Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | 16, 9 | A |
1-Sağlık politikası kavramının anlamını, | 16, 9 | A |
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini, | 16, 9 | A |
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi, | 16, 9 | A |
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi, | 16, 9 | A |
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini, | 16, 9 | A |
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini, | 16, 9 | A |
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9-Neoliberal politikalar ve sağlık | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12-Olgu tartışması | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13-Olgu sunumları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14-Genel tartışma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | ||||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | ||||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | ||||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | ||||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | ||||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 25 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 30 | 90 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 25 | 75 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 309 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(309/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | 16, 9 | A |
1-Sağlık politikası kavramının anlamını, | 16, 9 | A |
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini, | 16, 9 | A |
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi, | 16, 9 | A |
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi, | 16, 9 | A |
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini, | 16, 9 | A |
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini, | 16, 9 | A |
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9-Neoliberal politikalar ve sağlık | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12-Olgu tartışması | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13-Olgu sunumları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14-Genel tartışma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | ||||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | ||||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | ||||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | ||||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | ||||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |