Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME ANTROPOMETRİSİ | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri; vücut bileşiminin antropometrik ve laboratuvar yöntemlerle saptanması, büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi ve elde edilen değerlerin kesinlik, doğruluk, güvenirlik yönünden irdelenmesi, değerlerin yorumlanması ve ölçüm yapılması konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Antropometrinin tanımı ve içeriği,Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan antropometrik yöntemler,Beslenme ve fiziksel büyüme,Uzunluk ölçümleri ve ölçüm yöntemleri,Çap ve genişlik ölçümleri ve ölçüm yöntemleri,Deri kıvrım kalınlığı ölçümleri ve ölçüm yöntemleri,Vücut yağı ve yağsız doku miktarının saptanma yöntemleri,Biyoelektrik impedans analizi,Bebeklerde kullanılan antropometrik yöntemler,Çocuk ve gençlerde kullanılan antropometrik yöntemler,Yetişkinlerde kullanılan antropometrik yöntemler,Yaşlılarda kullanılan antropometrik yöntemler,Özel durumlarda kullanılan antropometrik yöntemler,Dönem ödevlerinin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vücut bileşimini etkileyen faktörleri çözümleyebilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
2. Vücut bileşenlerini özetler. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
3. Vücut bileşimine etki eden faktörleri yorumlar. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
4. Vücut bileşimini bileşimini saptama yöntemlerini uygular. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
5. Vücut bileşimini saptama yöntemlerini değerlendirebilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
6. Farklı vücut bileşimi saptama yöntemlerini karşılaştırır. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
7. Vücut bileşimini saptama yöntemlerini değerlendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
8. Vücut bileşimini saptama yöntemleriyle yaptığı ölçümlerin sonuçlarını yorumlar. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
9. Yaş gruplarına özgü antropometrik yöntemleri karşılaştırabilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
10. Çocuk ve gençlerde kullanılan antropometrik yöntemleri örnekler. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
11. Yetişkinlerde kullanılan antropometrik yöntemleri tartışır. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
12. Yaşlılarda kullanılan antropometrik yöntemleri değerlendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3, 6 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 6: Gösterip Yapma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Antropometrinin tanımı ve içeriği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Beslenme ve fiziksel büyüme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Uzunluk ölçümleri ve ölçüm yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Çap ve genişlik ölçümleri ve ölçüm yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Deri kıvrım kalınlığı ölçümleri ve ölçüm yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vücut yağı ve yağsız doku miktarının saptanma yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Biyoelektrik impedans analizi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Bebeklerde kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Çocuk ve gençlerde kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yetişkinlerde kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yaşlılarda kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel durumlarda kullanılan antropometrik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dönem ödevlerinin değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. Pekcan, G. Hastanın Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Yazarlar. A. Baysal ve ark.) 65-116, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2002. 2. Antropometric Standarts. An Interactive Nutritional Reference On Body Size And Body Compositionfor Children And Adults. Mıchıgan Press. 2nd Edition. Roberto Frisancho. 2003. 3. Beslenme Durumunun Saptanması. Sağlık Bakanlığı Yayın No:726. Pekcan G. 2. Baskı. Ankara 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |