Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANSER VE BESLENME | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, kanserin oluşumu ve patogenezi, beslenmenin kanserden korunmadaki etkinliği, uygulanan çeşitli tedavi yöntemlerinin yan etkilerini bilerek bu durumları beslenme programlarıyla nasıl hafifleteceği konularında bilgilendirmek ve geliştirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeterli ve dengeli beslenme kavramı, besin grupları,Dönem ödevlerinin belirlenmesi,Kanser patogenezi ve çeşitleri ,Kanser patogenezi ve çeşitleri ,Ulusal ve uluslararası kanser istatistikleri ,Kanser oluşumunu önlemede beslenme etkisi,Farklı kanser türlerinde beslenme tedavisi ,Farklı kanser türlerinde beslenme tedavisi,Kanserde enerji ve besin öğesi gereksinimi ve biyokimyasal değerlendirmeler,Kanserde enteral-parenteral beslenme desteği önemi ,Kanserde vitamin desteği,Kanserde mineral desteği,Kanserde yağ asit desteği ,Kanserin beslenme durumuna etkisi ve beslenmenin kansere etkisi ,Dönem ödevlerinin sunumu ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kanserin epidemiyolojisini, etiyolojisini ve patogenezini tartışabilmesi. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C |
2. Beslenmenin kansere ve kanserden korunmaya etkisini değerlendirebilmesi. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C |
3. Kanserde tıbbi beslenme tedavisini ve diğer tedavi yöntemlerini ayırt edebilmesi. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C |
4. Ulusal ve uluslararası güncel literatürü takip edebilmesi. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
0 | Yeterli ve dengeli beslenme kavramı, besin grupları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
1 | Dönem ödevlerinin belirlenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kanser patogenezi ve çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kanser patogenezi ve çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ulusal ve uluslararası kanser istatistikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kanser oluşumunu önlemede beslenme etkisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Farklı kanser türlerinde beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Farklı kanser türlerinde beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kanserde enerji ve besin öğesi gereksinimi ve biyokimyasal değerlendirmeler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Kanserde enteral-parenteral beslenme desteği önemi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kanserde vitamin desteği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kanserde mineral desteği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kanserde yağ asit desteği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kanserin beslenme durumuna etkisi ve beslenmenin kansere etkisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dönem ödevlerinin sunumu | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Baysal A.Kanseri Tanıyalım : Belirtileri Nedenleri Korunma ve Tedavi Yolları. Hatiboğlu Yayınları, Ankara, 2004. 2. Sağlıkta ve Kanserde Doğru Beslenme. Onat H., Demir Ç. Say Yayınları, 2007. 3. Mahan LK, Stump SE. Krause's Food & Nutrition Therapy. Elseiver, USA, 2010. 4. Eliuz B, Esin K. Editörler: Garipağaoğlu M, Karakaş Z. Çocukluk çağı kanserlerinde beslenme. Selen Medya Yayıncılık, İstanbul, 2011. 5. Konu ile ilgili güncel makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |