Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ BESLENMEDE KARBONHİDRATLAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, beslenmenin temel bileşenlerinden bir grubu oluşturan karbonhidratlar, karbonhidratların yer aldığı metabolik prosesler, besinlerin karbonhidrat içerikleri, karbonhidrat analiz yöntemleri ve karbonhidratların beslenmedeki önemi konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karbonhidratlara giriş,Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I,Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II,Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I,Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II,Karbonhidrat kaynakları ve günlük alım önerileri,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-I,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-II,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-I,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-II,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-I,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-II,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-III,Gıda sanayinde kullanım amaçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karbonhidratları tanımlayabilecek ve sınıflandırabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.1. Karbonhidratların kimyasal yapılarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.2. Basit ve kompleks Karbonhidratları ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.3. Karbonhidratları sınıflandırır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2. Karbonhidratların yer aldığı metabolik prosesleri sorgulayabileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.1. Karbonhidrat metabolizmasını yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.2. Karbonhidratların katabolik ve anabolik süreçlerdeki önemini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.3. Vücuttaki karbonhidratları açıklar, metabolik süreçler ve enerji arasındaki ilişkiyi tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3. Besinlerin karbonhidrat içeriklerini ve beslenmeye olan etkilerini değerlendirebileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.1. Besinlerin Karbonhidrat içeriklerini yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.2. Besinlerde karbonhidrat analizlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.3. Diyet karbonhidratların beslenmeye olan etkilerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4. Karbonhidrat metabolizması ile metabolic hastalıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.1. Karbonhidrat metabolizmasına bağlı rahatsızlıkları yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.2. Obezite ve karbonhidrat metabolizması arasındaki ilişkiyi sorgular. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.3. Karbonhidratlar ile kardiyovasküler hastalıkları ilişkilendirir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonhidratlara giriş | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Karbonhidrat kaynakları ve günlük alım önerileri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-III | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Gıda sanayinde kullanım amaçları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları |
1. Stipanuk MH., Caudill MA.(Ed) . Biochemical, Physiological, and Molecular Aspects of Human Nutrition, Elsevier,3rd Ed, 2013. 2. Rolfes SR., Pınna K., Whıtney E. Understanding Normal and Clinical Nutrition, Eght edition, Wadsworth, 2009. 3. Mahan LK., Staump SE. (Ed) Krause's Food, Nutrition&Diet Therapy, 14th.edition, Elsevier, 2017. 4. Gibney MJ, MacDonald I, Roche H. Nutrition and Metabolism, The Nutrition Society, Blackwell Publishing, 2003. 5. Current scientific publications on the subject |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 6 | 84 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 6 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 6 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ BESLENMEDE KARBONHİDRATLAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, beslenmenin temel bileşenlerinden bir grubu oluşturan karbonhidratlar, karbonhidratların yer aldığı metabolik prosesler, besinlerin karbonhidrat içerikleri, karbonhidrat analiz yöntemleri ve karbonhidratların beslenmedeki önemi konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karbonhidratlara giriş,Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I,Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II,Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I,Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II,Karbonhidrat kaynakları ve günlük alım önerileri,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-I,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-II,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-I,Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-II,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-I,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-II,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-III,Gıda sanayinde kullanım amaçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karbonhidratları tanımlayabilecek ve sınıflandırabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.1. Karbonhidratların kimyasal yapılarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.2. Basit ve kompleks Karbonhidratları ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
1.3. Karbonhidratları sınıflandırır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2. Karbonhidratların yer aldığı metabolik prosesleri sorgulayabileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.1. Karbonhidrat metabolizmasını yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.2. Karbonhidratların katabolik ve anabolik süreçlerdeki önemini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
2.3. Vücuttaki karbonhidratları açıklar, metabolik süreçler ve enerji arasındaki ilişkiyi tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3. Besinlerin karbonhidrat içeriklerini ve beslenmeye olan etkilerini değerlendirebileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.1. Besinlerin Karbonhidrat içeriklerini yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.2. Besinlerde karbonhidrat analizlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.3. Diyet karbonhidratların beslenmeye olan etkilerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4. Karbonhidrat metabolizması ile metabolic hastalıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.1. Karbonhidrat metabolizmasına bağlı rahatsızlıkları yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.2. Obezite ve karbonhidrat metabolizması arasındaki ilişkiyi sorgular. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
4.3. Karbonhidratlar ile kardiyovasküler hastalıkları ilişkilendirir. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonhidratlara giriş | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Basit karbonhidratlar:tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kompleks karbonhidratlar: tanımı, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Karbonhidrat kaynakları ve günlük alım önerileri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin metabolizması-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Diyet karbonhidrat kaynaklarının ve posa türü öğelerin fizyolojik fonksiyonları-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi-III | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Gıda sanayinde kullanım amaçları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları |
1. Stipanuk MH., Caudill MA.(Ed) . Biochemical, Physiological, and Molecular Aspects of Human Nutrition, Elsevier,3rd Ed, 2013. 2. Rolfes SR., Pınna K., Whıtney E. Understanding Normal and Clinical Nutrition, Eght edition, Wadsworth, 2009. 3. Mahan LK., Staump SE. (Ed) Krause's Food, Nutrition&Diet Therapy, 14th.edition, Elsevier, 2017. 4. Gibney MJ, MacDonald I, Roche H. Nutrition and Metabolism, The Nutrition Society, Blackwell Publishing, 2003. 5. Current scientific publications on the subject |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |