Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI DSP-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYüksek lisans için ilk sene önerilen sayısal işaret işleme ile kesik zamanlı işaret işleme konusunun temelleri sunulacaktır. Öğrenciler bu ders ile bu temeller detaylı bir şekilde öğrenme şansı bulacaklardır. Derste farklı dönüşüm teknikleri, analog ve sayısal verilerin birbirine dönüştürülmesi, sayısal filtre tasarımları ile tüm bunların pratik gerçek sistemlere olan uygulanışı gösterilecektir. Teori Matlab simülasyonları ile desteklenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. ,Zamanda kesikli LTI sistemleri ,Z-Dönüşümü ,Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. ,Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş ,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım ,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım ,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri ,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri ,Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. Kısım,Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım ,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım ,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım ,Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 Doğrusal zamanda değişmeyen (LTI) sistemlerinin temellerinin anlaşılması ve dönüşüm yaklaşımlarının LTI sistemlerinin analizden kullanılmasının öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
2 Düşük ve yüksek frekanslı sinyallerin örneklenmesi.21, 9A, E, F, G
3 IIR ve FIR filtre yapılarının anlaşılması ve bunların tasarımının öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
4 DFT ve FFT gibi sayısal frekansa dönüştürücü tekniklerin etkili bir şekilde kullanımı.21, 9A, E, F, G
5 Zaman ve frekansta kesikli rassal sistemlerin analizinin öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 1. ve 2. Bölümü
2Zamanda kesikli LTI sistemleri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 2. Bölümü
3Z-Dönüşümü Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 3. Bölümü
4Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü
5Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü
6LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü
7LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü
8Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü
9Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü
10Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. KısımDers notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü
11Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü
12Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü
13Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü
14Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler Ders notları ve yardımcı ders kitabının (Vetterli) 3. ve 4. Bölümü
Kaynak
Discrete-Time Signal Processing by Alan V. Oppenheim and Ronald W. Schafer Prentice Hall (Pearson) ISBN 978013 1988422
Foundations of Signal Processing, M. Vetterli, M. Kovacevic and V. Goyal , 2013, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi42496
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer41040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı11818
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)225
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI DSP-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYüksek lisans için ilk sene önerilen sayısal işaret işleme ile kesik zamanlı işaret işleme konusunun temelleri sunulacaktır. Öğrenciler bu ders ile bu temeller detaylı bir şekilde öğrenme şansı bulacaklardır. Derste farklı dönüşüm teknikleri, analog ve sayısal verilerin birbirine dönüştürülmesi, sayısal filtre tasarımları ile tüm bunların pratik gerçek sistemlere olan uygulanışı gösterilecektir. Teori Matlab simülasyonları ile desteklenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. ,Zamanda kesikli LTI sistemleri ,Z-Dönüşümü ,Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. ,Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş ,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım ,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım ,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri ,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri ,Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. Kısım,Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım ,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım ,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım ,Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 Doğrusal zamanda değişmeyen (LTI) sistemlerinin temellerinin anlaşılması ve dönüşüm yaklaşımlarının LTI sistemlerinin analizden kullanılmasının öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
2 Düşük ve yüksek frekanslı sinyallerin örneklenmesi.21, 9A, E, F, G
3 IIR ve FIR filtre yapılarının anlaşılması ve bunların tasarımının öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
4 DFT ve FFT gibi sayısal frekansa dönüştürücü tekniklerin etkili bir şekilde kullanımı.21, 9A, E, F, G
5 Zaman ve frekansta kesikli rassal sistemlerin analizinin öğrenilmesi. 21, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 1. ve 2. Bölümü
2Zamanda kesikli LTI sistemleri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 2. Bölümü
3Z-Dönüşümü Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 3. Bölümü
4Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü
5Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü
6LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü
7LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü
8Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü
9Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü
10Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. KısımDers notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü
11Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü
12Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü
13Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü
14Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler Ders notları ve yardımcı ders kitabının (Vetterli) 3. ve 4. Bölümü
Kaynak
Discrete-Time Signal Processing by Alan V. Oppenheim and Ronald W. Schafer Prentice Hall (Pearson) ISBN 978013 1988422
Foundations of Signal Processing, M. Vetterli, M. Kovacevic and V. Goyal , 2013, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:34Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:36