Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GASTROİNTESTİNAL SİSTEM HAST. VE BESLENME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gastrointestinal sistem hastalıklarının etiyolojik faktörleri ve tıbbi beslenme tedavisi yaklaşımını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal sistem fizyolojisi,Gastrointestinal sistemi oluşturan organlar ve işlevleri,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Proje sunumu,Proje sunumu,Proje sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sindirim sisteminin genel yapı ve özelliklerini tanıyabilir | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.1. Sindirim sisteminin fizyolojisi ve histolojisini açıklar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.2. Sindirim sistemi hastalıklarını açıklar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.2. Hastalık durumlarında morfolojik ve enzimatik değişiklikleri değerlendirir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2. Tıbbi beslenme tedavisi seçenekleri hazırlayabilir | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
2.1. Ağız, diş ve özefagus hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.2. Mide hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.3. İnce bağırsak hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.4. Pankreas hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.5. Karaciğer ve kalın bağırsak hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3. Hasta bireylere beslenmeleri konusunda dikkat etmeleri gereken bilgileri anlatabilir | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3.1. Hasta bir bireye beslenme tedavisini uygulama basamaklarını açıklar. | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
3.2. Farklı durumlara özgü öneriler geliştirir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3.3. Sağlık personeli ile birlikte hastanın tedavisini planlar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal sistem fizyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gastrointestinal sistemi oluşturan organlar ve işlevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, powerpoint sunuları, makale, kitap bölümleri |
1. Beslenme. Baysal A., Hatiboğlu Yayınevi, 9. Baskı, Ankara,2002. 2. Shils ME, Olson JA, Shihe M, Ross AC. Modern Nutrition in Healthy and Disease. 3. Nihth edition, Lippincott Williams and Wilkins, 1999. 4. Mahan K., Arlin M. Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 10 th edition, 2000 5. Baysal A. ve ark. Diyet El Kitabı, Hatiboğlu, Yenilenmiş 5. baskı, Ankara, 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 6 | 84 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 6 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 6 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GASTROİNTESTİNAL SİSTEM HAST. VE BESLENME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gastrointestinal sistem hastalıklarının etiyolojik faktörleri ve tıbbi beslenme tedavisi yaklaşımını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal sistem fizyolojisi,Gastrointestinal sistemi oluşturan organlar ve işlevleri,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi,Proje sunumu,Proje sunumu,Proje sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sindirim sisteminin genel yapı ve özelliklerini tanıyabilir | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.1. Sindirim sisteminin fizyolojisi ve histolojisini açıklar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.2. Sindirim sistemi hastalıklarını açıklar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
1.2. Hastalık durumlarında morfolojik ve enzimatik değişiklikleri değerlendirir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2. Tıbbi beslenme tedavisi seçenekleri hazırlayabilir | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
2.1. Ağız, diş ve özefagus hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.2. Mide hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.3. İnce bağırsak hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.4. Pankreas hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
2.5. Karaciğer ve kalın bağırsak hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerine karar verir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3. Hasta bireylere beslenmeleri konusunda dikkat etmeleri gereken bilgileri anlatabilir | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3.1. Hasta bir bireye beslenme tedavisini uygulama basamaklarını açıklar. | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
3.2. Farklı durumlara özgü öneriler geliştirir. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
3.3. Sağlık personeli ile birlikte hastanın tedavisini planlar. | 10, 16, 18, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal sistem fizyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gastrointestinal sistemi oluşturan organlar ve işlevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Üst gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Alt gastrointestinal sistem hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Proje sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, powerpoint sunuları, makale, kitap bölümleri |
1. Beslenme. Baysal A., Hatiboğlu Yayınevi, 9. Baskı, Ankara,2002. 2. Shils ME, Olson JA, Shihe M, Ross AC. Modern Nutrition in Healthy and Disease. 3. Nihth edition, Lippincott Williams and Wilkins, 1999. 4. Mahan K., Arlin M. Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 10 th edition, 2000 5. Baysal A. ve ark. Diyet El Kitabı, Hatiboğlu, Yenilenmiş 5. baskı, Ankara, 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |