Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ETİK | ORTD2246820 | Bahar Dönemi | 1+0 | 1 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel bir araştırma yapmak ve sonuçlarını raporlamak için gerekli olan temel bilgileri vermek ve bilgiye erişme yöntemleri ile etik kuralları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın tanımı ve sınıflandırılması,Bilimsel yöntemin aşamaları ve veri toplama yöntemleri,Bilimsel araştırmalarda hata kaynakları,Örnekleme yöntemleri, Araştırma konusu seçimi, konu seçiminde aranacak kriterler, kaynak taramasının yararları,Kaynak tarama yöntemleri ve Araştırma planının hazırlanması,Araştırma raporu ve raporun bölümleri,Bilimsel metinlerde kaynak gösterme yöntemleri ve kaynak yazım kuralları,Web of Science (WOS) I: Taramada kullanılan ip uçları ve “wildcard fonksiyonu”, Tarama operatörleri, Eşanlamlılar ve farklı yazım stilleri, Tarama kaynakları: Google arama, Google gelişmiş arama, Google akademik (Google scholar), PubMed,Web of Science (WOS) II: Yazar taraması, yazarsız bir kaynağın taranması, Atıf almış kaynak taraması (Cited reference search), Gelişmiş tarama, Atıf uyarı sayfasının oluşturulması, Arama sayfasındaki bilgilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, Arama sayfasındaki bilgilerin analiz edilmesi,SCOPUS ile tarama yapılması, Kütüphane ve ULAKBİM aracılığı ile kaynağa erişim, Tez tarama, Akademik etik ihlalin tanımı ve konunun önemi, Uyulması gereken etik ilkeler, Bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik dışı davranışlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir bilimsel araştırmayı usulüne uygun olarak sonuçlandırır | 10, 16, 9 | A |
Bir araştırma raporunu hatasız olarak yazar | 10, 16, 9 | A |
Google, Google akademik ve PubMed'de aramaları yapar | 10, 16, 5, 9 | A |
Web of Science ve Scopus veri tabanlarını etkin olarak kullanır | 10, 16, 5, 9 | A |
Bilimsel çalışmalarda olabilecek etik dışı davranışları fark eder | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın tanımı ve sınıflandırılması | |
2 | Bilimsel yöntemin aşamaları ve veri toplama yöntemleri | |
3 | Bilimsel araştırmalarda hata kaynakları | |
4 | Örnekleme yöntemleri | |
5 | Araştırma konusu seçimi, konu seçiminde aranacak kriterler, kaynak taramasının yararları | |
6 | Kaynak tarama yöntemleri ve Araştırma planının hazırlanması | |
7 | Araştırma raporu ve raporun bölümleri | |
8 | Bilimsel metinlerde kaynak gösterme yöntemleri ve kaynak yazım kuralları | |
10 | Web of Science (WOS) I: Taramada kullanılan ip uçları ve “wildcard fonksiyonu”, Tarama operatörleri, Eşanlamlılar ve farklı yazım stilleri | |
11 | Tarama kaynakları: Google arama, Google gelişmiş arama, Google akademik (Google scholar), PubMed | |
12 | Web of Science (WOS) II: Yazar taraması, yazarsız bir kaynağın taranması, Atıf almış kaynak taraması (Cited reference search), Gelişmiş tarama, Atıf uyarı sayfasının oluşturulması, Arama sayfasındaki bilgilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, Arama sayfasındaki bilgilerin analiz edilmesi | |
13 | SCOPUS ile tarama yapılması, Kütüphane ve ULAKBİM aracılığı ile kaynağa erişim, Tez tarama | |
14 | Akademik etik ihlalin tanımı ve konunun önemi, Uyulması gereken etik ilkeler, Bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik dışı davranışlar |
Kaynak |
Ümit Gazilerli ders notları Sümbüloğlu V, Sümbüloğlu K. Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Ankara, Hatiboğlu yayınevi, 1988 Seyidoğlu H. Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı, Ankara, Olgaç Matbaası, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortodontik bozuklukların teşhis ve tedavisine yönelik kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Ortodonti alanıyla ilgili temel bilimsel soruları bilir. | ||||||
3 | Ortodonti alanı ile ilgili literatürü ve yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
4 | Tüm ortodontik tedavi yöntemlerini bağımsız olarak başarı ile uygular. | ||||||
5 | Temel araştırmaları ve araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri veya makale formuna aktarır. | X | |||||
6 | Her seviyedeki yeni bilgiyi ortodonti alanı ile ilgili mevcut bilgileriyle yorumlar | ||||||
7 | Bilimsel ve klinik çalışmalarda meslektaşları ile iletişim kurar | ||||||
8 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır. | ||||||
9 | Ortodonti ile ilgili teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak Türkçe veya İngilizce olarak aktarır. | ||||||
10 | Etik değerlere bağlı kalarak kurumsal ve sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Hem klinik hem de temel araştırmalara önem vererek ortodonti biliminin esas hedefi olan klinik uygulama ve faydalılık ilkesine uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 1 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 16 | 3 | 48 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 16 | 3 | 48 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ETİK | ORTD2246820 | Bahar Dönemi | 1+0 | 1 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüsamettin OKTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel bir araştırma yapmak ve sonuçlarını raporlamak için gerekli olan temel bilgileri vermek ve bilgiye erişme yöntemleri ile etik kuralları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın tanımı ve sınıflandırılması,Bilimsel yöntemin aşamaları ve veri toplama yöntemleri,Bilimsel araştırmalarda hata kaynakları,Örnekleme yöntemleri, Araştırma konusu seçimi, konu seçiminde aranacak kriterler, kaynak taramasının yararları,Kaynak tarama yöntemleri ve Araştırma planının hazırlanması,Araştırma raporu ve raporun bölümleri,Bilimsel metinlerde kaynak gösterme yöntemleri ve kaynak yazım kuralları,Web of Science (WOS) I: Taramada kullanılan ip uçları ve “wildcard fonksiyonu”, Tarama operatörleri, Eşanlamlılar ve farklı yazım stilleri, Tarama kaynakları: Google arama, Google gelişmiş arama, Google akademik (Google scholar), PubMed,Web of Science (WOS) II: Yazar taraması, yazarsız bir kaynağın taranması, Atıf almış kaynak taraması (Cited reference search), Gelişmiş tarama, Atıf uyarı sayfasının oluşturulması, Arama sayfasındaki bilgilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, Arama sayfasındaki bilgilerin analiz edilmesi,SCOPUS ile tarama yapılması, Kütüphane ve ULAKBİM aracılığı ile kaynağa erişim, Tez tarama, Akademik etik ihlalin tanımı ve konunun önemi, Uyulması gereken etik ilkeler, Bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik dışı davranışlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir bilimsel araştırmayı usulüne uygun olarak sonuçlandırır | 10, 16, 9 | A |
Bir araştırma raporunu hatasız olarak yazar | 10, 16, 9 | A |
Google, Google akademik ve PubMed'de aramaları yapar | 10, 16, 5, 9 | A |
Web of Science ve Scopus veri tabanlarını etkin olarak kullanır | 10, 16, 5, 9 | A |
Bilimsel çalışmalarda olabilecek etik dışı davranışları fark eder | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın tanımı ve sınıflandırılması | |
2 | Bilimsel yöntemin aşamaları ve veri toplama yöntemleri | |
3 | Bilimsel araştırmalarda hata kaynakları | |
4 | Örnekleme yöntemleri | |
5 | Araştırma konusu seçimi, konu seçiminde aranacak kriterler, kaynak taramasının yararları | |
6 | Kaynak tarama yöntemleri ve Araştırma planının hazırlanması | |
7 | Araştırma raporu ve raporun bölümleri | |
8 | Bilimsel metinlerde kaynak gösterme yöntemleri ve kaynak yazım kuralları | |
10 | Web of Science (WOS) I: Taramada kullanılan ip uçları ve “wildcard fonksiyonu”, Tarama operatörleri, Eşanlamlılar ve farklı yazım stilleri | |
11 | Tarama kaynakları: Google arama, Google gelişmiş arama, Google akademik (Google scholar), PubMed | |
12 | Web of Science (WOS) II: Yazar taraması, yazarsız bir kaynağın taranması, Atıf almış kaynak taraması (Cited reference search), Gelişmiş tarama, Atıf uyarı sayfasının oluşturulması, Arama sayfasındaki bilgilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, Arama sayfasındaki bilgilerin analiz edilmesi | |
13 | SCOPUS ile tarama yapılması, Kütüphane ve ULAKBİM aracılığı ile kaynağa erişim, Tez tarama | |
14 | Akademik etik ihlalin tanımı ve konunun önemi, Uyulması gereken etik ilkeler, Bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik dışı davranışlar |
Kaynak |
Ümit Gazilerli ders notları Sümbüloğlu V, Sümbüloğlu K. Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Ankara, Hatiboğlu yayınevi, 1988 Seyidoğlu H. Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı, Ankara, Olgaç Matbaası, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortodontik bozuklukların teşhis ve tedavisine yönelik kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Ortodonti alanıyla ilgili temel bilimsel soruları bilir. | ||||||
3 | Ortodonti alanı ile ilgili literatürü ve yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
4 | Tüm ortodontik tedavi yöntemlerini bağımsız olarak başarı ile uygular. | ||||||
5 | Temel araştırmaları ve araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri veya makale formuna aktarır. | X | |||||
6 | Her seviyedeki yeni bilgiyi ortodonti alanı ile ilgili mevcut bilgileriyle yorumlar | ||||||
7 | Bilimsel ve klinik çalışmalarda meslektaşları ile iletişim kurar | ||||||
8 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır. | ||||||
9 | Ortodonti ile ilgili teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak Türkçe veya İngilizce olarak aktarır. | ||||||
10 | Etik değerlere bağlı kalarak kurumsal ve sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Hem klinik hem de temel araştırmalara önem vererek ortodonti biliminin esas hedefi olan klinik uygulama ve faydalılık ilkesine uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |