Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN BULANIK MANTIKCEEY1210651Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 13:30-14:15

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, eğitimde ikili mantık (her şeyin zıttı vardır) düşüncesiyle ortaya konan matematiksel denklemlerin sembolik ifadeleri altında kısmi mantık diyebileceğimiz "bulanık mantık" ilkelerini vermektir. Tüm matematiksel denklemler bütünsel değişkenler ve sayısal verilerle işlenirken, bulanık mantık yaklaşımında denklemler yerine sözel mantık ilkeleri kullanılarak modelleme yapmak mümkündür.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve tanıtım,Mantık ilkeleri,Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri,Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları,Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar),Bilim değişkenleri kelime önemleri,Bilim cümlelerinin mantık önemi,Bulanık küme ve fonksiyonları,Bulanık aritmetik,Bulanık etmenler,Meteorolojide bulanık mantık uygulaması,İklimde bulanık mantık uygulaması,Mühendislikte bulanık mantık uygulaması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çeşitli mühendislik problemlerini bulanık mantık ile çözümler.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Mühendislik denklemlerini yorumlar.10, 16, 19, 20A, E
Sözel düşünceler ile problem çözer. 10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Bulanık mantık çıkarım modellemesi yapar.10, 16, 19, 20A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve tanıtımKitap ve ders notlarını inceleme.
2Mantık ilkeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
3Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veriKitap ve ders notlarını inceleme.
4Bulanık mantık bilim ifade açıklamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
5Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar)Kitap ve ders notlarını inceleme.
6Bilim değişkenleri kelime önemleriKitap ve ders notlarını inceleme.
7Bilim cümlelerinin mantık önemiKitap ve ders notlarını inceleme.
8Bulanık küme ve fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
9Bulanık aritmetikKitap ve ders notlarını inceleme.
10Bulanık etmenlerKitap ve ders notlarını inceleme.
11Meteorolojide bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
12İklimde bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
13Mühendislikte bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
14Genel değerlendirmeKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler): Su Vakfı Yayınları. Genişletilmiş 3. Baskı361 sayfa Ross, T., (1995). Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw Hill Co., New York, 539 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı17070
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN BULANIK MANTIKCEEY1210651Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 13:30-14:15

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, eğitimde ikili mantık (her şeyin zıttı vardır) düşüncesiyle ortaya konan matematiksel denklemlerin sembolik ifadeleri altında kısmi mantık diyebileceğimiz "bulanık mantık" ilkelerini vermektir. Tüm matematiksel denklemler bütünsel değişkenler ve sayısal verilerle işlenirken, bulanık mantık yaklaşımında denklemler yerine sözel mantık ilkeleri kullanılarak modelleme yapmak mümkündür.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve tanıtım,Mantık ilkeleri,Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri,Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları,Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar),Bilim değişkenleri kelime önemleri,Bilim cümlelerinin mantık önemi,Bulanık küme ve fonksiyonları,Bulanık aritmetik,Bulanık etmenler,Meteorolojide bulanık mantık uygulaması,İklimde bulanık mantık uygulaması,Mühendislikte bulanık mantık uygulaması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çeşitli mühendislik problemlerini bulanık mantık ile çözümler.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Mühendislik denklemlerini yorumlar.10, 16, 19, 20A, E
Sözel düşünceler ile problem çözer. 10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Bulanık mantık çıkarım modellemesi yapar.10, 16, 19, 20A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve tanıtımKitap ve ders notlarını inceleme.
2Mantık ilkeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
3Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veriKitap ve ders notlarını inceleme.
4Bulanık mantık bilim ifade açıklamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
5Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar)Kitap ve ders notlarını inceleme.
6Bilim değişkenleri kelime önemleriKitap ve ders notlarını inceleme.
7Bilim cümlelerinin mantık önemiKitap ve ders notlarını inceleme.
8Bulanık küme ve fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
9Bulanık aritmetikKitap ve ders notlarını inceleme.
10Bulanık etmenlerKitap ve ders notlarını inceleme.
11Meteorolojide bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
12İklimde bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
13Mühendislikte bulanık mantık uygulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
14Genel değerlendirmeKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler): Su Vakfı Yayınları. Genişletilmiş 3. Baskı361 sayfa Ross, T., (1995). Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw Hill Co., New York, 539 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:39Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:40