Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ DİYETETİK UYGULAMALARI ( ÇOCUK ) | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Cuma 07:00-07:45 Cuma 08:00-08:45 Cuma 20:30-21:15 Cuma 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Volkan ÖZKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri çeşitli çocuk hastalıklarına ilişkin güncel beslenme ya da diyet tedavileri konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk hastalıkları ve diyet tedavi uygulamalarına genel bakış,Çocuk hastalıkları ve diyet tedavi uygulamalarına genel bakış,Diyet tedavisinin planlanması: Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi, gereksinimler,Diyet tedavisinin planlanması: Klinik bulgular, biyokimyasal değerler, beslenme alışkanlığı, iştah, öykü alma, iletişim, vb.,Metabolik hastalıklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Tip 1 diyabetli çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Obez çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,İştahsız ve malnütrisyonlu çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Yeme bozukluğu olan çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Besin allerjisi ve besin intoleransında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Emilim bozukluklarında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Hiperlipidemili çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Enfeksiyon hastalıklarında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Konstipasyon ve gastroenteritte diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi,Vitamin, mineral eksiklikleri, destek programları, diyet uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkları, nedenlerini, laboratuar ve klinik bulgularını tanıyabilecektir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
2. Doğuştan ve sonradan oluşan hastalıkları ayırt eder. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
3. Hastalıkların nedenlerini kavrar/açıklar. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
4. Hastalıkların klinik bulgularını ayırt eder. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
5. Hastalıkların laboratuar sonuçlarını yorumlar. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
6. Hastalıklara özgü diyet düzenleyebilecektir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
7. Hastalığın klinik ve laboratuar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini saptar. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
8. Gereksinimleri karşılayacak menüleri düzenler. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
9. Diyet konusunda çocuğu ve aileyi bilgilendirir/eğitir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
10. Kronik hastalığı olan çocukları ve diyet uygulamalarını değerlendirebilecektir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
11. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
12. Yaşa ve laboratuar bulgularına göre diyet planlar. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
13. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunları belirler, çözüm önerileri getirir. | 1, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Çocuk hastalıkları ve diyet tedavi uygulamalarına genel bakış | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Çocuk hastalıkları ve diyet tedavi uygulamalarına genel bakış | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Diyet tedavisinin planlanması: Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi, gereksinimler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Diyet tedavisinin planlanması: Klinik bulgular, biyokimyasal değerler, beslenme alışkanlığı, iştah, öykü alma, iletişim, vb. | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Metabolik hastalıklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Tip 1 diyabetli çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Obez çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İştahsız ve malnütrisyonlu çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yeme bozukluğu olan çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Besin allerjisi ve besin intoleransında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Emilim bozukluklarında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Hiperlipidemili çocuklarda diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Enfeksiyon hastalıklarında diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Konstipasyon ve gastroenteritte diyet tedavisinin planlanması, uygulanması, izlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
15 | Vitamin, mineral eksiklikleri, destek programları, diyet uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Handbook. 7ht edition. United States of America. 2014. 2. British Dietetic Association. Pediatric Group. Clinical Paediatric Dietetics. 3rd Edition. Blackwell Publishing. United Kingdam. 2007. 3. Pediyatri. Eds: Neyzi O, Ertuğrul T. 4. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul. 2009. 4. Alan dergileri (The Journal of Pediatrics, Pediatrics, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Pediatric Nutrition, Katkı Dergisi, Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |