Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ BESLENMEDE MİNERALLER | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Minerallerin biyolojik gereksinimlerinin temelleri ve gereksinimleri karşılayacak besin kaynaklarının anlaşılması, metabolik süreçler çerçevesinde minerallerin yararlı ve zararlı etkilerinin açıklanması, minerallerle ilgili güncel bilgilerin sunulması ve tartışılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Minerallerin beslenmedeki yerleri,Minerallerin sınıflandırılması; makro ve mikro mineraller,Minerallerin metabolik işlevleri,Hücre sıvılarında mineraller,Vücudun yapısal bileşenlerinde yer alan mineraller,Metallo enzimlerin yapıları ve işlevleri,Hastalıklardan korunmada ve optimal sağlığın sürdürülmesinde minerallerin işlevleri,Minerallerin sağlık ve hastalık durumlarındaki biyoyararlanımları,Beslenmede mineral gereksinimi,Besinlerde bulunan mineraller, mineral içeren besin destekleri,Literatür değerlendirme ve tartışma,Literatür değerlendirme ve tartışma,Literatür değerlendirme ve tartışma,Literatür değerlendirme ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Minerallerin sağlık üzerindeki etkilerini tartışabilecektir | 1, 11 | C |
1.1. Mineralleri tanımlar | 1, 11 | C |
1.2. Mineralleri sınıflandırır | 1, 11 | C |
1.3. Mineralleri sağlık ile ilişkilendirir | 1, 11 | C |
2. Mineral durumunu etkileyebilecek etmenleri tartışıp değerlendirebilecektir | 1, 11 | C |
2.1. Emilim ve biyoyararlanım ilişkisini dikkate alır | 1, 11 | C |
2.2. Minerallerin fizyolojik önemini bilir | 1, 11 | C |
2.3. Mineral durumunu etkileyen etmenleri açıklar | 1, 11 | C |
3. Fazla ve yetersiz alımın yaratabileceği sonuçları değerlendirebilecektir | 1, 11 | C |
3.1. Minerallerin metabolik işlevlerini ayırt edebilir | 1, 11 | C |
3.2. Fazla alınması durumunda oluşabilecek sorunları açıklayabilir | 1, 11 | C |
3.3. Minerallerin yetersizliği durumunda ortaya çıkabilecek sorunları açıklayabilir | 1, 11 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Minerallerin beslenmedeki yerleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Minerallerin sınıflandırılması; makro ve mikro mineraller | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Minerallerin metabolik işlevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hücre sıvılarında mineraller | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vücudun yapısal bileşenlerinde yer alan mineraller | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Metallo enzimlerin yapıları ve işlevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Hastalıklardan korunmada ve optimal sağlığın sürdürülmesinde minerallerin işlevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Minerallerin sağlık ve hastalık durumlarındaki biyoyararlanımları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Beslenmede mineral gereksinimi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Besinlerde bulunan mineraller, mineral içeren besin destekleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Literatür değerlendirme ve tartışma | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Literatür değerlendirme ve tartışma | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Literatür değerlendirme ve tartışma | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Literatür değerlendirme ve tartışma | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, makaleler |
1. Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition, 3rd edition (ISBN: 9781455746293); WB Saunders, 2013. 2. Krause's Food and The Nutrition Care Process, 14th edition (ISBN-13: 978-1437722338); Elsewier, 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |