Bu ders; Ölçek geliştirme ve uyarlama süreçleri,Retrospektif kohort araştırması tasarımı,Bir prospektif kohort araştırması,İç-içe geçmiş vaka-kontrol araştırması tasarımı,Modern yöntemlerin yansıması: seçim yanlılığı - son gelişmelerin gözden geçirilmesi,Vaka-kohort araştırması tasarımı,Etki modifikasyonu, etkileşim ve aracılık: klinik araştırmacılar için teorik içgörülere genel bakış,Çapraz kontrollü deneysel araştırma tasarımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Belirli bir konuyla ilgili literatürü araştırır
10, 11, 14, 16, 36
H, J, K
Belirli bir konunun nedenlerini ve sonuçlarını araştırır
10, 14, 16, 19, 36, 9
F, H, K, L
Konuyu tanımlar
10, 11, 14, 36
E, H, J, K
İçeriği belirler
10, 11, 14, 36
F, H, K, L
Araştırma sürecini planlar
10, 13, 14, 16, 19, 36, 9
F, H, J, K
Konunun nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar
10, 13, 14, 16, 36, 9
F, H, J
Konunun nedenlerini ve sonuçlarını ilişkilendirir
10, 14, 16, 9
E, H, J, K
Tartışmak için sonuçları kategorilere ayırır
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Araştırmayı tez formatında sunar
10, 13, 16, 9
E, H, J, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ölçek geliştirme ve uyarlama süreçleri
2
Retrospektif kohort araştırması tasarımı
3
Bir prospektif kohort araştırması
4
İç-içe geçmiş vaka-kontrol araştırması tasarımı
5
Modern yöntemlerin yansıması: seçim yanlılığı - son gelişmelerin gözden geçirilmesi
6
Vaka-kohort araştırması tasarımı
7
Etki modifikasyonu, etkileşim ve aracılık: klinik araştırmacılar için teorik içgörülere genel bakış
8
Çapraz kontrollü deneysel araştırma tasarımı
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
15
1
15
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
10
8
80
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
8
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
149
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(149/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SEMİNER
EPDD2113149
Güz Dönemi
0+0
-
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Bu ders; Ölçek geliştirme ve uyarlama süreçleri,Retrospektif kohort araştırması tasarımı,Bir prospektif kohort araştırması,İç-içe geçmiş vaka-kontrol araştırması tasarımı,Modern yöntemlerin yansıması: seçim yanlılığı - son gelişmelerin gözden geçirilmesi,Vaka-kohort araştırması tasarımı,Etki modifikasyonu, etkileşim ve aracılık: klinik araştırmacılar için teorik içgörülere genel bakış,Çapraz kontrollü deneysel araştırma tasarımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Belirli bir konuyla ilgili literatürü araştırır
10, 11, 14, 16, 36
H, J, K
Belirli bir konunun nedenlerini ve sonuçlarını araştırır
10, 14, 16, 19, 36, 9
F, H, K, L
Konuyu tanımlar
10, 11, 14, 36
E, H, J, K
İçeriği belirler
10, 11, 14, 36
F, H, K, L
Araştırma sürecini planlar
10, 13, 14, 16, 19, 36, 9
F, H, J, K
Konunun nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar
10, 13, 14, 16, 36, 9
F, H, J
Konunun nedenlerini ve sonuçlarını ilişkilendirir
10, 14, 16, 9
E, H, J, K
Tartışmak için sonuçları kategorilere ayırır
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Araştırmayı tez formatında sunar
10, 13, 16, 9
E, H, J, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme, L: Grup değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ölçek geliştirme ve uyarlama süreçleri
2
Retrospektif kohort araştırması tasarımı
3
Bir prospektif kohort araştırması
4
İç-içe geçmiş vaka-kontrol araştırması tasarımı
5
Modern yöntemlerin yansıması: seçim yanlılığı - son gelişmelerin gözden geçirilmesi
6
Vaka-kohort araştırması tasarımı
7
Etki modifikasyonu, etkileşim ve aracılık: klinik araştırmacılar için teorik içgörülere genel bakış
8
Çapraz kontrollü deneysel araştırma tasarımı
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir