Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİM YOLLARI | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri),Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini kavrayacaktır. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlayacaktır. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
3. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlayabilecektir. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
3.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
4. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklayabilecektir. | 1, 12, 5, 8 | A, B |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 5: Gösteri, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu | |
2 | Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti | |
3 | Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti | |
4 | Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler | |
5 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri) | |
6 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri) | |
7 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri) | |
8 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri) | |
9 | Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş | |
10 | Motor Hastalıklar | |
11 | Davranışsal Bozukluklar | |
12 | Nörodejeneratif Hastalıklar | |
13 | Klinik değerlendirmeler | |
14 | Sunumlar ve genel değerlendirmeler |
Kaynak |
Öğrencilere verilir |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Afifi AK, Bergman RA: Functional Neuroanatomy, 2nd edition, The McGraw-Hill Companies, 2005 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
0 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | ||||||
0 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | X | |||||
0 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | X | |||||
0 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | X | |||||
0 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
0 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | X | |||||
0 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
0 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | ||||||
0 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
0 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
0 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |