Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE REFAHI VE SOSYAL HİZMET | YSHZ2212327 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aylin ARICI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ailelerin yaşadığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak ailelerle planlı müdahale basamakları çerçevesinde sosyal hizmet uygulaması yaparak ailelerin işlevlerini kazanmalarına, güçlenmelerine ve sorun çözme becerisi kazanmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Aile ile ilgili kavramsal çerçeve,Tarihsel süreçte aile,Türk aile yapısındaki gelişim süreci,Aile tipleri,Aile işlevleri ,Aile Yaşam Döngüsü ,Ara sınav genel tekrar,Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı) ,Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı) ,Ailelerin yaşadığı sorunlar ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme)) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)),Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ailenin tanımı, kapsamı ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 4, 9 | A, G |
Aileye ilişkin psikososyal açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirir. | 10, 4, 9 | A, G |
Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Ailelerle çalışırken planlı müdahale aşamalarını uygulamayı öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Vaka çalışmalarında Aile Yaşam Döngüsü'nü kullanır ve yorumlar. | 10, 4, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Aile ile ilgili kavramsal çerçeve | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Tarihsel süreçte aile | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Türk aile yapısındaki gelişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Aile tipleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Aile işlevleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Aile Yaşam Döngüsü | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Ailelerin yaşadığı sorunlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme)) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162. Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 3-32. Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65. Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. Kağıtçıbaşı, Ç. 2000. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık: İstanbul. Özgüven, İ. 2000. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları: Ankara. Özgüven, İ. 2001. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset: Ankara. Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE REFAHI VE SOSYAL HİZMET | YSHZ2212327 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aylin ARICI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ailelerin yaşadığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak ailelerle planlı müdahale basamakları çerçevesinde sosyal hizmet uygulaması yaparak ailelerin işlevlerini kazanmalarına, güçlenmelerine ve sorun çözme becerisi kazanmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Aile ile ilgili kavramsal çerçeve,Tarihsel süreçte aile,Türk aile yapısındaki gelişim süreci,Aile tipleri,Aile işlevleri ,Aile Yaşam Döngüsü ,Ara sınav genel tekrar,Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı) ,Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı) ,Ailelerin yaşadığı sorunlar ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme)) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)),Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ailenin tanımı, kapsamı ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 4, 9 | A, G |
Aileye ilişkin psikososyal açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirir. | 10, 4, 9 | A, G |
Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Ailelerle çalışırken planlı müdahale aşamalarını uygulamayı öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Vaka çalışmalarında Aile Yaşam Döngüsü'nü kullanır ve yorumlar. | 10, 4, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Aile ile ilgili kavramsal çerçeve | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Tarihsel süreçte aile | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Türk aile yapısındaki gelişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Aile tipleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Aile işlevleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Aile Yaşam Döngüsü | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Ailelerin yaşadığı sorunlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme)) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162. Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 3-32. Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65. Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. Kağıtçıbaşı, Ç. 2000. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık: İstanbul. Özgüven, İ. 2000. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları: Ankara. Özgüven, İ. 2001. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset: Ankara. Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |