Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MEVZUATI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Betül ÇOLAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet müdahale sürecinin dayandığı yasal düzenlemelere ait mevzuat bilgisinin öğrenciye aktarmak ve sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili yasal düzenlemelerin nitelikleri, işleyişleri, yapıları hakkında yetkinlik ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Bu ders kapsamında hukukun temel kavramları, sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili temel hukuk bilgisi ve kavramları, sosyal hizmet alanlarına (kadın, çocuk, yaşlı, engelli, sağlık…) ilişkin ulusal mevzuat ele alınır ve mevzuata dayalı uygulama bilgileri verilir. Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının çalışma şartlarını belirleyen yasa ve yönetmelikler incelenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı,Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları,Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar,Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu ,Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri,Genel tekrar,Ara sınav,Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Grup çalışmaları ve sunumlar,Grup çalışmaları ve sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Temel hukuk kavramlarını açıklar. 2. Sosyal hizmet alanlarında kullanılan yasal düzenlemeleri açıklar. 3. Sosyal hizmet müdahale sürecinde sorun alanına ait yasal düzenlemeyi kullanır. 4. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet müdahale süreci arasında bağlantı kurar. 5. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişi arasında bağlantı kurar. 6. Sosyal hizmet alanlara göre mevzuatla belirlenen sosyal çalışmacı görev ve sorumluluklarını yapar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı | |
2 | Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
3 | Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
4 | Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
5 | Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu… | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
6 | Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
7 | Genel tekrar | |
8 | Ara sınav | |
9 | Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
10 | Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
11 | Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
12 | Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
13 | Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
14 | Grup çalışmaları ve sunumlar | |
15 | Grup çalışmaları ve sunumlar |
Kaynak |
Gözübüyük, Ş. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi Akıntürk, T. (2002). Yeni Medeni Kanuna Uyarlanmış Aile Hukuku, Beta Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MEVZUATI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Betül ÇOLAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet müdahale sürecinin dayandığı yasal düzenlemelere ait mevzuat bilgisinin öğrenciye aktarmak ve sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili yasal düzenlemelerin nitelikleri, işleyişleri, yapıları hakkında yetkinlik ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Bu ders kapsamında hukukun temel kavramları, sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili temel hukuk bilgisi ve kavramları, sosyal hizmet alanlarına (kadın, çocuk, yaşlı, engelli, sağlık…) ilişkin ulusal mevzuat ele alınır ve mevzuata dayalı uygulama bilgileri verilir. Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının çalışma şartlarını belirleyen yasa ve yönetmelikler incelenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı,Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları,Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar,Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu ,Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri,Genel tekrar,Ara sınav,Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Grup çalışmaları ve sunumlar,Grup çalışmaları ve sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Temel hukuk kavramlarını açıklar. 2. Sosyal hizmet alanlarında kullanılan yasal düzenlemeleri açıklar. 3. Sosyal hizmet müdahale sürecinde sorun alanına ait yasal düzenlemeyi kullanır. 4. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet müdahale süreci arasında bağlantı kurar. 5. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişi arasında bağlantı kurar. 6. Sosyal hizmet alanlara göre mevzuatla belirlenen sosyal çalışmacı görev ve sorumluluklarını yapar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı | |
2 | Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
3 | Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
4 | Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
5 | Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu… | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
6 | Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
7 | Genel tekrar | |
8 | Ara sınav | |
9 | Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
10 | Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
11 | Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
12 | Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
13 | Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
14 | Grup çalışmaları ve sunumlar | |
15 | Grup çalışmaları ve sunumlar |
Kaynak |
Gözübüyük, Ş. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi Akıntürk, T. (2002). Yeni Medeni Kanuna Uyarlanmış Aile Hukuku, Beta Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |