Nüfusa yönelik sağlık hizmetlerinin tasarlanması ve yönetilmesi, kaynakların etkili yönetilmesi için epidemiyolojik kavram ve araçları kullanmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Karar verme, karar analizi,Karar verme hataları,Bias, karıştırıcılık, interaksiyon,Yönetimin tarihçesi,Kanıta Dayalı Yönetim,Sağlık taramaları,Bayes Teoremi,Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler,Kantitatif yönetim teknikleri,Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim,Operasyonel araştırma ve uygulama planları,Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kanıta Dayalı Yönetim kavramını açıklar
10, 13, 14, 9
D, E
Sağlık hizmetlerinin günümüzdeki yapısı ile geleceğini değerlendirir
10, 13, 14, 9
D, E, H
Epidemiyolojik ölçütleri yönetim bakış açısıyla analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, H
Nüfusun zaman içindeki değişiminden hareketle gelecekteki sağlık sorunlarını öngörür
10, 13, 14, 19, 9
E, H
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri hesaplar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Yaşam beklentisi, hastalık yükü, yaşam kalitesi kavramlarını analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Sağlıkta insan gücü planlamasında kullanılan yöntemleri sayar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Risk yönetimi aşamalarını planlar
10, 13, 14, 19, 9
D, E
Sağlık ekonomisinde kullanılan analiz yöntemlerini açıklar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi
Kaynak
Hayran O, Sur H. Yönetsel Epidemiyoloji. 2021, Pisa Yayıncılık
Hayran O. KAnıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. 2016, Yüce Yayım
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
5
3
15
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
5
3
15
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
10
50
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
10
50
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
172
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YÖNETİMDE EPİDEMİYOLOJİ
EPDD1213142
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Haydar SUR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Nüfusa yönelik sağlık hizmetlerinin tasarlanması ve yönetilmesi, kaynakların etkili yönetilmesi için epidemiyolojik kavram ve araçları kullanmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Karar verme, karar analizi,Karar verme hataları,Bias, karıştırıcılık, interaksiyon,Yönetimin tarihçesi,Kanıta Dayalı Yönetim,Sağlık taramaları,Bayes Teoremi,Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler,Kantitatif yönetim teknikleri,Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim,Operasyonel araştırma ve uygulama planları,Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kanıta Dayalı Yönetim kavramını açıklar
10, 13, 14, 9
D, E
Sağlık hizmetlerinin günümüzdeki yapısı ile geleceğini değerlendirir
10, 13, 14, 9
D, E, H
Epidemiyolojik ölçütleri yönetim bakış açısıyla analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, H
Nüfusun zaman içindeki değişiminden hareketle gelecekteki sağlık sorunlarını öngörür
10, 13, 14, 19, 9
E, H
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri hesaplar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Yaşam beklentisi, hastalık yükü, yaşam kalitesi kavramlarını analiz eder
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Sağlıkta insan gücü planlamasında kullanılan yöntemleri sayar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Risk yönetimi aşamalarını planlar
10, 13, 14, 19, 9
D, E
Sağlık ekonomisinde kullanılan analiz yöntemlerini açıklar
10, 13, 14, 19, 9
D, E, J
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi
Kaynak
Hayran O, Sur H. Yönetsel Epidemiyoloji. 2021, Pisa Yayıncılık
Hayran O. KAnıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. 2016, Yüce Yayım
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir