Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve kayıp değer analizi,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki örneklem testleri,Varyans Analizi (ANOVA),Kategorik veri analizi,Genel tekrar ,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA,Tanı Testleri ve Roc Analizi,Sağkalım Analizi,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini anlar, ve olası hata kaynaklarını saptar.
10, 14, 16, 9
A, E
Temel bioistatistik yöntemleri uygular.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistiksel analizlerin doğru rapor edilmesini tanımlar.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır.
10, 14, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanımlayıcı İstatistikler
Ders Notları
2
İstatistiksel varysayımlar ve kayıp değer analizi
Ders Notları
3
Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.
Ders Notları
4
Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri
Ders Notları
5
İki örneklem testleri
Ders Notları
6
Varyans Analizi (ANOVA)
Ders Notları
7
Kategorik veri analizi
Ders Notları
8
Genel tekrar
Ders Notları
9
Korelasyon ve Regresyon Analizi
Ders Notları
10
Lojistik Regresyon Analizi
Ders Notları
11
İki yönlü ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA
Ders Notları
12
Tanı Testleri ve Roc Analizi
Ders Notları
13
Sağkalım Analizi
Ders Notları
14
İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması
Ders Notları
Kaynak
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education.
Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage.
Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons.
M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi
Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)"
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
14
28
Rehberli Problem Çözme
3
5
15
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
5
70
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
4
12
Proje Sunumu / Seminer
2
10
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
60
60
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİYOİSTATİSTİK
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi Verenler
Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve kayıp değer analizi,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki örneklem testleri,Varyans Analizi (ANOVA),Kategorik veri analizi,Genel tekrar ,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA,Tanı Testleri ve Roc Analizi,Sağkalım Analizi,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini anlar, ve olası hata kaynaklarını saptar.
10, 14, 16, 9
A, E
Temel bioistatistik yöntemleri uygular.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistiksel analizlerin doğru rapor edilmesini tanımlar.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır.
10, 14, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanımlayıcı İstatistikler
Ders Notları
2
İstatistiksel varysayımlar ve kayıp değer analizi
Ders Notları
3
Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.
Ders Notları
4
Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri
Ders Notları
5
İki örneklem testleri
Ders Notları
6
Varyans Analizi (ANOVA)
Ders Notları
7
Kategorik veri analizi
Ders Notları
8
Genel tekrar
Ders Notları
9
Korelasyon ve Regresyon Analizi
Ders Notları
10
Lojistik Regresyon Analizi
Ders Notları
11
İki yönlü ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA
Ders Notları
12
Tanı Testleri ve Roc Analizi
Ders Notları
13
Sağkalım Analizi
Ders Notları
14
İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması
Ders Notları
Kaynak
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education.
Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage.
Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons.
M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi
Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)"
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.