Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞININ GELİŞTİRİLMESİNDE BESLENME | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuk sağlığın geliştirilmesine yönelik güncel beslenme müdahalelerini tartışmak, beslenme ile ilişkili hastalıkların oluşmasını engellemeye yönelik çalışmaları anlatmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anne Sütü,İnek Sütü,Omega yağ asitleri,Probiyotikler ve prebiyotikler,Vitaminler,A vit, D vit, folik asit,Mineraller,Demir, kalsiyum, çinko,Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar,Su ve hidrasyon,Beslenme eğitiminin önemi,Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
1.1 Optimal beslenmeyi ayırt eder. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
1.2 Sağlığın geliştirilmesi için yapılan çalışmaları örneklendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
1.3 Psikolojik ve sosyal sağlığın korunmasında beslenmenin rolünü değerlendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
2. Çocuklarda görülen hastalıkları, nedenlerini, laboratuar ve klinik bulgularını sınıflandırabilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
2.1. Hastalığın klinik ve laboratuar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini saptar. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
2.2. Gereksinimleri karşılayacak menüleri düzenler. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
2.3. Beslenme yaklaşımı konusunda çocuğu ve aileyi bilgilendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
3. Akut ve kronik hastalığı olan çocukları ve diyet uygulamalarını değerlendirebilecektir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
3.1. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
3.2. Yaşa ve laboratuar bulgularına göre diyet planlar. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C, F |
3.3. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 1, 10, 11, 18, 2, 3 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Anne Sütü | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | İnek Sütü | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Omega yağ asitleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Probiyotikler ve prebiyotikler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vitaminler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | A vit, D vit, folik asit | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Mineraller | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Demir, kalsiyum, çinko | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Su ve hidrasyon | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Beslenme eğitiminin önemi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları |
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001. 3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000. 4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010. 5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |