Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ODYOLOJİDE AKUSTİK VE FONETİK İLKELER | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Eyyup KARA |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Odyoloji Lisans Programına hazırlık amaçlı olarak akustik ve fonetik konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil, Konuşma ve İletişim,Dilin Bileşenleri,Çocuklarda dil edinim kuralları,Çocuklarda Dil Gelişimi & Afaziler,Temel Akustik Özellikler,Akustik Özelliklerin Dijital Kaydı ve Görüntüleme,Akustik Özelliklerin İncelenmesi,Vokaller & Konsonantlar : IPA Alfabesi,Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon I,Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon II, Sesin Akustik ve Kalite Ölçümleri,Praat Uygulaması I,Praat Uygulaması II,Praat Uygulaması III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil, konuşma ve iletişim kavramlarını bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dilin bileşenlerini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Çocuklarda dil edinim kurallarını ve dil gelişimini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Temel akustik özellikleri ve akustik özelliklerin dijital kayıt ve görüntülemesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Akustik özelliklerin incelenmesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
IPA Alfabesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Sesin üretilmesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Sesin akustik ve kalite ölçümlerini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Praat uygulamasını bilir ve kullanabilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil, Konuşma ve İletişim | Ön hazırlık yok |
2 | Dilin Bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Çocuklarda dil edinim kuralları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Çocuklarda Dil Gelişimi & Afaziler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Temel Akustik Özellikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Akustik Özelliklerin Dijital Kaydı ve Görüntüleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Akustik Özelliklerin İncelenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Vokaller & Konsonantlar : IPA Alfabesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sesin Akustik ve Kalite Ölçümleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Praat Uygulaması I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Praat Uygulaması II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Praat Uygulaması III | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ders notları, word ortamında MEBİS'e yüklenen dosyalar |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 12 | 2 | 24 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ODYOLOJİDE AKUSTİK VE FONETİK İLKELER | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Eyyup KARA |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Odyoloji Lisans Programına hazırlık amaçlı olarak akustik ve fonetik konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil, Konuşma ve İletişim,Dilin Bileşenleri,Çocuklarda dil edinim kuralları,Çocuklarda Dil Gelişimi & Afaziler,Temel Akustik Özellikler,Akustik Özelliklerin Dijital Kaydı ve Görüntüleme,Akustik Özelliklerin İncelenmesi,Vokaller & Konsonantlar : IPA Alfabesi,Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon I,Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon II, Sesin Akustik ve Kalite Ölçümleri,Praat Uygulaması I,Praat Uygulaması II,Praat Uygulaması III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil, konuşma ve iletişim kavramlarını bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dilin bileşenlerini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Çocuklarda dil edinim kurallarını ve dil gelişimini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Temel akustik özellikleri ve akustik özelliklerin dijital kayıt ve görüntülemesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Akustik özelliklerin incelenmesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
IPA Alfabesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Sesin üretilmesini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Sesin akustik ve kalite ölçümlerini bilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Praat uygulamasını bilir ve kullanabilir. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil, Konuşma ve İletişim | Ön hazırlık yok |
2 | Dilin Bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Çocuklarda dil edinim kuralları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Çocuklarda Dil Gelişimi & Afaziler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Temel Akustik Özellikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Akustik Özelliklerin Dijital Kaydı ve Görüntüleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Akustik Özelliklerin İncelenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Vokaller & Konsonantlar : IPA Alfabesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sesin Akustik ve Kalite Ölçümleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Praat Uygulaması I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Praat Uygulaması II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Praat Uygulaması III | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ders notları, word ortamında MEBİS'e yüklenen dosyalar |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |