Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞLEVSEL BESİNLERDE SON GELİŞMELER | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rabia İclal ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rabia İclal ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşlevsel besinlerin sağlık üzerine yararları ve güvenilirliğini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılması,Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin grupları,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-I,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-II,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-III,İşlevsel besin bilimine teknolojik bakış,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-I,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-II,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-III,İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesi,İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileri,İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmeler,İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemeler,İşlevsel besinlerin geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşlevsel besin bilimini ve işlevsel besin bilimi ile ilgili temel kavramları ayırt edebilecektir. | 1, 11, 2, 3 | F |
1.1. İşlevsel besinlerin tarihsel sürecini ve gelişimini açıklar. | 1, 11, 2, 3 | F |
1.2. İşlevsel besin gruplarını karşılaştırır. | 1, 11, 2, 3 | F |
1.3. İşlevsel besin bileşenlerini ve özelliklerini örnekler. | 1, 11, 2, 3 | F |
2. İşlevsel besinlerin sağlık üzerine olan etkilerine ilişkin bilgilerini değerlendirebilecektir. | 1, 11, 2, 3 | F |
2.1. İşlevsel besin bileşenlerinin sağlık faydalarını tartışır. | 1, 11, 2, 3 | F |
2.2. İşlevsel besin grupları ve bileşenleri ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürdeki gelişmeleri yorumlar. | 1, 11, 2, 3 | F |
2.3. İşlevsel besin gruplarının ve bileşenlerinin toplumdaki farkındalığını çözümler. | 1, 11, 2, 3 | F |
3. İşlevsel besinleri besin güvenliği ve toksisite yönüyle tartışabilecektir. | 1, 11, 2, 3 | F |
3.1. İşlevsel besin bileşenlerinin güvenilirliğini sorgular. | 1, 11, 2, 3 | F |
3.2. İşlevsel besin bileşenlerini içeren besin gruplarının toplum tarafından tüketim yoğunluğunu tartışır. | 1, 11, 2, 3 | F |
3.3. İşlevsel besinlerin mevcut ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelere uygunluğunu yorumlar. | 1, 11, 2, 3 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılması | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin grupları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-III | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşlevsel besin bilimine teknolojik bakış | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-III | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmeler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemeler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İşlevsel besinlerin geleceği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. Saarela M. Functional foods: Concept to product, 2nd Ed. 2011. 2. Shi J. Functional Food Ingredients and Nutraceuticals: Processing Technologies, 2006. 3. Wildman REC (ed), Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods. CRC Press, 2001. 4. Gibson GR, Williams CM (ed), Functional Foods Concept to Product. CRC Press, 2000. 5. Schmidl MK, Labuza TP. Essentials of functional foods. 2000. 6. Özen M (Ed). Sağlıklı Kalmak İçin Probiyotikler Prebiyotikler Anlatılmayan Tarihçe, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |