WR, ed. Contemporary Orthodontics. St Louis, Toronto, London: The CV Mosby Co 1986: 123-167. 7. Schlein RA, Kudlick EM, Reindorf CA, Gregory J, and Royal GC. Toothbrushing and transient bacteremia in patients undergoing orthodontic treatment. Am J Orthod Dentofac Orthop 1991; 99(5): 466-72. 8. Van der Linden FPGM, and Boersma H. Diagnosis and treatment planning in dentofacial orthopedics. London, Chicago, Berlin, Tokyo, Sao Paulo: Quintessence Co Ltd 1987: 69-86. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortodontik bozuklukların teşhis ve tedavisine yönelik kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ortodonti alanıyla ilgili temel bilimsel soruları bilir. | X | |||||
3 | Ortodonti alanı ile ilgili literatürü ve yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
4 | Tüm ortodontik tedavi yöntemlerini bağımsız olarak başarı ile uygular. | ||||||
5 | Temel araştırmaları ve araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri veya makale formuna aktarır. | ||||||
6 | Her seviyedeki yeni bilgiyi ortodonti alanı ile ilgili mevcut bilgileriyle yorumlar | X | |||||
7 | Bilimsel ve klinik çalışmalarda meslektaşları ile iletişim kurar | X | |||||
8 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Ortodonti ile ilgili teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak Türkçe veya İngilizce olarak aktarır. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlı kalarak kurumsal ve sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Hem klinik hem de temel araştırmalara önem vererek ortodonti biliminin esas hedefi olan klinik uygulama ve faydalılık ilkesine uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 2 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 15 | 4 | 60 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 15 | 2 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTODONTİK MUAYENE VE TANI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kliniğe başvuran hastaların ortodontik muayenesinde dikkat edilecek hususların bilinmesini ve ortodontik düzensizliklerin teşhisini ve mevcut düzensizliğin muhtemel etiyolojilerinin belirlenip yorumlanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Soy geçmişin İncelenmesi,Özgeçmişin incelenmesi I (Doğum şekli, Konuşma ve yürümeye başlayış dönemi ve Bebeklik dönemindeki beslenme şekli),Özgeçmişin incelenmesi II (Genel sağlık durumu ve Geçirdiği hastalıklar, Çocuğun sürekli aldığı ilaçlar),Özgeçmişin incelenmesi III (Geçirilen ameliyat ve yaralanmalar, Çocuğun alerjileri, Kötü alışkanlıkların varlığı, Sistemik veya lokal flor alınıp alınmadığı),Klinik muayenede hastanın genel görünüşünün ve davranışlarının incelenmesi,Yüz yapılarının ve dudakların incelenmesi,Solunum şeklinin incelenmesi,Yutkunmanın değerlendirilmesi ve yutkunma çeşitleri,Konuşmanın değerlendirilmesi,Çene fonksiyonun incelenmesi,Ağız içi yapılardan alveol kemiğinin incelenmesi,Dişetinin ve frenilumların ve boğaz bölgesinin incelenmesi,Dilin genel incelenmesi ve dil postürünün ayırıcı tanısı,Dişlerin, oklüzal ilişkisinin ve fonksiyonel oklüzal ilişkinin incelenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gelişim bozukluğunun genetik geçişli olup olmadığını anlar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın medikal ve dental özgeçmişi ile ortodontik bozuklukların etiyolojisi arasındaki ilişkileri ortaya koyar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın ortodontik tedavi için uygun olup olmadığını değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Yüz yapıları ve kafa-yüz bölgesindeki fonksiyonlar ile ortodontik bozukluklar arasında ilişki kurar | 10, 16, 9 | A |
Hastanın solunum, yutkunma, konuşma ve çene fonksiyonları ile ortodontik bozukluklar arasındaki ilişkileri değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Ağız içinde yer alan yapıların şekil ve fonksiyonlarında ortaya çıkan değişiklikler ile ortodontik bozukluklar arasındaki ilişkileri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Soy geçmişin İncelenmesi | |
2 | Özgeçmişin incelenmesi I (Doğum şekli, Konuşma ve yürümeye başlayış dönemi ve Bebeklik dönemindeki beslenme şekli) | |
3 | Özgeçmişin incelenmesi II (Genel sağlık durumu ve Geçirdiği hastalıklar, Çocuğun sürekli aldığı ilaçlar) | |
4 | Özgeçmişin incelenmesi III (Geçirilen ameliyat ve yaralanmalar, Çocuğun alerjileri, Kötü alışkanlıkların varlığı, Sistemik veya lokal flor alınıp alınmadığı) | |
5 | Klinik muayenede hastanın genel görünüşünün ve davranışlarının incelenmesi | |
6 | Yüz yapılarının ve dudakların incelenmesi | |
7 | Solunum şeklinin incelenmesi | |
8 | Yutkunmanın değerlendirilmesi ve yutkunma çeşitleri | |
9 | Konuşmanın değerlendirilmesi | |
10 | Çene fonksiyonun incelenmesi | |
11 | Ağız içi yapılardan alveol kemiğinin incelenmesi | |
12 | Dişetinin ve frenilumların ve boğaz bölgesinin incelenmesi | |
13 | Dilin genel incelenmesi ve dil postürünün ayırıcı tanısı | |
14 | Dişlerin, oklüzal ilişkisinin ve fonksiyonel oklüzal ilişkinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Dajani AS, Bisno AL, Chung KJ, Durack DT, Freed M, Gerber MA, et al. Prevention of bacterial endocarditis. recommendations by The American Heart Association. J Am Med Assoc 1990; 264: 2919-22. 2. Graber TM. Orthodontics: Principles and practice. Philadelphia-London-Toronto: W B Saunders Co. Third Ed. 1972: 397-467. 3. Moyers RE. Handbook of orthodontics. Chicago-London: Yearbook Medical Publishers Incorporated Third Ed. 1979: 275-346. 4. Nishikawa S, Tada H, Yamasaki A, Kasahara S, Kido J, Nagata T, Ishida H, and Wakano Y. Nifedipine-Induced Gingival Hyperplasia: A Clinical and in Vitro Study. J Of Periodontology 1991; 62(1): 30-35. 5. Proffit WR and Ackerman JL. Diagnosis and treatment planning in orthodontics. In: Graber TM and Swain BF, ed. Orthodontics: Current Principles and Techniques. St Louis, Toronto, Princeton: The CV Mosby Co 1985: 3-100. 6. Proffit WR and Ackerman JL. Orthodontic diagnosis: The development of a problem list. In: Proffit WR, ed. Contemporary Orthodontics. St Louis, Toronto, London: The CV Mosby Co 1986: 123-167. 7. Schlein RA, Kudlick EM, Reindorf CA, Gregory J, and Royal GC. Toothbrushing and transient bacteremia in patients undergoing orthodontic treatment. Am J Orthod Dentofac Orthop 1991; 99(5): 466-72. 8. Van der Linden FPGM, and Boersma H. Diagnosis and treatment planning in dentofacial orthopedics. London, Chicago, Berlin, Tokyo, Sao Paulo: Quintessence Co Ltd 1987: 69-86. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortodontik bozuklukların teşhis ve tedavisine yönelik kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ortodonti alanıyla ilgili temel bilimsel soruları bilir. | X | |||||
3 | Ortodonti alanı ile ilgili literatürü ve yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
4 | Tüm ortodontik tedavi yöntemlerini bağımsız olarak başarı ile uygular. | ||||||
5 | Temel araştırmaları ve araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri veya makale formuna aktarır. | ||||||
6 | Her seviyedeki yeni bilgiyi ortodonti alanı ile ilgili mevcut bilgileriyle yorumlar | X | |||||
7 | Bilimsel ve klinik çalışmalarda meslektaşları ile iletişim kurar | X | |||||
8 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Ortodonti ile ilgili teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak Türkçe veya İngilizce olarak aktarır. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlı kalarak kurumsal ve sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Hem klinik hem de temel araştırmalara önem vererek ortodonti biliminin esas hedefi olan klinik uygulama ve faydalılık ilkesine uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |