Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP VE EPİDEMİYOLOJİ | EPDD2113148 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin sonunda öğrenciler epidemiyolojik çalışmaları eleştirel olarak değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanıta dayalı tıp (evidence based medicine- EBM) nedir? ,Randomize kontrollü deneyler,Prospektif kohort araştırmaları,Retrospektif kohort araştırmaları,Vaka kontrol çalışmaları,Meta-analizler,Karıştırıcılık, İnteraksiyon, Mantel Haenszel; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıtları klinik ve halk sağlığı ortamında uygular | 10, 13, 14, 9 | B, E |
Kanıta Dayalı Tıbbın (KDT) felsefesini anlar | 10, 13, 14, 9 | B, E, J |
Kanıta ulaşma ve eleştirel değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanır | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Kanıtları klinik ve halk sağlığı ortamında bütünleştirir | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanıta dayalı tıp (evidence based medicine- EBM) nedir? | |
2 | Randomize kontrollü deneyler | |
3 | Prospektif kohort araştırmaları | |
4 | Retrospektif kohort araştırmaları | |
5 | Vaka kontrol çalışmaları | |
6 | Meta-analizler | |
7 | Karıştırıcılık, İnteraksiyon, Mantel Haenszel |
Kaynak |
Topuzoğlu A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik epidemiyolojik araştırmaların eleştirel değerlendirilmesi. Guyatt G. Evidence based medicine. Chicago, USA, AMA Press, 2002. Topuzoğlu, A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes B. Evidence based medicine-how to practice and teach EBM. Edinburg, England, Churchill Livingstone, 2019. Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006. McGovern D, Summerskill W, Valori R, Levi M, McManus R. Evidence based medicine in general practice. Oxford, England, BIOS Scientific Publishers, 2001. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | |||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | X | |||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | ||||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | |||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | X | |||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | X | |||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 4 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 8 | 40 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 8 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 177 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(177/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP VE EPİDEMİYOLOJİ | EPDD2113148 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin sonunda öğrenciler epidemiyolojik çalışmaları eleştirel olarak değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanıta dayalı tıp (evidence based medicine- EBM) nedir? ,Randomize kontrollü deneyler,Prospektif kohort araştırmaları,Retrospektif kohort araştırmaları,Vaka kontrol çalışmaları,Meta-analizler,Karıştırıcılık, İnteraksiyon, Mantel Haenszel; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıtları klinik ve halk sağlığı ortamında uygular | 10, 13, 14, 9 | B, E |
Kanıta Dayalı Tıbbın (KDT) felsefesini anlar | 10, 13, 14, 9 | B, E, J |
Kanıta ulaşma ve eleştirel değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanır | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Kanıtları klinik ve halk sağlığı ortamında bütünleştirir | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanıta dayalı tıp (evidence based medicine- EBM) nedir? | |
2 | Randomize kontrollü deneyler | |
3 | Prospektif kohort araştırmaları | |
4 | Retrospektif kohort araştırmaları | |
5 | Vaka kontrol çalışmaları | |
6 | Meta-analizler | |
7 | Karıştırıcılık, İnteraksiyon, Mantel Haenszel |
Kaynak |
Topuzoğlu A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik epidemiyolojik araştırmaların eleştirel değerlendirilmesi. Guyatt G. Evidence based medicine. Chicago, USA, AMA Press, 2002. Topuzoğlu, A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes B. Evidence based medicine-how to practice and teach EBM. Edinburg, England, Churchill Livingstone, 2019. Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006. McGovern D, Summerskill W, Valori R, Levi M, McManus R. Evidence based medicine in general practice. Oxford, England, BIOS Scientific Publishers, 2001. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | |||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | X | |||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | ||||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | |||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | X | |||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | X | |||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |