Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİYOTEKNOLOJİLERİNDE GEN VE KÖK HÜCRE TEDAVİLERİ | MBYD2212798 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencinin hücre ve gen tedavilerinin tarihçesini/kilometretaşını, mevcut ve geliştirilmekte olan yöntemleri sınırlılıkları ile bilip hangi hastalığın hücre ve gen tedavileri kapsamına girdiğini çözümlemesi; öne çıkan hücre ve gen tedavi uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gen Tedavilerine Giriş,Viral Yolla Gen Aktarımı,Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı,Gen Düzenleme Teknolojileri,Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?,Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme,Hücresel Tedavilere Giriş,Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler,Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler,Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler,Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi,Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü,Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gen tedavi yöntemlerini, kullanılan araçları tanımlar ve hangi hastalıklara uygulanabileceğini açıklar; gen ve hücre tedavilerine öncülük eden çalışmaları ve tarihsel süreci anlatır; gen düzenleme yöntemlerini açıklar, kök hücreleri tanımlar ve hücresel tedavilere katkısını açıklar; hücresel tedavilerin kullanım alanlarını ve geliştirilmekte olan yönlerini açıklar; CAR-T hücre teknolojisini tanımlar ve tartışır; gen ve hücre tedavilerinde immün kontrolü açıklar ve tartışır; gelişmekte olan yeni yaklaşımları anlatır ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 3, 30, 37, 4, 5, 9 | A, B, C, E, G, H, J, K, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gen Tedavilerine Giriş | |
2 | Viral Yolla Gen Aktarımı | |
3 | Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı | |
4 | Gen Düzenleme Teknolojileri | |
5 | Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır? | |
6 | Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme | |
7 | Hücresel Tedavilere Giriş | |
8 | Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler | |
9 | Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler | |
10 | Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler | |
11 | Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi | |
12 | Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü | |
13 | Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği | Literatür taraması |
14 | Araştırma Makalesi Sunumu | Sunum hazırlama |
Kaynak |
Öğretim üyesinin sunduğu derleme yazılar, ASGCT kitap koleksiyonu ve ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve diğer ilgili alanlarda bilimsel düzeyde araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
2 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve bu alanla ilişkili değişik disiplinlere ait bilgileri birleştirebilme ve beraber değerlendirebilme becerisi geliştirir. | ||||||
3 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarındaki sorunları tanımlayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve elde edilen bilgiyi uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, bilimsel deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve istatistiksel olarak yorumlar. | ||||||
5 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir. | ||||||
6 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında mevcut olan bilimsel bilgiye ulaşabilme, eleştirel olarak yorumlama ve kullanabilme becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi edinir. | ||||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | ||||||
9 | Sağlık alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | ||||||
10 | Çalışmaları sonucunda ulaştığı bilimsel bilgiyi ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi geliştirir. | ||||||
11 | Bir danışman yardımıyla ya da bireysel olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | ||||||
12 | Eğitim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin tüm basamaklarında etik ve mesleki ilkelere uygun davranma becerisi geliştirir. Elde edilen sonuçları kalite kriterleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
13 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİYOTEKNOLOJİLERİNDE GEN VE KÖK HÜCRE TEDAVİLERİ | MBYD2212798 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencinin hücre ve gen tedavilerinin tarihçesini/kilometretaşını, mevcut ve geliştirilmekte olan yöntemleri sınırlılıkları ile bilip hangi hastalığın hücre ve gen tedavileri kapsamına girdiğini çözümlemesi; öne çıkan hücre ve gen tedavi uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gen Tedavilerine Giriş,Viral Yolla Gen Aktarımı,Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı,Gen Düzenleme Teknolojileri,Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır?,Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme,Hücresel Tedavilere Giriş,Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler,Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler,Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler,Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi,Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü,Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gen tedavi yöntemlerini, kullanılan araçları tanımlar ve hangi hastalıklara uygulanabileceğini açıklar; gen ve hücre tedavilerine öncülük eden çalışmaları ve tarihsel süreci anlatır; gen düzenleme yöntemlerini açıklar, kök hücreleri tanımlar ve hücresel tedavilere katkısını açıklar; hücresel tedavilerin kullanım alanlarını ve geliştirilmekte olan yönlerini açıklar; CAR-T hücre teknolojisini tanımlar ve tartışır; gen ve hücre tedavilerinde immün kontrolü açıklar ve tartışır; gelişmekte olan yeni yaklaşımları anlatır ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 3, 30, 37, 4, 5, 9 | A, B, C, E, G, H, J, K, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gen Tedavilerine Giriş | |
2 | Viral Yolla Gen Aktarımı | |
3 | Viral Olmayan Yöntemlerle Gen Aktarımı | |
4 | Gen Düzenleme Teknolojileri | |
5 | Gen Tedavisi Uygulamaları-I: Hangi hastalıklar gen tedavilerinin odağındadır? | |
6 | Gen Tedavileri Uygulamaları-II : Grup çalışması: Hastalık için Gen Terapi Modelleme | |
7 | Hücresel Tedavilere Giriş | |
8 | Kök Hücreler ve Kök Hücreden Türetilen Terapötikler | |
9 | Nörolojik Hastalıklar için Hücresel Tedaviler | |
10 | Kanser Tedavilerinde Kök Hücreler | |
11 | Immünterapiler ve CAR-T Hücre Teknolojisi | |
12 | Gen ve Hücresel Tedavilerin Immün Kontrolü | |
13 | Gen ve Hücresel Tedavilerin Geleceği | Literatür taraması |
14 | Araştırma Makalesi Sunumu | Sunum hazırlama |
Kaynak |
Öğretim üyesinin sunduğu derleme yazılar, ASGCT kitap koleksiyonu ve ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve diğer ilgili alanlarda bilimsel düzeyde araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
2 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji ve bu alanla ilişkili değişik disiplinlere ait bilgileri birleştirebilme ve beraber değerlendirebilme becerisi geliştirir. | ||||||
3 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarındaki sorunları tanımlayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve elde edilen bilgiyi uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, bilimsel deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve istatistiksel olarak yorumlar. | ||||||
5 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir. | ||||||
6 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanlarında mevcut olan bilimsel bilgiye ulaşabilme, eleştirel olarak yorumlama ve kullanabilme becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi edinir. | ||||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | ||||||
9 | Sağlık alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | ||||||
10 | Çalışmaları sonucunda ulaştığı bilimsel bilgiyi ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi geliştirir. | ||||||
11 | Bir danışman yardımıyla ya da bireysel olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | ||||||
12 | Eğitim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin tüm basamaklarında etik ve mesleki ilkelere uygun davranma becerisi geliştirir. Elde edilen sonuçları kalite kriterleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
13 | Moleküler Tıp ve Biyoteknoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |