Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ EPİDEMİYOLOJİK YÖNTEMLER | EPDD1213139 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin güncel ve önemli konuları hakkında ayrıntılı bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojik araştırmalarda veri kaybı sorunu, eksik veriyi tamamlama yöntemleri,Epidemiyolojik araştırmalarda ölçüm hataları, enformasyon yanlılıkları,Epidemiyolojik araştırmalarda seçim yanlılıkları,Karıştırıcılık, nedensellik ağları, DAG’ler,Grup-içi, gruplar-arası değişkenlik ve çok düzeyli modelleme,Epidemiyolojik ve istatistiksel hesaplamalarda “0” sorunu,Internet tabanlı epidemiyolojik araştırmalar,Meta-analizler,İçiçe geçmiş vaka-kontrol araştırmaları,Vaka-kohort araştırmaları,Vaka-çapraz araştırmaları,Yarı-deneysel araştırmalar,Karar verme, karar analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni gelişen epidemiyolojik yöntemleri amacına uygun kullanır | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Epidemiyolojik araştırmalarda hata ve bias kaynaklarını açıklar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Epidemiyolojik araştırmalardaki hata ve biasları önler | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Eksik ve kayıp verileri tamamlama yöntemlerini sayar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Bireysel ve toplumsal eşleştirmeleri örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Bireysel ve toplumsal düzeydeki rastgeleleştirme yöntemlerinin her birini örnekledirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
İnfodemiyolojiyi, internet-tabanlı kesitsel, kohort, vaka-kontrol ve deneysel araştırma tasarımlarını örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Ölçüm, ölçüm hataları ve nedenlerini, güvenilirlik ve geçerliilik analiz yöntemlerini, sınıflandırmanın özelliklerini ve hatalarını örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Klinik açıdan önemli olan en küçük farklılıkları ve bu farklılıkları saptamak için kullanılan yöntemleri örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | D, L |
ROC eğrisini ve AUC kavramını yorumlar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Araştırma verilerini kullanarak ROC eğrisi çizer | 10, 13, 14, 9 | E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojik araştırmalarda veri kaybı sorunu, eksik veriyi tamamlama yöntemleri | |
2 | Epidemiyolojik araştırmalarda ölçüm hataları, enformasyon yanlılıkları | |
3 | Epidemiyolojik araştırmalarda seçim yanlılıkları | |
4 | Karıştırıcılık, nedensellik ağları, DAG’ler | |
5 | Grup-içi, gruplar-arası değişkenlik ve çok düzeyli modelleme | |
6 | Epidemiyolojik ve istatistiksel hesaplamalarda “0” sorunu | |
7 | Internet tabanlı epidemiyolojik araştırmalar | |
8 | Meta-analizler | |
9 | İçiçe geçmiş vaka-kontrol araştırmaları | |
10 | Vaka-kohort araştırmaları | |
11 | Vaka-çapraz araştırmaları | |
12 | Yarı-deneysel araştırmalar | |
13 | Karar verme, karar analizi |
Kaynak |
Kaynaklar: 1-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Rothman KJ, Greenland S, Lash TL. Modern Epidemiology. 3rd ed. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 6- Tu, YK, Greenwood DC. Modern Methods for Epidemiology. Springer, 2012. 7-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 8-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 9-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. 10-Kim D. New Horizons in Modeling and Simulation for Social Epidemiology and Public Health. John Wiley and Sons Inc., NJ, 2021. 11-Fow MP, Edwards JK, Platt R, Balzer RB. The Critical Importance of Asking Good Questions: The Role of Epidemiology Doctoral Training Programs. Am J Epidemiol. 2020;189(4):261–264. 12-Stewart A. Basic Statistics and Epidemiology A Practical Guide. Fifth Edition. CRC Press, 2022. 13-WayWay M. Hlaing, Competencies acquired in epidemiology doctoral programs. Annals of Epidemiology, 2019; 36:1-4. 14- Knapp RG, Miller III MC. Clinical Epidemiology and Biostatistics. Williams and Wilkins, Baltimore, 1992. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | |||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | X | |||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | |||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | |||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | X | |||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | X | |||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 13 | 4 | 52 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 4 | 24 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 6 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ EPİDEMİYOLOJİK YÖNTEMLER | EPDD1213139 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin güncel ve önemli konuları hakkında ayrıntılı bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojik araştırmalarda veri kaybı sorunu, eksik veriyi tamamlama yöntemleri,Epidemiyolojik araştırmalarda ölçüm hataları, enformasyon yanlılıkları,Epidemiyolojik araştırmalarda seçim yanlılıkları,Karıştırıcılık, nedensellik ağları, DAG’ler,Grup-içi, gruplar-arası değişkenlik ve çok düzeyli modelleme,Epidemiyolojik ve istatistiksel hesaplamalarda “0” sorunu,Internet tabanlı epidemiyolojik araştırmalar,Meta-analizler,İçiçe geçmiş vaka-kontrol araştırmaları,Vaka-kohort araştırmaları,Vaka-çapraz araştırmaları,Yarı-deneysel araştırmalar,Karar verme, karar analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni gelişen epidemiyolojik yöntemleri amacına uygun kullanır | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Epidemiyolojik araştırmalarda hata ve bias kaynaklarını açıklar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Epidemiyolojik araştırmalardaki hata ve biasları önler | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Eksik ve kayıp verileri tamamlama yöntemlerini sayar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Bireysel ve toplumsal eşleştirmeleri örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Bireysel ve toplumsal düzeydeki rastgeleleştirme yöntemlerinin her birini örnekledirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
İnfodemiyolojiyi, internet-tabanlı kesitsel, kohort, vaka-kontrol ve deneysel araştırma tasarımlarını örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Ölçüm, ölçüm hataları ve nedenlerini, güvenilirlik ve geçerliilik analiz yöntemlerini, sınıflandırmanın özelliklerini ve hatalarını örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Klinik açıdan önemli olan en küçük farklılıkları ve bu farklılıkları saptamak için kullanılan yöntemleri örneklendirir | 10, 13, 14, 9 | D, L |
ROC eğrisini ve AUC kavramını yorumlar | 10, 13, 14, 9 | E, L |
Araştırma verilerini kullanarak ROC eğrisi çizer | 10, 13, 14, 9 | E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojik araştırmalarda veri kaybı sorunu, eksik veriyi tamamlama yöntemleri | |
2 | Epidemiyolojik araştırmalarda ölçüm hataları, enformasyon yanlılıkları | |
3 | Epidemiyolojik araştırmalarda seçim yanlılıkları | |
4 | Karıştırıcılık, nedensellik ağları, DAG’ler | |
5 | Grup-içi, gruplar-arası değişkenlik ve çok düzeyli modelleme | |
6 | Epidemiyolojik ve istatistiksel hesaplamalarda “0” sorunu | |
7 | Internet tabanlı epidemiyolojik araştırmalar | |
8 | Meta-analizler | |
9 | İçiçe geçmiş vaka-kontrol araştırmaları | |
10 | Vaka-kohort araştırmaları | |
11 | Vaka-çapraz araştırmaları | |
12 | Yarı-deneysel araştırmalar | |
13 | Karar verme, karar analizi |
Kaynak |
Kaynaklar: 1-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Rothman KJ, Greenland S, Lash TL. Modern Epidemiology. 3rd ed. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 6- Tu, YK, Greenwood DC. Modern Methods for Epidemiology. Springer, 2012. 7-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 8-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 9-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. 10-Kim D. New Horizons in Modeling and Simulation for Social Epidemiology and Public Health. John Wiley and Sons Inc., NJ, 2021. 11-Fow MP, Edwards JK, Platt R, Balzer RB. The Critical Importance of Asking Good Questions: The Role of Epidemiology Doctoral Training Programs. Am J Epidemiol. 2020;189(4):261–264. 12-Stewart A. Basic Statistics and Epidemiology A Practical Guide. Fifth Edition. CRC Press, 2022. 13-WayWay M. Hlaing, Competencies acquired in epidemiology doctoral programs. Annals of Epidemiology, 2019; 36:1-4. 14- Knapp RG, Miller III MC. Clinical Epidemiology and Biostatistics. Williams and Wilkins, Baltimore, 1992. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | |||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | X | |||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | |||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | |||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | X | |||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | X | |||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |