Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEME BOZUKLUKLARINA DİYETSEL YAKLAŞIM | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yeme bozukluklarının tanımını ve biyolojisini öğrenmek, bilişsel davranışçı terapi ve beslenme tedavisini kavramaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeme bozukluklarının tanımı ve sınıflandırması,Yeme bozukluklarının epidemiyolojisi,Yeme bozukluklarının değerlendirilmesi,Yeme bozukluklarının biyolojisi,Yeme bozukluklarının biyolojisi,Anoreksiya nervosa ve tedavisi,Anoreksiya nervosa ve tedavisi,Bulimiya nervosa ve tedavisi,Tıkınırcasına yeme ve tedavisi,Gece yeme sendromu ve tedavisi,Aşırı yeme,Yeme bozukluklarında bilişsel davranışçı terapi,Yeme bozukluklarında beslenme eğitimi,Yeme bozukluklarında beslenme eğitimi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vücut ağırlık yönetimine ilişkin tüm bilgileri detaylı bir şekilde tanımlayabilecektir. | 1, 3 | A, D |
1.1. Vücut ağırlığını etkileyen etmenleri ayırt eder. | 1, 3 | A, D |
1.2. Ağırlık yönetimdeki bireysel farklılıkları karşılaştırır. | 1, 3 | A, D |
1.3. Vücut ağırlığının değerlendirilmesinde kullanılan antropometrik yöntemleri sınıflandırır. | 1, 3 | A, D |
2. Obezitede tıbbi beslenme tedavisi planlayabilecektir. | 1, 3 | A, D |
2.1. Obezitenin tanımı, sınıflandırılması ve risk etmenlerini eleştirir. | 1, 3 | A, D |
2.2. Obezitenin fizyolojik ve psikososyal komplikasyonlarını değerlendirir. | 1, 3 | A, D |
2.3. Obezite tedavisindeki güncel beslenme önerilerini yorumlar. | 1, 3 | A, D |
2.4. Obezitede bireye özgü beslenme/diyet programı planlar. | 1, 3 | A, D |
3. Yeme davranışı bozukluklarında beslenme tedavisi uygulayabilecektir. | 1, 3 | A, D |
3.1. Anoreksiya nervozanın tanımını ve komplikasyonlarını ayırt eder. | 1, 3 | A, D |
3.2. Anoreksiya nervozada beslenme tedavisi planlar. | 1, 3 | A, D |
3.3. Bulimia nervozanın tanımını ve komplikasyonlarını ayırt eder. | 1, 3 | A, D |
3.4. Bulimia nervozada beslenme tedavisi planlar. | 1, 3 | A, D |
3.5. Diğer yeme bozukluklarını (ortoreksia, binge eating vb.) tanımlar ve beslenme tedavisi planlar. | 1, 3 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yeme bozukluklarının tanımı ve sınıflandırması | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Yeme bozukluklarının epidemiyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yeme bozukluklarının değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yeme bozukluklarının biyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yeme bozukluklarının biyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Anoreksiya nervosa ve tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Anoreksiya nervosa ve tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Bulimiya nervosa ve tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Tıkınırcasına yeme ve tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Gece yeme sendromu ve tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Aşırı yeme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yeme bozukluklarında bilişsel davranışçı terapi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yeme bozukluklarında beslenme eğitimi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Yeme bozukluklarında beslenme eğitimi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, kitap bölümleri, powerpoint sunumlar |
1. Becker AE, Grinspoon SK, Klibanski A, Herzog DB. Eating disorders.New England Journal of Medicine, 1999; 340(14): 1092-8. 2. Andersen AE. Eating disorders in males. In: Brownell KD, Fairburn CG, eds. Eating disorders and obesity: a comprehensive handbook.New York: Guilford Press, 1995; 177-87. 3. Baysal A. ve ark. Diyet El Kitabı, Hatiboğlu, Yenilenmiş 5. baskı, Ankara, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |