Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL İŞLETME-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİşletme biliminin temel bilgilerini ve işletmeciliğin tüm fonksiyonlarını SBMYO`da öğretilecek olan diğer derslerin temelini teşkil edecek şekilde öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar,İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,,İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri,İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri,İşletme Yönetiminin İlkeleri,İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri,Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet,İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş,İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu,Muhasebe - Finans Fonksiyonu,Üretim Planlama Fonksiyonu,Pazarlama Fonksiyonu,İşletmelerde Etik İlkeler,İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İşletmecilik ile ilgili ortak terminoloji ve kavramları açıklayabilecektir.16, 9A
1.1. Temel işletmecilik kavramlarını açıklar.13, 16, 9A
1.2. İşletmeyi oluşturan ögeleri birbiriyle ilişkilendirir.16, 9A
2. İşletmeyi çevresiyle birlikte var oluş (kuruluş) nedenini analiz edebilecektir.13, 16, 9A
2.1. İşletmenin kuruluş çalışmalarını, kuruluş yerinin seçimini ve işletmenin kapasitesinin belirlenmesini kavrar.13, 16, 9A
2.2. İşletmelerin nasıl bir çevrede faaliyet gösterdiklerini ve nelerden etkilendiklerini açıklar.13, 16, 9A
2.3. İşletmelerin kuruluş yeri seçimini etkileyen faktörleri analiz eder.12, 13, 16, 9A
3. İşletmelerin hukuki yapılarını açıklayabilecektir.13, 16, 9A
3.1. Ortaklık türlerini analiz eder.13, 16, 9A
3.2. İşletmelerin sınıflandırılmasını tanımlar.13, 16, 9A
3.3. İşletmeleri büyüklüklerine göre sınıflandırır.16, 9A
4. İşletmelerin anlaşma, birleşme, bütünleşme ve işbirliği şekillerini açıklayabilecektir.16, 9A
4.1. İşletmeler ile yapılan anlaşmaları açıklar.13, 16, 9A
4.2. İşletmelerle yapılan bütünleşmeleri açıklar.13, 16, 9A
4.3. İşletmelerin birleşmelerini açıklar.13, 16, 9A
5. İşletmelerin işlevlerini, birbirleriyle olan ilişkilerini ve bir bütün olarak işleyişini kavrayabilecektir.12, 16, 9A
5.1. İşletmelerin temel işlevlerini (Pazarlama, Üretim, İnsan Kaynakları, Muhasebe, Finansman, Ar-Ge) açıklar.13, 16, 9A
5.2. İşletmelerin yardımcı işlevlerini(İnsan kaynakları,Muhasebe,Finans,Satınalma,Arge) kavrar.13, 16, 9A
5.3. Yönetimin işlevlerini tanımlar.16, 9A
6. İş etiği yaklaşımları çerçevesinde küresel sorunların ulusal ve uluslar arası işletmeleri ve müşterileri nasıl etkilediğini öğrenebilecektir.12, 13, 16, 9A
6.1. İş dünyasının ne kadar hızlı bir biçimde değiştiği ve yaşam boyu öğrenmenin önemini anlar.12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar
2İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,
3İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri
4İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri
5İşletme Yönetiminin İlkeleri
6İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri
7Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
8İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş
9İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu
10Muhasebe - Finans Fonksiyonu
11Üretim Planlama Fonksiyonu
12Pazarlama Fonksiyonu
13İşletmelerde Etik İlkeler
14İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı
Kaynak
Prof.Dr. Canan Çetin- Temel İşletmecilik, Beta Basım Yayım, 9. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
X
2
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
X
4
Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak.
X
5
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
6
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
X
7
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
X
8
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
9
Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
10
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
X
12
Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar.
13
Finansal tabloları düzenler ve analiz eder.
14
Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir
15
Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme41664
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı2612
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL İŞLETME-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİşletme biliminin temel bilgilerini ve işletmeciliğin tüm fonksiyonlarını SBMYO`da öğretilecek olan diğer derslerin temelini teşkil edecek şekilde öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar,İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,,İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri,İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri,İşletme Yönetiminin İlkeleri,İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri,Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet,İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş,İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu,Muhasebe - Finans Fonksiyonu,Üretim Planlama Fonksiyonu,Pazarlama Fonksiyonu,İşletmelerde Etik İlkeler,İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İşletmecilik ile ilgili ortak terminoloji ve kavramları açıklayabilecektir.16, 9A
1.1. Temel işletmecilik kavramlarını açıklar.13, 16, 9A
1.2. İşletmeyi oluşturan ögeleri birbiriyle ilişkilendirir.16, 9A
2. İşletmeyi çevresiyle birlikte var oluş (kuruluş) nedenini analiz edebilecektir.13, 16, 9A
2.1. İşletmenin kuruluş çalışmalarını, kuruluş yerinin seçimini ve işletmenin kapasitesinin belirlenmesini kavrar.13, 16, 9A
2.2. İşletmelerin nasıl bir çevrede faaliyet gösterdiklerini ve nelerden etkilendiklerini açıklar.13, 16, 9A
2.3. İşletmelerin kuruluş yeri seçimini etkileyen faktörleri analiz eder.12, 13, 16, 9A
3. İşletmelerin hukuki yapılarını açıklayabilecektir.13, 16, 9A
3.1. Ortaklık türlerini analiz eder.13, 16, 9A
3.2. İşletmelerin sınıflandırılmasını tanımlar.13, 16, 9A
3.3. İşletmeleri büyüklüklerine göre sınıflandırır.16, 9A
4. İşletmelerin anlaşma, birleşme, bütünleşme ve işbirliği şekillerini açıklayabilecektir.16, 9A
4.1. İşletmeler ile yapılan anlaşmaları açıklar.13, 16, 9A
4.2. İşletmelerle yapılan bütünleşmeleri açıklar.13, 16, 9A
4.3. İşletmelerin birleşmelerini açıklar.13, 16, 9A
5. İşletmelerin işlevlerini, birbirleriyle olan ilişkilerini ve bir bütün olarak işleyişini kavrayabilecektir.12, 16, 9A
5.1. İşletmelerin temel işlevlerini (Pazarlama, Üretim, İnsan Kaynakları, Muhasebe, Finansman, Ar-Ge) açıklar.13, 16, 9A
5.2. İşletmelerin yardımcı işlevlerini(İnsan kaynakları,Muhasebe,Finans,Satınalma,Arge) kavrar.13, 16, 9A
5.3. Yönetimin işlevlerini tanımlar.16, 9A
6. İş etiği yaklaşımları çerçevesinde küresel sorunların ulusal ve uluslar arası işletmeleri ve müşterileri nasıl etkilediğini öğrenebilecektir.12, 13, 16, 9A
6.1. İş dünyasının ne kadar hızlı bir biçimde değiştiği ve yaşam boyu öğrenmenin önemini anlar.12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar
2İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,
3İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri
4İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri
5İşletme Yönetiminin İlkeleri
6İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri
7Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
8İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş
9İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu
10Muhasebe - Finans Fonksiyonu
11Üretim Planlama Fonksiyonu
12Pazarlama Fonksiyonu
13İşletmelerde Etik İlkeler
14İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı
Kaynak
Prof.Dr. Canan Çetin- Temel İşletmecilik, Beta Basım Yayım, 9. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
X
2
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
X
4
Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak.
X
5
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
6
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
X
7
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
X
8
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
9
Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
10
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
X
12
Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar.
13
Finansal tabloları düzenler ve analiz eder.
14
Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir
15
Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:55Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:56