Acil girişime gereksinimi olan hasta/yaralıya bilgi ve becerisi ile birlikte ileri teknolojiyi kullanarak hemşirelik bakımı verebilme becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
Acil ve travma hemşireliği ile ilgili temel kavramlar
,Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları,Acil servis dizaynı ,Dünyada ve Türkiye’de acil hizmet sistemleri ,Olay yeri değerlendirilmesi ,
Acil hastanın değerlendirilmesi ,
Triyaj
,Temel yaşam desteği
,İleri yaşam desteği ,Travmalarda genel yaklaşım ,Bölgesel yaralanmalarda hastaya yaklaşım ,Hasta ve ailesine psikososyal destek ,Acilde kullanılan ilaçlar ,Hasta nakilleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Acil hastasını tanımlar
13, 16, 4, 9
A
Acil servis hizmetlerini ve dizaynını tanımlar
13, 16, 4, 9
A
Triyajı planlamada ve uygulamada bilgisini gösterir
13, 16, 4, 9
A
Acil hastasının tedavi ve bakımını yapar
13, 16, 4, 9
A
Hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurar
13, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
Acil ve travma hemşireliği ile ilgili temel kavramlar
2. kaynağın 3-18 sayfalarının incelenmesi
2
Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
2. kaynağın 39-46 sayfalarının incelenmesi
3
Acil servis dizaynı
2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
4
Dünyada ve Türkiye’de acil hizmet sistemleri
3. kaynağın incelenmesi
5
Olay yeri değerlendirilmesi
4. kaynağın 11-15 sayfalarının incelenmesi
6
Acil hastanın değerlendirilmesi
2. kaynağın 89-110 sayfalarının incelenmesi
7
Triyaj
2. kaynağın 59-86 sayfalarının incelenmesi
8
Temel yaşam desteği
2. kaynağın 113-120 sayfalarının incelenmesi
9
İleri yaşam desteği
2. kaynağın 120-138 sayfalarının incelenmesi
10
Travmalarda genel yaklaşım
2. kaynağın 207-227 sayfalarının incelenmesi
11
Bölgesel yaralanmalarda hastaya yaklaşım
2. kaynağın 3-8 sayfalarının incelenmesi
12
Hasta ve ailesine psikososyal destek
2. kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi
13
Acilde kullanılan ilaçlar
2. kaynağın 138-142 sayfalarının incelenmesi
14
Hasta nakilleri
5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Eti Aslan F. (eds). 2016 Cerrahi Bakım Vaka Analizleriile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi,
2. Aslan FE, Kuğuoğlu S, Olgun N.Acil Bakım. D. Şelimen (ed), Yüce Yayınları, İstanbul, 2008.
3. Mustapha S. Fofana, Analysis of Emergency Medical Systems Across the World. https://www.wpi.edu
4. Medipol Üniversitesi Temel-İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı 2013 s.11-15
5. Hilal Uysal, Kritik Durumdaki Hastanın Transferi. Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, Cilt - Vol. 1 Sayı - No. 1
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
14
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
18
18
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ACİL HEMŞİRELİĞİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Müzeyyen ATASEVEN
Dersi Verenler
Doç.Dr. Selda RIZALAR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Acil girişime gereksinimi olan hasta/yaralıya bilgi ve becerisi ile birlikte ileri teknolojiyi kullanarak hemşirelik bakımı verebilme becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
Acil ve travma hemşireliği ile ilgili temel kavramlar
,Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları,Acil servis dizaynı ,Dünyada ve Türkiye’de acil hizmet sistemleri ,Olay yeri değerlendirilmesi ,
Acil hastanın değerlendirilmesi ,
Triyaj
,Temel yaşam desteği
,İleri yaşam desteği ,Travmalarda genel yaklaşım ,Bölgesel yaralanmalarda hastaya yaklaşım ,Hasta ve ailesine psikososyal destek ,Acilde kullanılan ilaçlar ,Hasta nakilleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Acil hastasını tanımlar
13, 16, 4, 9
A
Acil servis hizmetlerini ve dizaynını tanımlar
13, 16, 4, 9
A
Triyajı planlamada ve uygulamada bilgisini gösterir
13, 16, 4, 9
A
Acil hastasının tedavi ve bakımını yapar
13, 16, 4, 9
A
Hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurar
13, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
Acil ve travma hemşireliği ile ilgili temel kavramlar
2. kaynağın 3-18 sayfalarının incelenmesi
2
Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
2. kaynağın 39-46 sayfalarının incelenmesi
3
Acil servis dizaynı
2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
4
Dünyada ve Türkiye’de acil hizmet sistemleri
3. kaynağın incelenmesi
5
Olay yeri değerlendirilmesi
4. kaynağın 11-15 sayfalarının incelenmesi
6
Acil hastanın değerlendirilmesi
2. kaynağın 89-110 sayfalarının incelenmesi
7
Triyaj
2. kaynağın 59-86 sayfalarının incelenmesi
8
Temel yaşam desteği
2. kaynağın 113-120 sayfalarının incelenmesi
9
İleri yaşam desteği
2. kaynağın 120-138 sayfalarının incelenmesi
10
Travmalarda genel yaklaşım
2. kaynağın 207-227 sayfalarının incelenmesi
11
Bölgesel yaralanmalarda hastaya yaklaşım
2. kaynağın 3-8 sayfalarının incelenmesi
12
Hasta ve ailesine psikososyal destek
2. kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi
13
Acilde kullanılan ilaçlar
2. kaynağın 138-142 sayfalarının incelenmesi
14
Hasta nakilleri
5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Eti Aslan F. (eds). 2016 Cerrahi Bakım Vaka Analizleriile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi,
2. Aslan FE, Kuğuoğlu S, Olgun N.Acil Bakım. D. Şelimen (ed), Yüce Yayınları, İstanbul, 2008.
3. Mustapha S. Fofana, Analysis of Emergency Medical Systems Across the World. https://www.wpi.edu
4. Medipol Üniversitesi Temel-İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı 2013 s.11-15
5. Hilal Uysal, Kritik Durumdaki Hastanın Transferi. Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi, Cilt - Vol. 1 Sayı - No. 1
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.