Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİNDE BESLENME YAKLAŞIMI | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande BAKIRHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlığın geliştirilmesine yönelik güncel beslenme müdahalelerini öğretmek, beslenme ile ilişkili hastalıkların oluşmasını engellemeye yönelik çalışmaları anlatmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme ve sağlık. Optimal beslenme nedir?,Sağlığın geliştirilmesinde güncel beslenme yaklaşımlarına genel bakış,Kemik sağlığının geliştirilmesinde beslenme,Kalp-damar sağlığının geliştirilmesinde beslenme,Obezitenin önlenmesinde beslenme,Hormon sağlığı ve beslenme,Diyabet önlenebilir mi? Beslenmenin diyabet oluşumuna etkisi,Beslenme ile güçlü bağışıklık sistemi arasındaki ilişki,Göz sağlığı ve beslenme,Cilt sağlığı ve beslenme,Böbrek ve karaciğer sağlığında beslenme,Beslenme ve sindirim sistemi,Psiko-sosyal sağlık ve beslenme,Beslenme ve mental performans; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklayacaktır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
1.1 Optimal beslenmenin tanımını yapar. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
1.2 Sağlığın geliştirilmesi için yapılan akademik çalışmalardan örnekler verir. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
1.3 Populer bilim/bilim ayrımını yapar. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
2. Sağlığın korunmasında beslenmenin rolünü tartışacaktır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
2.1. Kemik, kalp-damar, göz, cilt, böbrek ve karaciğer sağlığının korunmasında beslenmenin rolünü tartışır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
2.2. Obezite ve diyabetin önlenmesinde beslenme yaklaşımlarını anlatır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
2.3. Sindirim sisteminin düzgün çalışması için gerekli olan beslenme biçimini irdeler. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
2.4. Hormon sağlığında beslenmenin rolünü açıklar. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
3. Psikolojik ve sosyal sağlığın korunmasında beslenmenin rolünü anlatacaktır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
3.1. Mental işlevlerin geliştirilmesine yönelik beslenme önerilerini özetler. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
3.2. Besinlerin mental performansa etkilerini tartışır. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
3.3. Yaşam boyu zihinsel işlevlerin geliştirilmesine yönelik beslenme önerilerinde bulunur. | 1, 10, 11, 2, 3 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Beslenme ve sağlık. Optimal beslenme nedir? | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Sağlığın geliştirilmesinde güncel beslenme yaklaşımlarına genel bakış | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kemik sağlığının geliştirilmesinde beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kalp-damar sağlığının geliştirilmesinde beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Obezitenin önlenmesinde beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hormon sağlığı ve beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Diyabet önlenebilir mi? Beslenmenin diyabet oluşumuna etkisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Beslenme ile güçlü bağışıklık sistemi arasındaki ilişki | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Göz sağlığı ve beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Cilt sağlığı ve beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Böbrek ve karaciğer sağlığında beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Beslenme ve sindirim sistemi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Psiko-sosyal sağlık ve beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Beslenme ve mental performans | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Makale ve kitap bölümleri |
1. Nutrition and Fitness A. P. Simopoulos Karger-2004 2. Nutrition and Mental Health Ruth Leyse-Wallace CRC Press-2013 3. Pub med, science direct gibi veri kaynaklarından güncel makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |