1. İnşaat yönetiminin bir bilgi alanı olarak Hak Talebi ve Uyuşmazlık Yönetimi’ni öğretmek,
2. İnşaat projelerinde uyuşmazlıkların sebepleri ve uyuşmazlıktan kaçınma konularında bilgi vermek,
3. Hak talebi yönetimi yaklaşımları ve uyuşmazlık çözüm yöntemleri hakkında bilgi vermek,
4. Uyuşmazlıkları analiz etmeyi ve uygun çözüm tekniğini belirleme yöntemlerini öğretmek,
5. Başlıca uluslararası inşaat sözleşmelerinin ve uluslararası uyuşmazlık çözüm kurumlarının hak talebi ve uyuşmazlık çözüm süreçleri hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fiyatlandırma ve hak talepleri: Giriş,Miktar değişiklikleri hak talepleri,Gecikme talepleri,Kapsam değişikliği talepleri,Konstrüktif değişiklik talepleri,Hatalı /eksik sözleşme dokümanları ile ilgili talepler,Saha koşulları talepleri,İstisnai hava koşulları ile ilgili talepler,Askıya alma ve fesih ile ilgili talepler,Ara sınava hazırlık,Kar kaybı talepleri,Hızlandırma talepleri,Üretkenlik kaybı talepleri,Örnek olay 1,Örnek olay 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İnşaat projeleri yönetiminin bir parçası olarak Hak Talebi ve Uyuşmazlık Yönetimi’ni kavrar.
Uyuşmazlıkları analiz etmeyi ve uygun çözüm tekniğini belirlemeyi öğrenir ve uygular.
Hak talebi yönetimi yaklaşımları ve uyuşmazlık çözüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
İnşaat projelerinde uyuşmazlıkların sebepleri ve uyuşmazlıktan kaçınma konularında bilgi sahibi olur.
Farklı ülkelerdeki Hak Talebi ve Uyuşmazlık yönetimi uygulamalarını kavrar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fiyatlandırma ve hak talepleri: Giriş
2
Miktar değişiklikleri hak talepleri
2
Gecikme talepleri
3
Kapsam değişikliği talepleri
4
Konstrüktif değişiklik talepleri
5
Hatalı /eksik sözleşme dokümanları ile ilgili talepler
6
Saha koşulları talepleri
7
İstisnai hava koşulları ile ilgili talepler
8
Askıya alma ve fesih ile ilgili talepler
9
Ara sınava hazırlık
10
Kar kaybı talepleri
11
Hızlandırma talepleri
12
Üretkenlik kaybı talepleri
13
Örnek olay 1
14
Örnek olay 2
Kaynak
R. Peter Davison, John Mullen,Evaluating Contract Claims, 2nd ed., Wiley-Blackwell, 2008
Michael S. Simon ,Construction Contracts and Claims,McGraw-Hill; First Edition edition
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Lisansüstü yeterliklerine dayalı olarak İnşaat yönetimi ve hukuku alanlarında alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak, - İnşaat yönetimi ve hukuku alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
X
2
İnşaat yönetimi ve hukuku alanlarında bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. - Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek, -Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilmek.
X
3
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak, bilime katkıda bulunmak, - İnşaat yönetimi ve hukuku alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek. - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek
X
4
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
X
5
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilmek , - Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek, - En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
6
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak, - Sorun çözmede stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek, - Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretebilmek ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
3
20
60
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
10
30
Proje Sunumu / Seminer
2
15
30
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FİYATLANDIRMA VE HAK TALEPLERİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
1. İnşaat yönetiminin bir bilgi alanı olarak Hak Talebi ve Uyuşmazlık Yönetimi’ni öğretmek,
2. İnşaat projelerinde uyuşmazlıkların sebepleri ve uyuşmazlıktan kaçınma konularında bilgi vermek,
3. Hak talebi yönetimi yaklaşımları ve uyuşmazlık çözüm yöntemleri hakkında bilgi vermek,
4. Uyuşmazlıkları analiz etmeyi ve uygun çözüm tekniğini belirleme yöntemlerini öğretmek,
5. Başlıca uluslararası inşaat sözleşmelerinin ve uluslararası uyuşmazlık çözüm kurumlarının hak talebi ve uyuşmazlık çözüm süreçleri hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fiyatlandırma ve hak talepleri: Giriş,Miktar değişiklikleri hak talepleri,Gecikme talepleri,Kapsam değişikliği talepleri,Konstrüktif değişiklik talepleri,Hatalı /eksik sözleşme dokümanları ile ilgili talepler,Saha koşulları talepleri,İstisnai hava koşulları ile ilgili talepler,Askıya alma ve fesih ile ilgili talepler,Ara sınava hazırlık,Kar kaybı talepleri,Hızlandırma talepleri,Üretkenlik kaybı talepleri,Örnek olay 1,Örnek olay 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İnşaat projeleri yönetiminin bir parçası olarak Hak Talebi ve Uyuşmazlık Yönetimi’ni kavrar.
Uyuşmazlıkları analiz etmeyi ve uygun çözüm tekniğini belirlemeyi öğrenir ve uygular.
Hak talebi yönetimi yaklaşımları ve uyuşmazlık çözüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
İnşaat projelerinde uyuşmazlıkların sebepleri ve uyuşmazlıktan kaçınma konularında bilgi sahibi olur.
Farklı ülkelerdeki Hak Talebi ve Uyuşmazlık yönetimi uygulamalarını kavrar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fiyatlandırma ve hak talepleri: Giriş
2
Miktar değişiklikleri hak talepleri
2
Gecikme talepleri
3
Kapsam değişikliği talepleri
4
Konstrüktif değişiklik talepleri
5
Hatalı /eksik sözleşme dokümanları ile ilgili talepler
6
Saha koşulları talepleri
7
İstisnai hava koşulları ile ilgili talepler
8
Askıya alma ve fesih ile ilgili talepler
9
Ara sınava hazırlık
10
Kar kaybı talepleri
11
Hızlandırma talepleri
12
Üretkenlik kaybı talepleri
13
Örnek olay 1
14
Örnek olay 2
Kaynak
R. Peter Davison, John Mullen,Evaluating Contract Claims, 2nd ed., Wiley-Blackwell, 2008
Michael S. Simon ,Construction Contracts and Claims,McGraw-Hill; First Edition edition
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Lisansüstü yeterliklerine dayalı olarak İnşaat yönetimi ve hukuku alanlarında alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak, - İnşaat yönetimi ve hukuku alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
X
2
İnşaat yönetimi ve hukuku alanlarında bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. - Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek, -Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilmek.
X
3
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak, bilime katkıda bulunmak, - İnşaat yönetimi ve hukuku alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek. - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek
X
4
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
X
5
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilmek , - Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek, - En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
6
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak, - Sorun çözmede stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek, - Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretebilmek ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek