Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİNSEL ENGEL | YÇGL3135290 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sinan KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere zihinsel engelli çocukları ayırtetme, hangi tipte olduğunu anlama, gelişimsel tanılama yaparak destek gereksinimlerini belirleyebilme ve ailelerine- öğretmenlerine gelişimsel danışmanlık yapabilme becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi,Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi,Zeka gelişimi, zihinsel engelin tanımı ve temel kavramlar.,Zihnsel engelin sınıflandırılması, tanılanması ve yaygınlığı.,Zihinsel Engelin Etiyolojisi,Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - I,Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - II,Zihinsel Engelin değerlendirilmesi.,Zihinsel Engelli bireylerin eğitimi,Zihinsel Engelli bireylere yönelik sistematik eğitim,Zihinsel Engelli bireyler için uygun etkinlikler, araç-gereç ve etkinlik planlama.,Zihinsel engelli bireylerin geçişleri- I,Zihinsel Engelli Bireylerin Geçişleri - ıı,Aile katılımı ve işbirliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihinsel engelin belirtilerini ve nedenlerini açıklar. | 10, 4, 9 | |
Çeşitli etkenlere bağlı olarak ortaya çıkan zihinsel engel tiplerini tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Zihinsel engelin bu çocukların gelişimlerini nasıl etkilediğini açıklar. | 10, 4, 9 | |
Eğitim amaçları, ilkeleri, yöntem ve tekniklerini tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Zihinsel engelli çocuğun gereksinimlerini analiz eder. | 10, 4, 9 | |
Çocuğun ailesi ve öğretmeninin danışma gereksinimlerini değerlendirir. | 10, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi | Sucuoğlu'nun kitabının ilk bölümü okunacak. |
3 | Zeka gelişimi, zihinsel engelin tanımı ve temel kavramlar. | MEB yanının ilk bölümü okunacak. |
4 | Zihnsel engelin sınıflandırılması, tanılanması ve yaygınlığı. | Sucuoğlu, 2. bölüm okunacak. |
5 | Zihinsel Engelin Etiyolojisi | Sucuoğlu 3. bölüm okunacak. |
6 | Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - I | Sucuoğlu 4. bölüm okunacak. |
7 | Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - II | Sucuoğlu 4. bölüm okunacak. |
8 | Zihinsel Engelin değerlendirilmesi. | Sucuoğlu, 5. bölüm okunacak. |
9 | Zihinsel Engelli bireylerin eğitimi | Sucuoğlu 6. bölüm okunacak. |
10 | Zihinsel Engelli bireylere yönelik sistematik eğitim | Sucuoğlu 7. bölüm okunacak. |
11 | Zihinsel Engelli bireyler için uygun etkinlikler, araç-gereç ve etkinlik planlama. | MEB 2. ve 3. bölümler okunacak. |
12 | Zihinsel engelli bireylerin geçişleri- I | Sucuoğlu 8. bölüm okunacak. |
13 | Zihinsel Engelli Bireylerin Geçişleri - ıı | Sucuoğlu 8. bölüm okunacak. |
14 | Aile katılımı ve işbirliği | Sucuoğlu 9. bölüm okunacak. |
Kaynak |
Sucuoğlu, B. (2015, Ed.). Zihin Engelliler ve Eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık. MEB(2007). Çocuk Gelişimi ve Zihinsel Engelliler. Ankara: MEB Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİNSEL ENGEL | YÇGL3135290 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sinan KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere zihinsel engelli çocukları ayırtetme, hangi tipte olduğunu anlama, gelişimsel tanılama yaparak destek gereksinimlerini belirleyebilme ve ailelerine- öğretmenlerine gelişimsel danışmanlık yapabilme becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi,Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi,Zeka gelişimi, zihinsel engelin tanımı ve temel kavramlar.,Zihnsel engelin sınıflandırılması, tanılanması ve yaygınlığı.,Zihinsel Engelin Etiyolojisi,Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - I,Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - II,Zihinsel Engelin değerlendirilmesi.,Zihinsel Engelli bireylerin eğitimi,Zihinsel Engelli bireylere yönelik sistematik eğitim,Zihinsel Engelli bireyler için uygun etkinlikler, araç-gereç ve etkinlik planlama.,Zihinsel engelli bireylerin geçişleri- I,Zihinsel Engelli Bireylerin Geçişleri - ıı,Aile katılımı ve işbirliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihinsel engelin belirtilerini ve nedenlerini açıklar. | 10, 4, 9 | |
Çeşitli etkenlere bağlı olarak ortaya çıkan zihinsel engel tiplerini tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Zihinsel engelin bu çocukların gelişimlerini nasıl etkilediğini açıklar. | 10, 4, 9 | |
Eğitim amaçları, ilkeleri, yöntem ve tekniklerini tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Zihinsel engelli çocuğun gereksinimlerini analiz eder. | 10, 4, 9 | |
Çocuğun ailesi ve öğretmeninin danışma gereksinimlerini değerlendirir. | 10, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Dünyada ve Türkiye'de Zihinsel Engelin Tarihçesi | Sucuoğlu'nun kitabının ilk bölümü okunacak. |
3 | Zeka gelişimi, zihinsel engelin tanımı ve temel kavramlar. | MEB yanının ilk bölümü okunacak. |
4 | Zihnsel engelin sınıflandırılması, tanılanması ve yaygınlığı. | Sucuoğlu, 2. bölüm okunacak. |
5 | Zihinsel Engelin Etiyolojisi | Sucuoğlu 3. bölüm okunacak. |
6 | Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - I | Sucuoğlu 4. bölüm okunacak. |
7 | Zihinsel Engelli bireylerin özellikleri - II | Sucuoğlu 4. bölüm okunacak. |
8 | Zihinsel Engelin değerlendirilmesi. | Sucuoğlu, 5. bölüm okunacak. |
9 | Zihinsel Engelli bireylerin eğitimi | Sucuoğlu 6. bölüm okunacak. |
10 | Zihinsel Engelli bireylere yönelik sistematik eğitim | Sucuoğlu 7. bölüm okunacak. |
11 | Zihinsel Engelli bireyler için uygun etkinlikler, araç-gereç ve etkinlik planlama. | MEB 2. ve 3. bölümler okunacak. |
12 | Zihinsel engelli bireylerin geçişleri- I | Sucuoğlu 8. bölüm okunacak. |
13 | Zihinsel Engelli Bireylerin Geçişleri - ıı | Sucuoğlu 8. bölüm okunacak. |
14 | Aile katılımı ve işbirliği | Sucuoğlu 9. bölüm okunacak. |
Kaynak |
Sucuoğlu, B. (2015, Ed.). Zihin Engelliler ve Eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık. MEB(2007). Çocuk Gelişimi ve Zihinsel Engelliler. Ankara: MEB Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |