Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK VE ETİK | YÇGL4153580 | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar,Etiğin temeli ve temel problemleri,Etik ilkeler,Felsefe ve etik,Felsefe ve etik,Etik sistemlerini incelemek,Etik sistemlerini incelemek,Meslek etiğini incelemek,Meslek etiğini incelemek,Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışlar,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri, Kriz yönetimi,Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler,Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etiğin temel kavramlarını açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Etik sorunlar konusunda farkındalık kazanır ve çözüm yolları üretir | 10, 16, 9 | A, E |
Ahlak felsefesi ve temel problemleri hakkında bilgi sahibi olur | 10, 16, 9 | A, E |
Etik ve ahlak kavramları arasındaki farklılıkları belirleyip bunları yazılı/sözlü olarak ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Meslek etiği kavramını çeşitli kaynaklardan araştırarak bulduklarını yazılı/sözlü olarak ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Meslek etiği ile ilgili örnek olayları analiz eder ve kriz yönetimi konusunda farkındalık kazanır. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
2 | Etiğin temeli ve temel problemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
3 | Etik ilkeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
4 | Felsefe ve etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
5 | Felsefe ve etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
6 | Etik sistemlerini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
7 | Etik sistemlerini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
8 | Meslek etiğini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
9 | Meslek etiğini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
10 | Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
11 | Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
12 | Kriz yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
13 | Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
14 | Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
Kaynak |
1- Özlem, D. (2013), Etik- Ahlak felsefesi, Notos Kitap, İstanbul 2- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 3- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | ||||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | ||||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 47 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(47/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK VE ETİK | YÇGL4153580 | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar,Etiğin temeli ve temel problemleri,Etik ilkeler,Felsefe ve etik,Felsefe ve etik,Etik sistemlerini incelemek,Etik sistemlerini incelemek,Meslek etiğini incelemek,Meslek etiğini incelemek,Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışlar,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri, Kriz yönetimi,Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler,Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etiğin temel kavramlarını açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Etik sorunlar konusunda farkındalık kazanır ve çözüm yolları üretir | 10, 16, 9 | A, E |
Ahlak felsefesi ve temel problemleri hakkında bilgi sahibi olur | 10, 16, 9 | A, E |
Etik ve ahlak kavramları arasındaki farklılıkları belirleyip bunları yazılı/sözlü olarak ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Meslek etiği kavramını çeşitli kaynaklardan araştırarak bulduklarını yazılı/sözlü olarak ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Meslek etiği ile ilgili örnek olayları analiz eder ve kriz yönetimi konusunda farkındalık kazanır. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
2 | Etiğin temeli ve temel problemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
3 | Etik ilkeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
4 | Felsefe ve etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
5 | Felsefe ve etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
6 | Etik sistemlerini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
7 | Etik sistemlerini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
8 | Meslek etiğini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
9 | Meslek etiğini incelemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
10 | Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
11 | Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
12 | Kriz yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
13 | Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
14 | Sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanır |
Kaynak |
1- Özlem, D. (2013), Etik- Ahlak felsefesi, Notos Kitap, İstanbul 2- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 3- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | ||||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | ||||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |