Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇUBUK SONLU ELEMANLARCEEY1112443Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Cuma 10:00-10:45

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG, Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTek boyutlu yer değiştirme sonlu elemanlarının geliştirilmesi. Yer değiştirme türü sonlu elemanlar ile çubuklarda statik, dinamik ve stabilite analizi. Sonlu eleman programları ile çözümler yapabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Çubuklarda alan denklemleri,Enerji ilkeleri, iç ve dış enerji, şekil değiştirme enerjisi,Potansiyel ve kinetik enerji,Şekil fonksiyonları,Hareket denklemi,Yay elemanı,Eksenel eleman,Burulma elemanı,Eğilme elemanı,Çerçeve elemanı,Nispeten kalın eğilme elemanı,Serbest titreşim analizi,Stabilite analizi,Zorlanmış titreşim analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Çubuklar için alan denklemlerini, bünye bağıntılarını, enerji yöntemlerini, hareket denklemini, şekil fonksiyonlarını ve virtüel iş teoremini kullanılarak eleman matrislerini elde eder. Sonlu elemanları geliştirmek için gerekli matematik işlemleri (değişim yöntemleri vb) yapar 10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
2. Yay ve eksenel elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri, yük vektörlerini türetir. Sonlu eleman analizinde gerekli matris işlemlerini elle yaparak problemler çözer10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
3. Burulmal elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri ile yük vektörünü türetir. Sonlu eleman yöntemini kullanarak elle burulma problemleri çözer.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
4. Kiriş (çerçeve) ve yüksek kiriş elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri ile yük vektörünü türetir. Sonlu eleman yöntemini kullanarak elle eğilme problemlerini çözer.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
5. Bir sonlu eleman programını kullanarak statik analizi yapar, sonuçları yorumlar. Gerektiğinde ağ sıklaştırmasını uygular, yakınsama analizlerini yapar.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
6. Sonlu eleman programı ile dinamik analizi yapar, sonuçları yorumlar10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
7. Sonlu eleman programı ile stabilite analizi yapar, sonuçları yorumlar10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çubuklarda alan denklemleriKitap ve ders notlarını inceleme
2Enerji ilkeleri, iç ve dış enerji, şekil değiştirme enerjisiKitap ve ders notlarını inceleme
3Potansiyel ve kinetik enerjiKitap ve ders notlarını inceleme
4Şekil fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme
5Hareket denklemiKitap ve ders notlarını inceleme
6Yay elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
7Eksenel elemanKitap ve ders notlarını inceleme
8Burulma elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
9Eğilme elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
10Çerçeve elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
11Nispeten kalın eğilme elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
12Serbest titreşim analiziKitap ve ders notlarını inceleme
13Stabilite analiziKitap ve ders notlarını inceleme
14Zorlanmış titreşim analiziKitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
Mehmet H. Omurtag, Çubuk Sonlu Elemanlar, Birsen yayınevi, 2010 Mehmet H. Omurtag-Nihal Eratlı, Çözümlü Çubuk Sonlu Eleman Problemleri, Birsen yayınevi, 2010

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer16060
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇUBUK SONLU ELEMANLARCEEY1112443Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Cuma 10:00-10:45

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG, Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTek boyutlu yer değiştirme sonlu elemanlarının geliştirilmesi. Yer değiştirme türü sonlu elemanlar ile çubuklarda statik, dinamik ve stabilite analizi. Sonlu eleman programları ile çözümler yapabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Çubuklarda alan denklemleri,Enerji ilkeleri, iç ve dış enerji, şekil değiştirme enerjisi,Potansiyel ve kinetik enerji,Şekil fonksiyonları,Hareket denklemi,Yay elemanı,Eksenel eleman,Burulma elemanı,Eğilme elemanı,Çerçeve elemanı,Nispeten kalın eğilme elemanı,Serbest titreşim analizi,Stabilite analizi,Zorlanmış titreşim analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Çubuklar için alan denklemlerini, bünye bağıntılarını, enerji yöntemlerini, hareket denklemini, şekil fonksiyonlarını ve virtüel iş teoremini kullanılarak eleman matrislerini elde eder. Sonlu elemanları geliştirmek için gerekli matematik işlemleri (değişim yöntemleri vb) yapar 10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
2. Yay ve eksenel elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri, yük vektörlerini türetir. Sonlu eleman analizinde gerekli matris işlemlerini elle yaparak problemler çözer10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
3. Burulmal elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri ile yük vektörünü türetir. Sonlu eleman yöntemini kullanarak elle burulma problemleri çözer.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
4. Kiriş (çerçeve) ve yüksek kiriş elemanı için kütle ve rijitlik matrisleri ile yük vektörünü türetir. Sonlu eleman yöntemini kullanarak elle eğilme problemlerini çözer.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
5. Bir sonlu eleman programını kullanarak statik analizi yapar, sonuçları yorumlar. Gerektiğinde ağ sıklaştırmasını uygular, yakınsama analizlerini yapar.10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
6. Sonlu eleman programı ile dinamik analizi yapar, sonuçları yorumlar10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
7. Sonlu eleman programı ile stabilite analizi yapar, sonuçları yorumlar10, 12, 16, 6, 8, 9E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çubuklarda alan denklemleriKitap ve ders notlarını inceleme
2Enerji ilkeleri, iç ve dış enerji, şekil değiştirme enerjisiKitap ve ders notlarını inceleme
3Potansiyel ve kinetik enerjiKitap ve ders notlarını inceleme
4Şekil fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme
5Hareket denklemiKitap ve ders notlarını inceleme
6Yay elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
7Eksenel elemanKitap ve ders notlarını inceleme
8Burulma elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
9Eğilme elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
10Çerçeve elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
11Nispeten kalın eğilme elemanıKitap ve ders notlarını inceleme
12Serbest titreşim analiziKitap ve ders notlarını inceleme
13Stabilite analiziKitap ve ders notlarını inceleme
14Zorlanmış titreşim analiziKitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
Mehmet H. Omurtag, Çubuk Sonlu Elemanlar, Birsen yayınevi, 2010 Mehmet H. Omurtag-Nihal Eratlı, Çözümlü Çubuk Sonlu Eleman Problemleri, Birsen yayınevi, 2010

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:39Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:40