Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTSEL ALGI SÜREÇLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL |
Dersin Amacı | Odyoloji öğrencisinin işitsel algı süreçlerinin özellikleri ve işleyişi hakkında gerekli bilgi ve becerilerin edinilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Algı ve Duyum,Algı ve Duyum,Görsel Algı,Algının Özellikleri,İşitsel Algı ve Sesin Fiziksel Özellikleri,İşitmenin lineer/non-lineer özellikleri ve periferik işitme sistemi,Ara Sınav Sorularının Çözümü ve Değerlendirilmesi,Kokleanın yapısı ve ses özelliklerinin kokleada kodlanması,İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme,İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme,İşitsel Algı Basamaklarının Santral İşitsel Yolda İşlenmesi,İşitsel Sahne Analizi, Uzamsal İşitme ve Müzikal Algı,İşitsel Algıyı Değerlendirme Yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel algının temelleri hakkında bilgi sahibi olur ve İşitsel algı süreçlerini tanır. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitsel dikkat ve algı ilişkisini anlar. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Periferik ve santral işitme sisteminin işlevlerini tanımlayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitme sisteminde sesin frekans, şiddet ve zamansal kodlanmasını, faza kilitlemesini ve işitsel nöral işlemleme basamaklarını irdeleyebilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitme kaynağının horizontal ve vertikal planda lokalizasyonun nasıl yapıldığını tanımlayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Duyum ve algı arasındaki farkı ve algının özelliklerini açıklayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Müzik ve konuşma algısı hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Algı ve Duyum | Ön hazırlık yok |
2 | Algı ve Duyum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Görsel Algı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Algının Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitsel Algı ve Sesin Fiziksel Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitmenin lineer/non-lineer özellikleri ve periferik işitme sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ara Sınav Sorularının Çözümü ve Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kokleanın yapısı ve ses özelliklerinin kokleada kodlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitsel Algı Basamaklarının Santral İşitsel Yolda İşlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İşitsel Sahne Analizi, Uzamsal İşitme ve Müzikal Algı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İşitsel Algıyı Değerlendirme Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word dosyaları |
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 61, Sayfa 1011-1018, 2013. 2)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 8)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 14 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTSEL ALGI SÜREÇLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL |
Dersin Amacı | Odyoloji öğrencisinin işitsel algı süreçlerinin özellikleri ve işleyişi hakkında gerekli bilgi ve becerilerin edinilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Algı ve Duyum,Algı ve Duyum,Görsel Algı,Algının Özellikleri,İşitsel Algı ve Sesin Fiziksel Özellikleri,İşitmenin lineer/non-lineer özellikleri ve periferik işitme sistemi,Ara Sınav Sorularının Çözümü ve Değerlendirilmesi,Kokleanın yapısı ve ses özelliklerinin kokleada kodlanması,İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme,İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme,İşitsel Algı Basamaklarının Santral İşitsel Yolda İşlenmesi,İşitsel Sahne Analizi, Uzamsal İşitme ve Müzikal Algı,İşitsel Algıyı Değerlendirme Yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel algının temelleri hakkında bilgi sahibi olur ve İşitsel algı süreçlerini tanır. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitsel dikkat ve algı ilişkisini anlar. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Periferik ve santral işitme sisteminin işlevlerini tanımlayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitme sisteminde sesin frekans, şiddet ve zamansal kodlanmasını, faza kilitlemesini ve işitsel nöral işlemleme basamaklarını irdeleyebilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
İşitme kaynağının horizontal ve vertikal planda lokalizasyonun nasıl yapıldığını tanımlayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Duyum ve algı arasındaki farkı ve algının özelliklerini açıklayabilir. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Müzik ve konuşma algısı hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 14, 16, 19, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Algı ve Duyum | Ön hazırlık yok |
2 | Algı ve Duyum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Görsel Algı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Algının Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitsel Algı ve Sesin Fiziksel Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitmenin lineer/non-lineer özellikleri ve periferik işitme sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ara Sınav Sorularının Çözümü ve Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kokleanın yapısı ve ses özelliklerinin kokleada kodlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitsel nöral işlemleme ve faz kilitleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitsel Algı Basamaklarının Santral İşitsel Yolda İşlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İşitsel Sahne Analizi, Uzamsal İşitme ve Müzikal Algı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İşitsel Algıyı Değerlendirme Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word dosyaları |
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 61, Sayfa 1011-1018, 2013. 2)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 8)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |