Bu dersin amacı yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak ve bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını değerlendirmektir. Derste devre tasarımında frekans etkileri, gürültü etkileri, doğrusallık ve geri beslemenin bu tasarım parametrelerine etkileri işlenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; MOSFET çalışması ve modelleme özeti.,BJT çalışması ve modelleme. Örnek BJT güçlendiriciler ve MOSFET ile karşılaştırma.,Örnek güçlendiriciler devam Devrelerin frekans davranışı,Frekans davranışı Referans akım devreleri,Devrelerde gürültü,Devrelerde gürültü,Devrelerde doğrusallık,Devrelerde doğrusallık analizi,Ortak mod geri beslemesi,Bandgap/PTAT/CTAT Devreleri,Linear Voltaj Regülatörleri,Tam diferansiyel OTA,Transkondüktans güçlendiriler,Yüksek güçlü sürücüler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
MOSFET, BJT tranzistör çalışma kuralları, modellemeleri ve örnekler.
10, 12, 14, 16, 6, 9
A, E, F
Geri besleme mimarileri ve örnekleri.
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9
A, E, F
OpAmp, OTA ve geniş band güçlendirici tasarımı.
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9
A, E, F
Devre Gürültüsü
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 6, 9
A, E, F
Doğrusallık analizi.
12, 14, 16, 19, 6, 9
A, E, F
Referans akım oluşumu.
12, 14, 16, 19, 6, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
MOSFET çalışması ve modelleme özeti.
2
BJT çalışması ve modelleme. Örnek BJT güçlendiriciler ve MOSFET ile karşılaştırma.
3
Örnek güçlendiriciler devam Devrelerin frekans davranışı
4
Frekans davranışı Referans akım devreleri
5
Devrelerde gürültü
6
Devrelerde gürültü
7
Devrelerde doğrusallık
8
Devrelerde doğrusallık analizi
9
Ortak mod geri beslemesi
10
Bandgap/PTAT/CTAT Devreleri
11
Linear Voltaj Regülatörleri
12
Tam diferansiyel OTA
13
Transkondüktans güçlendiriler
14
Yüksek güçlü sürücüler
Kaynak
Sedra/Smith: Microelectronic Circuits, 7E Gray, Hurst, Lewis, and Meyer: “Analysis and design of Analog Integrated Circuits”, 4th Edition
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLERİ ANALOG DEVRE TASARIM
EECY1212935
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak ve bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını değerlendirmektir. Derste devre tasarımında frekans etkileri, gürültü etkileri, doğrusallık ve geri beslemenin bu tasarım parametrelerine etkileri işlenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; MOSFET çalışması ve modelleme özeti.,BJT çalışması ve modelleme. Örnek BJT güçlendiriciler ve MOSFET ile karşılaştırma.,Örnek güçlendiriciler devam Devrelerin frekans davranışı,Frekans davranışı Referans akım devreleri,Devrelerde gürültü,Devrelerde gürültü,Devrelerde doğrusallık,Devrelerde doğrusallık analizi,Ortak mod geri beslemesi,Bandgap/PTAT/CTAT Devreleri,Linear Voltaj Regülatörleri,Tam diferansiyel OTA,Transkondüktans güçlendiriler,Yüksek güçlü sürücüler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
MOSFET, BJT tranzistör çalışma kuralları, modellemeleri ve örnekler.
10, 12, 14, 16, 6, 9
A, E, F
Geri besleme mimarileri ve örnekleri.
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9
A, E, F
OpAmp, OTA ve geniş band güçlendirici tasarımı.
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9
A, E, F
Devre Gürültüsü
10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 6, 9
A, E, F
Doğrusallık analizi.
12, 14, 16, 19, 6, 9
A, E, F
Referans akım oluşumu.
12, 14, 16, 19, 6, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
MOSFET çalışması ve modelleme özeti.
2
BJT çalışması ve modelleme. Örnek BJT güçlendiriciler ve MOSFET ile karşılaştırma.
3
Örnek güçlendiriciler devam Devrelerin frekans davranışı
4
Frekans davranışı Referans akım devreleri
5
Devrelerde gürültü
6
Devrelerde gürültü
7
Devrelerde doğrusallık
8
Devrelerde doğrusallık analizi
9
Ortak mod geri beslemesi
10
Bandgap/PTAT/CTAT Devreleri
11
Linear Voltaj Regülatörleri
12
Tam diferansiyel OTA
13
Transkondüktans güçlendiriler
14
Yüksek güçlü sürücüler
Kaynak
Sedra/Smith: Microelectronic Circuits, 7E Gray, Hurst, Lewis, and Meyer: “Analysis and design of Analog Integrated Circuits”, 4th Edition
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.