Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK BİLİMLERİNDE NEDENSELLİK2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTıpta ve sağlık bilimlerinde nedensellik kavramının anlamını ve farklı nedensellik modellerini öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Neden ve nedensellik kavramları: Gereklilik ve yeterlilik,Tıpta nedensellik kavramının evrimi,Bulaşıcı hastalıklarda nedensellik: Henle-Koch postülatları, Epidemiyolojik üçgen,Bulaşıcı olmayan hastalıklarda nedensellik: Hill kriterleri,Çoklu nedensellik: Pasta Modeli,Nedensellik ağları ve Yönlendirilmiş Döngüsüz Grafikler (DAG),Döngüsel nedensellik ve Sindemiler,Deterministik ve deterministik olmayan nedensellik,Olasılıksal nedensellik,Yanlılık, karıştırıcılık, etkileşimlerin rolü,İstatistiksel açıdan nedensellik,Sistemler epidemiyolojisi ve nedensellik,Örnek olaylar ve olgular I,Örnek olaylar ve olgular II; konularını içermektedir.
Dersin İçeriğiÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersi alan öğrencilerin neden ve nedensellik kavramlarını tanımlayabilmesi; tıpta ve sağlık bilimlerinde kullanılan önemli nedensellik modellerini açıklayabilmesi; nedenselliğe güncel yaklaşımlar doğrultusunda neden-sonuç ilişkilerini yorumlayabilme becerisi kazanmaları beklenmektedir.1, 11, 12, 18, 3, 8A, C, D
Öğretim Yöntemleri:1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 3: Tartışma, 8: Grup Çalışması
Ölçme Yöntemleri:A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Neden ve nedensellik kavramları: Gereklilik ve yeterlilik
2Tıpta nedensellik kavramının evrimi
3Bulaşıcı hastalıklarda nedensellik: Henle-Koch postülatları, Epidemiyolojik üçgen
4Bulaşıcı olmayan hastalıklarda nedensellik: Hill kriterleri
5Çoklu nedensellik: Pasta Modeli
6Nedensellik ağları ve Yönlendirilmiş Döngüsüz Grafikler (DAG)
7Döngüsel nedensellik ve Sindemiler
8Deterministik ve deterministik olmayan nedensellik
9Olasılıksal nedensellik
10Yanlılık, karıştırıcılık, etkileşimlerin rolü
11İstatistiksel açıdan nedensellik
12Sistemler epidemiyolojisi ve nedensellik
13Örnek olaylar ve olgular I
14Örnek olaylar ve olgular II
Kaynak
1-Susser M. What is a cause and how do we know one? Am J Epidemiol 1991;133(7):635-648. 2-Porta M (ed.). A dictionary of epidemiology. Sixth edition, Oxford University Press, 2014:39-40. 3-Gillies D. Causality, Probability and Medicine. Routledge, New York, 2019. 4-Pearl J. Causality : models, reasoning, and inference. Second edition, Cambridge University Press, 2009. 5-Rothman KJ, Greenland S. Causation and causal inference in epidemiology. Am J Public Health 2005;95:S144-S150. 6-Rothman KJ (ed.). Causal inference. Chestnut Hill, MA:Epidemiology Resources, 1988. 7-Evans AS. Causation and disease: The Henle-Koch postulates revisited. Yale J Biol Med 1976;49:175-195. 8-Hill AB. The environment and disease: Association or causation. Proc R Soc Med 1965;58:295-300. 9-Krieger N. Epidemiology and the web of causation:has anyone seen the spider? Soc Sci Med 1994;39:887-903. 10-Pearl J. Causal inference in the health sciences: A Conceptual Introduction. Health Services and Outcomes Research Methodology 2001;2:189-220. 11-Greenland S. Causal analysis in the Health Sciences.J Am Statist Assoc 2000;95:286-289. 12-Little RJ, Rubin DB. Causal effects in clinical and epidemiological studies via potential outcomes: concepts and analytical approaches. Ann Rev Public Health 2000;21:121-145. 13-Zeilinger A. The message of the quantum. Nature 2005;438, 743 (8 December 2005) | doi:10.1038/438743a 14-Joffe, M., Gambhir, M., Chadeau-Hyam, M. et al. Causal diagrams in systems epidemiology. Emerg Themes Epidemiol 9, 1 (2012). https://doi.org/10.1186/1742-7622-9-1
Ders notları; Sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Ders

-

Dersin Detaylı Bilgileri

-

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu