Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK BİYOTEKNOLOJİLERİNDE GEN VE KÖK HÜCRE TEDAVİLERİMBYD2212798Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Nihal KARAKAŞ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Nihal KARAKAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, öğrencinin hücre ve gen tedavilerinin tarihçesini/kilometretaşını, mevcut ve geliştirilmekte olan yöntemleri sınırlılıkları ile bilip hangi hastalığın hücre ve gen tedavileri kapsamına girdiğini çözümlemesi; öne çıkan hücre ve gen tedavi uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gen Tedavilerine Giriş,Viral Yolla Gen Aktarımı,Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı,Gen Düzenleme Teknolojileri,Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?,Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme,Hücresel Tedavilere Giriş,Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler,Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler,Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler,Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi,Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü,Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gen tedavi yöntemlerini, kullanılan araçları tanımlar ve hangi hastalıklara uygulanabileceğini açıklar; gen ve hücre tedavilerine öncülük eden çalışmaları ve tarihsel süreci anlatır; gen düzenleme yöntemlerini açıklar, kök hücreleri tanımlar ve hücresel tedavilere katkısını açıklar; hücresel tedavilerin kullanım alanlarını ve geliştirilmekte olan yönlerini açıklar; CAR-T hücre teknolojisini tanımlar ve tartışır; gen ve hücre tedavilerinde immün kontrolü açıklar ve tartışır; gelişmekte olan yeni yaklaşımları anlatır ve tartışır.10, 12, 13, 14, 16, 19, 3, 30, 37, 4, 5, 9A, B, C, E, G, H, J, K, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gen Tedavilerine Giriş
2Viral Yolla Gen Aktarımı
3Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı
4Gen Düzenleme Teknolojileri
5Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?
6Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme
7Hücresel Tedavilere Giriş
8Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler
9Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler
10Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler
11Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi
12Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü
13Gen ve Hücresel Tedavilerin GeleceğiLiteratür taraması
14Araştırma Makalesi SunumuSunum hazırlama
Kaynak
Öğretim üyesinin sunduğu derleme yazılar, ASGCT kitap koleksiyonu ve ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve diğer ilgili alanlarda bilimsel düzeyde araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi geliştirir.
2
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve bu alanla ilişkili değişik disiplinlere ait bilgileri birleştirebilme ve beraber değerlendirebilme becerisi geliştirir.
3
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarındaki sorunları tanımlayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve elde edilen bilgiyi uygulama becerisi geliştirir.
4
Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, bilimsel deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve istatistiksel olarak yorumlar.
5
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
6
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında mevcut olan bilimsel bilgiye ulaşabilme, eleştirel olarak yorumlama ve kullanabilme becerisi geliştirir.
7
Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi edinir.
8
Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar.
9
Sağlık alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir.
10
Çalışmaları sonucunda ulaştığı bilimsel bilgiyi ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi geliştirir.
11
Bir danışman yardımıyla ya da bireysel olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer.
12
Eğitim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin tüm basamaklarında etik ve mesleki ilkelere uygun davranma becerisi geliştirir. Elde edilen sonuçları kalite kriterleri çerçevesinde değerlendirir.
13
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK BİYOTEKNOLOJİLERİNDE GEN VE KÖK HÜCRE TEDAVİLERİMBYD2212798Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Nihal KARAKAŞ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Nihal KARAKAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, öğrencinin hücre ve gen tedavilerinin tarihçesini/kilometretaşını, mevcut ve geliştirilmekte olan yöntemleri sınırlılıkları ile bilip hangi hastalığın hücre ve gen tedavileri kapsamına girdiğini çözümlemesi; öne çıkan hücre ve gen tedavi uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gen Tedavilerine Giriş,Viral Yolla Gen Aktarımı,Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı,Gen Düzenleme Teknolojileri,Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?,Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme,Hücresel Tedavilere Giriş,Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler,Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler,Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler,Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi,Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü,Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gen tedavi yöntemlerini, kullanılan araçları tanımlar ve hangi hastalıklara uygulanabileceğini açıklar; gen ve hücre tedavilerine öncülük eden çalışmaları ve tarihsel süreci anlatır; gen düzenleme yöntemlerini açıklar, kök hücreleri tanımlar ve hücresel tedavilere katkısını açıklar; hücresel tedavilerin kullanım alanlarını ve geliştirilmekte olan yönlerini açıklar; CAR-T hücre teknolojisini tanımlar ve tartışır; gen ve hücre tedavilerinde immün kontrolü açıklar ve tartışır; gelişmekte olan yeni yaklaşımları anlatır ve tartışır.10, 12, 13, 14, 16, 19, 3, 30, 37, 4, 5, 9A, B, C, E, G, H, J, K, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gen Tedavilerine Giriş
2Viral Yolla Gen Aktarımı
3Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı
4Gen Düzenleme Teknolojileri
5Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?
6Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme
7Hücresel Tedavilere Giriş
8Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler
9Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler
10Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler
11Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi
12Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü
13Gen ve Hücresel Tedavilerin GeleceğiLiteratür taraması
14Araştırma Makalesi SunumuSunum hazırlama
Kaynak
Öğretim üyesinin sunduğu derleme yazılar, ASGCT kitap koleksiyonu ve ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve diğer ilgili alanlarda bilimsel düzeyde araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi geliştirir.
2
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve bu alanla ilişkili değişik disiplinlere ait bilgileri birleştirebilme ve beraber değerlendirebilme becerisi geliştirir.
3
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarındaki sorunları tanımlayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve elde edilen bilgiyi uygulama becerisi geliştirir.
4
Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, bilimsel deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve istatistiksel olarak yorumlar.
5
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
6
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında mevcut olan bilimsel bilgiye ulaşabilme, eleştirel olarak yorumlama ve kullanabilme becerisi geliştirir.
7
Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi edinir.
8
Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar.
9
Sağlık alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir.
10
Çalışmaları sonucunda ulaştığı bilimsel bilgiyi ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi geliştirir.
11
Bir danışman yardımıyla ya da bireysel olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer.
12
Eğitim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin tüm basamaklarında etik ve mesleki ilkelere uygun davranma becerisi geliştirir. Elde edilen sonuçları kalite kriterleri çerçevesinde değerlendirir.
13
Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:24Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:26