Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK GELİ.KUR. VE GELİ. DÖNEM. GÖRE BÜYÜME,GELİŞME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ömer CERAN, Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye. Özlem Avcı |
Dersin Amacı | İnsanın büyüme ve gelişmesini ilgili teoriler çerçevesinde açıklamayı, çocukluk dönemlerine göre fiziksel gelişmeyi değerlendirme becerileri kazandırmayı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Programın Açıklanması /Konular hakkında kaynak tarama, hazırlık yapma,Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme- Etkileyen faktörler ,Gelişim Kuramları ve Kuramcıları - Sigmeud Freud - Eric Ericson ,Gelişim kuramcıları - Piaget - Kohlberg,Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (0-1 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (1-3 yaş),Ara sınav,Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (3-6 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (6-12 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (12-18 yaş),Dünya da ve Türkiye de çocukların büyüme gelişme düzeyleri ve sorunları ,Dönemlere özgü sağlığı geliştirme program ve uygulamaları,Çocuk istismarı ve ihmali ,Büyüme gelişme sürecine kültürel yaklaşım,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaş dönemlerine göre fiziksel değişiklikleri tanımlar. | 10, 16, 9 | |
Gelişim teorilerini açıklar | 18, 9 | |
Gelişim psikolojisinin temel kavramlarının hemşirelik uygulamasına aktarılmasını yorumlar | 13, 18, 9 | |
Sağlığı değerlendirirken gelişim dönemlerine göre sınıflandırma yapar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Programın Açıklanması /Konular hakkında kaynak tarama, hazırlık yapma | |
2 | Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme- Etkileyen faktörler | Kaynak tarama |
3 | Gelişim Kuramları ve Kuramcıları - Sigmeud Freud - Eric Ericson | kaynak tarama |
4 | Gelişim kuramcıları - Piaget - Kohlberg | kaynak tarama |
5 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (0-1 yaş) | kaynak tarama |
6 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (1-3 yaş) | Kaynak tarama |
7 | Ara sınav | |
8 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (3-6 yaş) | kaynak tarama |
9 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (6-12 yaş) | kaynak tarama |
10 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (12-18 yaş) | kaynak tarama |
11 | Dünya da ve Türkiye de çocukların büyüme gelişme düzeyleri ve sorunları | Kaynak tarama |
12 | Dönemlere özgü sağlığı geliştirme program ve uygulamaları | Kaynak tarama |
13 | Çocuk istismarı ve ihmali | Kaynak tarama |
14 | Büyüme gelişme sürecine kültürel yaklaşım | Kaynak tarama |
15 | Genel sınav |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme | ||||||
2 | Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme | ||||||
3 | Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme | ||||||
4 | Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme. | ||||||
5 | Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme | ||||||
6 | Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme | ||||||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme | ||||||
8 | Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme. | ||||||
9 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme | ||||||
10 | Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme | ||||||
11 | Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme | ||||||
12 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme | ||||||
13 | Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme | ||||||
14 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme | ||||||
15 | Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 12 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 12 | 24 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 12 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK GELİ.KUR. VE GELİ. DÖNEM. GÖRE BÜYÜME,GELİŞME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ömer CERAN, Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye. Özlem Avcı |
Dersin Amacı | İnsanın büyüme ve gelişmesini ilgili teoriler çerçevesinde açıklamayı, çocukluk dönemlerine göre fiziksel gelişmeyi değerlendirme becerileri kazandırmayı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Programın Açıklanması /Konular hakkında kaynak tarama, hazırlık yapma,Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme- Etkileyen faktörler ,Gelişim Kuramları ve Kuramcıları - Sigmeud Freud - Eric Ericson ,Gelişim kuramcıları - Piaget - Kohlberg,Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (0-1 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (1-3 yaş),Ara sınav,Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (3-6 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (6-12 yaş),Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (12-18 yaş),Dünya da ve Türkiye de çocukların büyüme gelişme düzeyleri ve sorunları ,Dönemlere özgü sağlığı geliştirme program ve uygulamaları,Çocuk istismarı ve ihmali ,Büyüme gelişme sürecine kültürel yaklaşım,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaş dönemlerine göre fiziksel değişiklikleri tanımlar. | 10, 16, 9 | |
Gelişim teorilerini açıklar | 18, 9 | |
Gelişim psikolojisinin temel kavramlarının hemşirelik uygulamasına aktarılmasını yorumlar | 13, 18, 9 | |
Sağlığı değerlendirirken gelişim dönemlerine göre sınıflandırma yapar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Programın Açıklanması /Konular hakkında kaynak tarama, hazırlık yapma | |
2 | Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme- Etkileyen faktörler | Kaynak tarama |
3 | Gelişim Kuramları ve Kuramcıları - Sigmeud Freud - Eric Ericson | kaynak tarama |
4 | Gelişim kuramcıları - Piaget - Kohlberg | kaynak tarama |
5 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (0-1 yaş) | kaynak tarama |
6 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (1-3 yaş) | Kaynak tarama |
7 | Ara sınav | |
8 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (3-6 yaş) | kaynak tarama |
9 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (6-12 yaş) | kaynak tarama |
10 | Gelişim dönemleri ve kuramlarına göre Büyüme-Gelişme ve Hemşirelik Yaklaşımları (12-18 yaş) | kaynak tarama |
11 | Dünya da ve Türkiye de çocukların büyüme gelişme düzeyleri ve sorunları | Kaynak tarama |
12 | Dönemlere özgü sağlığı geliştirme program ve uygulamaları | Kaynak tarama |
13 | Çocuk istismarı ve ihmali | Kaynak tarama |
14 | Büyüme gelişme sürecine kültürel yaklaşım | Kaynak tarama |
15 | Genel sınav |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme | ||||||
2 | Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme | ||||||
3 | Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme | ||||||
4 | Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme. | ||||||
5 | Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme | ||||||
6 | Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme | ||||||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme | ||||||
8 | Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme. | ||||||
9 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme | ||||||
10 | Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme | ||||||
11 | Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme | ||||||
12 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme | ||||||
13 | Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme | ||||||
14 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme | ||||||
15 | Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |