Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ümit GÜLBÜZ CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Kişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler ,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile ,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar. | 13, 15 | A |
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar. | 10, 13, 16, 4 | A |
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar. | 13, 15, 4 | A |
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler | 1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi |
2 | Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları | 2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları | 1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi |
4 | Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim | 1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi |
5 | Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış | 1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri | 1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi |
7 | İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar | 1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi |
8 | Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim | 1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi |
9 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta | 1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta | 2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
11 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta | 2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
12 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta | 1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
13 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile | 1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
14 | Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü | 2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 13 | 13 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ümit GÜLBÜZ CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Kişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler ,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile ,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar. | 13, 15 | A |
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar. | 10, 13, 16, 4 | A |
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar. | 13, 15, 4 | A |
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler | 1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi |
2 | Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları | 2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları | 1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi |
4 | Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim | 1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi |
5 | Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış | 1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri | 1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi |
7 | İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar | 1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi |
8 | Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim | 1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi |
9 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta | 1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta | 2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
11 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta | 2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
12 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta | 1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
13 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile | 1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
14 | Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü | 2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |